הקרב על מעוז דאעש בעיראק: כ-50 אלף נצורים, אזרחים נמלטים נורים

בצל הקרבות סביב פלוג'ה הצליחו כעשרת אלפים תושבים להגיע למחנות פליטים, אולם רבבות נצורים בלי גישה נאותה למזון, למים ולשירותי בריאות. מי שמנסה להימלט, נורה בידי אנשי דאעש או מסתכן בטביעה בנהר הפרת: "משתמשים במקררים ריקים, בלוחות עץ ובחביות נפט כסירות מאולתרת" (בעולם)

הקרבות באזור פלוג'ה (מתוך ynet)

קרבות קשים מתנהלים כמעט שבועיים סביב העיר פלוג'ה שממערב לבגדד, כשצבא עיראק ומיליצות שיעיות הנאמנות לממשלה מנסים לכבוש אותה חזרה מידי ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש). בעיראק מדווחים היום (ב') על כ-50 אלף בני אדם הנצורים בעיר. אזרחים המנסים להימלט על נפשם נורים. כעשרת אלפים איש נמלטו בשבועות האחרונים מהעיר והגיעו למחנות פליטים.

לפי האו"ם, לאזרחים בפלוג'ה יש גישה מוגבלת למזון, למים ולשירותי בריאות. מחנות פליטים של מועצת הפליטים הנורבגית (NRC) הוקמו לאורך נהר הפרת. "הדאגה העיקרית שמתממשת לצערנו היא הפגיעה הישירה באזרחים המנסים להימלט על נפשם", אמר מנהל NRC בעיראק נאסר מופלאחי. "זה הדבר הנורא ביותר שחששנו שיקרה לנשים, ילדים וגברים חפים מפשע, וצריך לעזוב הכול להציל את חייהם".

אזרחים רבים נפגעים גם מירי הצבא העיראקי והכוחות נאמני הממשל בפלוג'ה. אתמול דווח על שבעה אזרחים הרוגים ועוד שבעה אנשי דאעש שנהרגו כשניסו להימלט מהעיר.

אזרחים משתמשים בכל ציוד אפשרי כדי לחצות את נהר הפרת מדרום לעיר, שרוחבו כ-300-250 מטר. "הם משתמשים במקררים ריקים, בלוחות עץ ובחביות נפט כסירות מאולתרת", סיפר שאקר אל-עסאווי, ראש מועצה מקומית. "זה לגמרי לא בטוח ואנשים טובים".

אתמול טבעו למוות ארבעה בני אדם ועוד תשעה שנעדרים כשניסו לחצות את נהר הפרת. גופות שני ילדים, אישה ואדם מבוגר הועברו לבית החולים. המשטרה חיפשה אחר תשעה נוספים שהיו בסירה שהתהפכה.

סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה אתמול על קבר המונים שהתגלה בעיירה מצפון לפלוג'ה ובו כ-400 גופות - כנראה של חיילים שנרצחו בידי לוחמי דאעש ב-2015-2014.

בפלוג'ה, הממוקמת במרחק של כ-50 קילומטרים מבגדד, התגוררו כ-300 אלף בני אדם לפני שהעיר נכבשה בידי אל-קאעידה ולפני שנתיים בידי דאעש. העיר נחשבת למוקד אסטרטגי חשוב משום שהיא חולשת על הכבישים המהירים לירדן ולסוריה. היא ידועה כ"עיר המסגדים", עם יותר מ-200 מסגדים.

אתמול, כשבועיים לאחר תחילת המבצע לשחרור פלוג'ה, כבשו כוחות הביטחון העיראקיים את החלק הדרומי שנמצא בשליטת דאעש בעיר. מפקד בצבא עיראק אמר כי כוחותיו השתלטו על שכונת ניימייה בדרום העיר, בסיוע תקיפות אוויריות של הקואליציה שמובילה ארצות הברית נגד דאעש, וכעת הם צפויים להתקדם למרכז העיר.

עם זאת, נראה שקצב הלחימה הואט והמערכה מתנהלת בכמה מוקדים מסביב לעיר, אך כוחות צבא עיראק והמיליציות טרם הצליחו להיכנס לתוכה. הם סופגים אבידות רבות בנפש, בין השאר כשפעילי דאעש יוצאים משטחי העיר ומבצעים פיגועי תופת נגדם.

במקביל נשמעות טענות מצד הגורמים הסונים בעיראק ובעולם הערבי נגד השתתפות בלחימה של המיליציות השיעיות, שנתמכות על ידי איראן. בימים האחרונים האשימו את הלוחמים השיעים בפגיעה באזרחים חפים מפשע שברחו מידי דאעש בעיר פלוג'ה.

במקביל, דאעש חושש מאיבוד אחיזתו גם על בירתו בסוריה א-רקה, והשבוע נכנס צבא אסד למחוז זה לראשונה זה שנתיים בסיוע רוסי משמעותי מהאוויר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר