כובע, חליפה והתנחלות

"מיסיונרים של הרב קוק"; מה מחפשים בחורי ישיבה בשומרון?

המארחים מצהירים שהמטרה היא "אחדות והכרת הארץ", אישי חינוך מסתייגים, אולם כולם מסכימים שתופעת שבתות האירוח של בחורי ישיבה בהתנחלויות ביו"ש הפכה למשמעותית מאי פעם (חרדים)

דוד פריד | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ניתן למצוא אותם באוטובוסים החורקים וממוגני הירי שמובילים לצידו השני של הקו הירוק. הם מגיעים בקבוצות של שניים, שלושה ולעיתים אף ארבעה בחורים, תופסים את מקומותיהם בירכתי הרכב, ומתכננים בקולות מהוסים את השבת הקרובה והלא שגרתית עבורם.

קראו גם:

בהמשך היום, הם יגיעו לבית המארח באחד מישובי יהודה ושומרון - מאיתמר ועד אלון שבות, שם הם יבלו את השבת הקרובה, יסתגלו לסגנון אחר של תפילה, יתווכחו עם המקומיים על אי אלו עניינים אידיאולוגים ובסופו של דבר ישובו אל הישיבה בירושלים או בבני ברק, מצפים בכליון עיניים להזדמנות הבאה.

תופעת בחורי הישיבות המגיעים להתארח בבתי אנשי הציונות הדתית ביישובי יהודה ושומרון הפכה לתופעה חוצת מגזרים וקהלים בעולם הישיבות, אולם עד כה נשמרה מתחת לרדאר התקשורתי. מה הן מטרות המארחים, למה התופעה מצליחה לסחוף כל כך את בחורי הישיבות ומה יש לגורמי החינוך להגיד על הימצאותם של הבחורים בחברת יהודים שאינם שייכים לאסכולה של המגזר החרדי?.

ג, בחור ישיבה שכבר מכיר היטב רבים מיישובי יו"ש, אומר ל"כיכר השבת" כי הפופולאריות של התופעה נובעת מהריגוש שמעניקה שבת בשומרון. לדבריו, דווקא יו"ש הסובלת ממצב ביטחוני לא יציב, מביאה רבים מבחורי הישיבות למקום. "הנוף המדהים והמרחבים הירוקים לא גורעים מהתופעה ועוצמתה", הוא אומר.

משגיח חרדי: "בחורי הישיבות אוהבים להתווכח"

"בחורי הישיבות אוהבים להתחכך עם החיילים ותושבי יו"ש שאינם שייכים לציבור החרדי, ועל הדרך להתווכח עימם על הבדלי האידיאולוגיות", אומר ל"כיכר השבת" משגיח בישיבה חרדית שרבים מתלמידיו 'נעלמים' בשבתות ומתארחים בהתנחלויות.

"המארחים הם קודם כל אנשים אידיאולוגים", אומר עיתונאי "משפחה" ותושב חברון אהרון גרנות. לדברי גרנות, שאירח כבר מאות בחורי ישיבה במהלך השנים, התופעה רחבה, אולם עיקר הבחורים המגיעים לשבתות הינם ליטאים. "אם הייתי מייעץ לבחורי ישיבה הייתי אומר להם - כלל ראשון אל תשאלו אם יש הכשר – זה פוגע ומעליב", אומר גרנות.

חרדי מעבר לקו הירוק. אילוסטרציה (Abir Sultan/Flash 90)

גרנות, שבמהלך שנותיו הרבות באירוח בחורי ישיבה הספיק לפגוש סיפורים שונים ומשונים, סיפר ל"כיכר השבת" כי בין הבחורים המבקרים בביתו - שרובם אומנם הינם יראים ושלמים - היו גם שניים שגנבו מביתו סכום כסף ואוסף קדרים נדיר בשווי אלפי שקלים. גרנות שידע רק את שם ישיבתם, צלצל לראש הישיבה והזהיר אותו כי אם לא יעשה מאמץ משמעותי לגלות את זהות התלמידים, הוא יפרסם את סיפור הגניבה ברבים. לבסוף נמצאו הגנבים, "נפגשנו בבית קפה בירושלים, שם הם החזירו את הגניבה וגם התנצלו" מספר גרנות.

"אני מיסיונר של דרכו של רבי ומורי הרב קוק"

גרנות אומר כי האירוח של בחורי הישיבות הוא קודם כל "לארח" ללא שום מטרה, אולם מודה כי "אני מיסיונר של דרכו של רבי ומורי הרב קוק". "יש וויכוחים בשבתות, אולם לא זו מטרת האירוח, הוויכוחים הינם כתוצאה מהבדלי השקפות בין דרכי לבין דרכו של הציבור החרדי", הוא מוסיף.

גם משפחת גלברד, המארחת בחורי ישיבה ביישוב אלון מורה שבשומרון אומרת כי מטרתם היא להביא לקירוב לבבות. מבחינתם, בחורי הישיבה שמכירים את הארץ זהו בונוס. לדברי הרב גלברד, רובם של הבחורים שמגיעים לאלון מורה הם חסידים אמריקאים ומיעוטם ישראלים.

אהרון גרנות, ארכיון (צילום: אלי קובין)

תופעה מסוכנת או בלתי ניתנת לעצירה?

גורמי חינוך ששוחחו עם "כיכר השבת" אומרים כי התופעה שבה בחורי ישיבות נוסעים להתארח בבתי משפחות מהציונות הדתית ביו"ש, סוחפת אחריה רבים וכבר לא ניתנת לעצירה.

רבים מהם הביעו הסתייגות מנסיעתם של הבחורים ליישובי יו"ש. לדבריהם, המציאות שבה הבחורים נוסעים ונמצאים ללא השגחה מינימלית ובמקומות הרחוקים מהיישובים החרדיים - מסוכנת. אחרים מצביעים על המטרה החיובית שמושגת באמצעות הביקורים הללו - איחוד בין המגזרים וביטול דעות קדומות רבות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר