ובחרתם בחיים

מחקר ענק מוכיח: אנשים דתיים בריאים יותר

"החוויה הדתית הקהילתית היא בעלת עוצמה" קובעים חוקרים במחקר ענק שהצליח להוכיח: אנשים דתיים בריאים יותר בזכות הקשר החזק בין רווחה נפשית לבריאות גופנית (מחקרים, בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
שחרית. חוויה בעלת עוצמה שמשפרת בריאות (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מחקר מקיף שפורסם במגזין האינטרנטי Internal Medicine, JAMA, קובע שהדת מהווה גורם מרכזי המשפיע על איכות חיינו לטובה.

המחקר עקב במשך 16 שנים אחר למעלה מ-74,000 נשים בגילאי 30-55 העובדות כאחיות. הנבדקות מילאו שאלונים באופן קבוע ונדרשו לדווח באיזו תדירות הן משתתפות בתפילות או בטקסים דתיים (מונח מקצועי לכלל התפילות בבית הכנסת, המצוות והחגים). במהלך המחקר, מתו 13,573 מהמשתתפות; 2,721 מהן בעקבות מחלות לב וכלי דם ו-4,479 מסרטן.

בראיון למגזין CBS News, אמרה ד"ר טיילר ג'יי וונדרוויל מאוניברסיטת הרווארד, אחת ממחברות המחקר: "תוצאות המחקר מראות כי החוויה הדתית הקהילתית היא בעלת עוצמה" וכי נשים שהשתתפו בתפילות וטקסים דתיים לעתים קרובות, נמצאות בסיכון יותר למות מכל גורם שהוא, כולל סרטן ומחלות לב.

כך, עולה מנתוני המחקר כי נשים שנכחו בתפילות ציבוריות לפחות פעם אחת בשבוע, היו בסיכון מופחת של 33 אחוזים למוות, לעומת אלו שלא. נשים שהשתתפו בתפילות רק פעם בשבוע היו בסיכון מופחת של 26 אחוזים, ואלו שהשתתפו בתפילות פחות מפעם בשבוע, היו בסיכון מופחת של 13 אחוזים.

מלבד הגורם הדתי, כללו החוקרים גורמי השפעה נוספים על שיעורי המוות, כמו עישון, תזונה, פעילות גופנית, סוכרת, יתר לחץ דם וצריכת אלכוהול, וכן, גורמים סביבתיים כמו גיל, מצב משפחתי, רמת ההשכלה וגובה ההכנסה.

אמונה וקהילה חזקה ותומכת

"אני חושבת שזה לא רק דבר אחד, אלא שילוב של מספר גורמים", אמרה וונדרוויל, "חלק מזה הוא שאם אתה משתתף בתפילות ציבוריות, אתה מפתח סביבך קהילה וזוכה לתמיכה חברתית, המהווה יתרון לבריאות בהיבט הפסיכולוגי ובהיבטים נוספים".

החוקרים מסבירים את יתרונות הדת בכך שהתפילות והטקסים מחזקים באדם את התקווה והאמונה, מה שמגביר את האופטימיות ומפחית את הסיכון לדיכאון - אחד הגורמים המשפיעים על איכות הבריאות והתמותה.

עם זאת, חשוב לציין שהמחקר עסק בנשים לבנות שאינן יהודיות מרמה סוציו-אקונומית זהה, ולא דגם גברים או דתות אחרות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר