הטור השבועי

הכוכבניות שפוגעות ביהדות החרדית: החוזרות בתשובה

כל מיני כוכבניות, חוזרות בתשובה. זמרות לשעבר, שחקניות, שדרניות טלוויזיה ותיאטרון. הרשתות החברתיות הופכות אותן למעין דעת תורה. רק אתמול הן חזרו בתשובה, והיום כבר נותנות עצות והוראות. משהו קורה עם עולם התשובה. והמשהו הזה, הוא מאוד לא טוב (דב הלברטל)

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

משהו קורה עם עולם התשובה. והמשהו הזה, הוא מאוד לא טוב. כי בשנים האחרונות, עם ההתפתחות האדירה של כלי התקשורת והרשתות החברתיות, בעלי התשובה הפכו כבר למעין דעת תורה, תוך פגיעה חמורה ביהדות החרדית.
כאותו אברך, בעל תשובה, שהצטלם עם הבת שלו החיילת. הוא נראה אברך לכל דבר. אפילו יותר אברך מאברך. ותמונה כזו, שהתפשטה ברשתות החברתיות, גם החילוניות, לא רק ששווה יותר מאלף מילים, אלא היא אלף חיצים בלבה הפועם של היהדות החרדית.

פעם זה לא היה קורה. אף אחד לא היה שומע מזה. אבל בעידן זה, יש לתמונה כזו השפעה מרחיקה לכת. תמונה מרגשת של אב עם ביתו המסיימת קורס, במסדר של חיילות. זה מסוג הלגיטימציה הסמויה והמסוכנת, העלולה להשפיע על אלפי אנשים. זה יכול היה לקרות רק עם בעל תשובה.

כך גם לדוגמא אותו רב, מחזיר בתשובה שהשתלח בשתי ישיבות שהן מגדלור של העולם הליטאי. לפני עידן הרשתות, אף אחד לא היה שומע על זה. עכשיו, לא רק ששומעים על זה, אלא נוכחים לדעת מהי שטיפת המוח שעוברים החוזרים בתשובה בתקופה זו. בוז והשפלה לעולם הישיבות, והאדרה האישית של אותו רב, הרואה את עצמו כאור המאיר ולמעשה מחשיך את העולם החרדי. עם חוזרים בתשובה כאלה, וסוג רבניהם זה, לא יישאר עולם חרדי.

אותה תופעה באה לידי ביטוי עם כל מיני כוכבניות, חוזרות בתשובה. זמרות לשעבר, שחקניות, שדרניות טלוויזיה ותיאטרון. הרשתות החברתיות הופכות אותן למעין דעת תורה. רק אתמול הן חזרו בתשובה, והיום כבר נותנות עצות והוראות. זה ברור לחלוטין שהן לא השתחררו עדיין מעולמן הקודם. בעומק העניין, הן עדיין מתגעגעות לשם. הרי זה באמת לא קל להיות בעל תשובה.

הייתי נוכח פעם אצל הרב אלישיב, כששאלו אותו על בעל תשובה שרוצה להוציא ספר על עברו, כדי לעודד בעלי התשובה פוטנציאלים. הרב ענה שהדבר אסור, כי בעל תשובה צריך להתבייש בעברו, ואם הוא מספר על כך ברבים, זה מוכיח שהוא ממש לא מתבייש בעברו.

ועכשיו, בעידן התקשורת הנוכחי, כל כוכבנית לשעבר מוציאה ספר על עברה, כמו גם שחקן כדורסל מסוים, וזה הופך אותם לכוכבי הרשתות החברתיות. לא מזמן היה גם כינוס נשים גדול, אלפי נשים, שהדוברות המרכזיות היו כל מיני כוכבניות. זו הדעת התורה ההולכת ופושטת בעדין הרשתות. סוג של חוזרים בתשובה וחוזרות בתשובה, המזינים את עצמם, מתוך ערגה לעולמם הקודם, ומזינים את היהדות החרדית בתוהו הזה.

שמעתי על חוזר בתשובה, שבתוך מספר שנים הפך למעין מקובל, מין באבא, באחת השכונות החדשות בירושלים, ונותן כבר עצות וקמעות. ובכלל, רבים מבעלי התשובה, רק גדלו פאות, לבשו מעיל ארוך, וכבר נותנים שיעורים ודעת תורה. גם זאת עם ריבוי ערוצי התקשות.

אין ספק שכל חוזר בתשובה אמיתי, זוכה לעצמו ולדורות הבאים. אך באיזון האינטרסים הכלל יהודי, בהתחשב במתרחש בעידן התקשורת האינטרנטית, לא בטוח שהגולם לא עומד לקום על יוצרו.

זה כבר לא החזרה בתשובה התמימה והענווה שהייתה עד לפני מספר שנים. זה למעשה כבר תום עידן בעלי התשובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר