בתום מאבק משפטי: אלמן יקבל קצבת שאירים

ביטוח לאומי דחה תביעתו של אלמן לקצבת שאירים בטענה שקיבל כספים השוללים את זכאותו. בית הדין לעבודה קבע באחרונה, שהאלמן זכאי-גם זכאי לקצבה, שכן הכספים שקיבל אינם נחשבים ל"הכנסה" (משפט)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

19 שנים לאחר מותה של אשתו האהובה החליט בעלה לתבוע מביטוח לאומי קצבת שאירים.

נתקלים באטימות המוסד לביטוח לאומי?

פנו ל-עורך דין ביטוח לאומי

ביטוח לאומי בחן את הכנסותיו, הכוללות, בין היתר, רנטה מחו"ל וקצבאות זקנה, והחליט לדחות את בקשתו. את החלטתו נימק המוסד בכך שבאותה שנה הועברו לחשבון הבנק של האלמן 7,000 שקל מקופת הגמל שלו. סכום זה התווסף ליתר הקצבאות, כך שהכנסתו השנתית עלתה על סף ההכנסה המזכה בקצבה – 62,172 שקל.

האיש האמין שנעשה לו עוול, ופנה בשנה שעברה לעזרת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה. התובע טען כי כספי קופת הגמל הם למעשה פיצויי הפיטורים והסכומים שנצברו בקופת הגמל שלו במשך שנות עבודתו בבנק לאומי, והם לא מהווים הכנסה שביטוח לאומי צריך להתחשב בה.

הוא סיפר כי עם פרישתו מעבודתו ניתנה לו האפשרות לבחור בין קבלת פנסיה לבין קבלת תשלום חד-פעמי, פטור ממס והוא בחר באפשרות השנייה.

הסכום שצבר – כ-700 אלף שקל – נותר בקופת הגמל, שממנה הוא מושך מדי פעם כספים, לפי רצונו, כך שלא מדובר גם בקצבה. בינתיים, הוא ציין כי הורה ל"הראל", המנהלת עבורו את הקופה, להפסיק כליל להעביר כספים לחשבונו.

מנגד, ביטוח לאומי טען שההסכם שערך התובע עם "הראל" מעיד על כך שמדובר בקצבה חודשית. לחלופין נטען שיש לראות בכספים כהכנסה חייבת במס, המבטלת אף היא את זכאות התובע לקצבת השאירים.

לא הכנסה רגילה

השופט אסף הראל הבהיר כי בכל הקשור לקופת הגמל התובע נחשב ל'עמית עצמאי'. "התובע הוא שקבע לבדו מה יהיה הסכום שיועבר אליו מדי חודש, בתקופות בהן חפץ שתיעשה העברה כזו. ברצותו העלה את הסכום; ברצותו הקטינו; וברצותו הפסיק כליל את ההעברות", כתב השופט בפסק הדין.

העובדה שהתובע הוא שקובע את הסכום שיועבר לו מהקופה שוללת את הטענה כי מדובר ב"קצבה".

עוד לפי השופט, התובע לקח סיכון כשבחר למשוך את כל הכספים בבת אחת במקום לקבל קצבת פרישה קבועה שנועדה לשמש עבורו כמשענת ביטחון כלכלית עד סוף ימיו. גם מסיבה זו יש להתייחס לכספים אלה כאל פיקדון כספי בבנק ולא כקצבה. כספים אלו, הדגיש השופט אינם מהווים משכורת והם כן פטורים ממס, השיב השופט לטענות ביטוח לאומי.

בהתאם לכך, השופט דחה את הטענה כי כספי הקופה מהווים "הכנסה" וקבע כי התובע זכאי לקצבת שאירים.

ביטוח לאומי חויב בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד של 3,500 שקל.

  • ב"כ התובע: עו"ד א' יונגר
  • ב"כ הנתבע: עו"ד ג' בחוס

עורכי דין דיני תביעות ביטוח לאומי • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבת: עורכת דין חיה אביסרור-שמעוני עוסקת בתביעות ביטוח לאומי

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר