חיזבאללה, לא נעים להכיר

'הקרב הדיגיטלי' הגדול של צה"ל • צפו בתרגיל

150 לוחמי שריון וגולני התנסו במשך יומיים במה שנראה כמו משחק מחשב שמדמה את המלחמה הבאה • המטרה - למידת שדה הקרב העתידי מול חיזבאללה ופיתוח אמצעי לחימה עבורו (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מול המחשב, בדריכות שיא (צילום: דו"צ, רועי מעיין)

הקרב הדיגיטלי הגדול ביותר: בצה"ל גומרים בימים האחרונים לגבש לקחים ומסקנות ראשוניים מתרגיל הקרב החטיבתי המשולב שהתקיים בחודש הקודם במעבדת הקרב של מחלקת האמל"ח בזרוע היבשה שבבסיס תל השומר בלב גוש דן.

בשונה מתרגילים קודמים שנערכו במסגרות קטנות יותר של מחלקות, קיימו הפעם בצה"ל תרגיל חטיבתי בהשתתפות קצינים ולוחמים מחטיבת גולני, מחטיבה 7 של השריון, מרוכב שמיים (המזל"טים הטקטיים) ומחיל ההנדסה.

המטרה - לדמות את שדה הקרב העתידי מול חיזבאללה בשנים הבאות באמצעות התנסות דיגיטלית ראשונית באמצעי הלחימה העתידיים.

בהדמייה, התנסו הלוחמים בכיבוש כפרי חיזבאללה ולחימה בפלוגות הארגון באמצעות מקלדות, מסכי פלזמה ענקיים, ג'ויסטיקים, משקפי תצפית וסימולטורים מחוברים. בביקור שערך כתב ynet יואב זיתון במעבדת הקרב נדמה היה שזהו משחק מחשב ענק – יותר מ-150 משתתפים אונליין, כמעט סביב השעון במשך למעלה מיומיים.

באחד החדרים הגדולים שהכניסה אליו הוגבלה עבור המשתתפים התמקמה פלוגת חיזבאללה, כלומר צוותים אדומים בפיקודו של קצין ברמת סמג"ד וקציני מודיעין של צה"ל, שנלחמו בכוחות גולני והשריון. בגלל גודלו של התרגיל, מעבדת הקרב הקבועה במחלקת אמצעי הלחימה לא הספיקה, ובחניון חוץ למבנה, נפרסו אוהלים ובהם מפקדות החטיבה.

הסימולטורים ללוחמים פותחו על ידי מתכנתים בזרוע היבשה, חלקם חיילים בני 19, "גאוני מחשב", על בסיס ובהשראת משחקי מחשב מוכרים כמו "קול אוף דיוטי" ו"פירסט פרסון שוטר", בתלת מימד ובאיכויות שלא היו מביישות את מיטב משחקי המחשב המתקדמים ביותר.

מרבית מערכות הלחימה החדשות שנוסו על ידי הלוחמים והקצינים עדיין על שולחן התכנון ונחשבים למסווגים, אך מבין אלו שהותר לפרסם על טבילת האש שקיבלו בתרגיל נמנים "הניצוץ", דור העתיד של טיל הנ"ט שאמור להחליף את ה"גיל" בגדודי החי"ר. יתרונותיו של הניצוץ: שיפור בטווחים והפחתה ניכרת במשקל הטיל לטובת ניודו בצורה קלה יותר על ידי הכוחות המתמרנים.

בנוסף נוסה הפצמ"ר המדויק הראשון מונחה ג'י.פי.אס; מערכת שליטה ובקרה אישית למפקד הפלוגה שדרכה הוא יכול לתפעל מטוסי קרב באופן ישיר; וכן בלוני תצפית קטנים שבהם תצויד בעתיד כל מחלקת חי"ר.

גורם בכיר בזרוע היבשה שאמון על פיתוח אמצעי הלחימה הסביר: "פיתוח נשק זה משהו שלוקח זמן וכסף רב, ועתיר סיכונים. המטרה שלנו היא לצמצם את הסיכונים בתחילת הדרך. כך בדיוק עשינו לפני כעשור עם תחילת פיתוחה של מערכת ההגנה מעיל רוח לטנקים ועם מערכת הגילוי רבת הסנסורים 'מר"ס' שרק לפני שנה הוכרזה מבצעית בגבול סוריה. מהנדסים באים אלינו עם אינספור רעיונות לפיתרון בעיות והכול נפגש במעבדה, שבה אנו עושים ניתוחים אנליטיים במודלים מתמטיים לכל מערכת לחימה, בחישובים הכוללים גם את תוואי שטח האויב. בתרגילים כמו זה שנערך החודש אנו מתאימים את אמצעי הלחימה העתידיים גם לטופוגרפיה ולתנאי השטח, כדי לתת נבדק תחושה שהוא בשדה קרב הכי קרוב שאפשר במציאות מדמה".

חלק מאמצעי הלחימה שנבדקים לא יכולים להיבחן בשטח בשל מגבלות תקציב או בטיחות. במהלך התרגילים הסימולטורים מזהים היטב מי יורה ופוגע, כך שבסוף כל יום הכוחות הכחולים והאדומים סופרים גם הרוגים ופצועים. "זה ניסוי חריג מאוד בהיקף שלו", הוסיף הקצין.

רס"ן מעוז, שדימה את מפקד הכוח של חיזבאללה: "בדרך כלל אנו מביאים לפה מחלקה לוחמת, הפעם הגיעה חטיבה שלמה. המעבדה הזו קיימת 20 שנה וזהו התרגיל הכי גדול שקיימנו בה. המטרה שלי היא להגן על המרחב הכפרי. אנחנו מפעילים אש וירי לפי מידע מודיעיני שקיבלנו על תפיסת ודרך הלחימה של חיזבאללה, כולל את יכולות איסוף המודיעין והתת-קרקע שיש להם".

מולו נלחם מפקד הפלוגה המסייעת בגדוד 51 של גולני, סרן עמיחי הוד. לדבריו, "כשאתה רץ בשטח ומזיע יש דברים שאתה לא ממוקד בהם, ופה אתה יכול תחת הפלורוסנטים להתייחס לדברים חדשים, זה מאפשר לי גמישות כמ"פ ואפשרות לשפר את האמל"ח שאלחם איתו בעתיד".

בין מסכי ה-HD נשמעות לעיתים צעקות התרגשות של הלוחמים, בין אם בצוות הטנק ובין אם בקרב הגולנצ'יקים שסורקים מבנים בכפר ונתקלים בחמושי חיזבאללה מטווחים קרובים. בניהם מסתובב המום משהו מח"ט גולני, אל"מ רסאן עליאן. מעל, רגועים יותר, מסתובבים מפתחי מערכות הלחימה בצה"ל, רושמים הערות, סופגים תגובות, משפצרים על הנייר את הנשקים העתידיים שיוטלו למלחמת לבנון השלישית.

"יש לנו כאן מגוון עתודאים, מתנדבים, אזרחים עובדי צה"ל ויועצים חיצונים", מספר סרן עמרי מועלם, ראש צוות פיתוח תוכנה. "עולים לנו לקחים ונתונים אונליין".

אחד ממפתחי הסימולאטורים ללוחמים הוא טוראי גל פסטרנק, בקושי בן 19, שהביא עמו ניסיון של פיתוח משחקי מחשב עוד כנער בתיכון. בתוך חודשים ספורים הוא בנה את תוכנת המחשב שעמה נלחמו חיילי השדה במעבדה. "קיבלתי מחקרים על המרגמות ותפקידי היה להפוך את הסטטיסטיקות האלה לשורת קוד. לקח לי חצי שנה לפתח את התוכנה של המרגמות החדשות".

מחוץ למעבדת הקרב, בין בתי קריית אונו לעצי האיקליפטוס של תל השומר, נשמע מפקד חטיבה 7 של השריון, אל"מ דן נוימן, כאחד שיודע כבר מה הוא רוצה ממפתחי הנשק העתידי: "צריך קטלניות הרבה יותר גבוהה, בתפוקה מהירה ובקצבים הולכים ועולים. כמפקד צוות קרב חטיבתי משולב, ארצה יותר אמצעי איסוף ותקיפה יותר מדויקת, כדי שלא אצטרך לרדוף אחרי המחבל על האופנוע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר