פרשת ועד הרבנים

נפתחה חקירה פלילית; פירר השתלט על 'ועד הרבנים' החדשה

העמותה הישנה של "ועד הרבנים לענייני צדקה" פורקה והוקמה מחדש על ידי אלימלך פירר. ל"כיכר השבת" נודע כי בחודשים האחרונים נפתחה חקירה פלילית נגד הנהלת העמותה הישנה (חדשות)

ארכיון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

ההסתבכויות ב"וועד הרבנים" • פרטים נוספים נחשפים: בעקבות הביקורת החריפה בדו"ח שהגיש רו"ח רמי אלחנתי לאחר ביקורת עומק שערך עבור משרד המשפטים ב"ועד הרבנים לענייני צדקה", נפתחה חקירה פלילית ברשות המסים ובמשטרת ישראל בנוגע לעמותה. ל"כיכר השבת" נודע כי רשם העמותות העביר בחודשים האחרונים את החומרים לשני הגופים שפתחו בחקירה פלילית.

כפי שפורסם מוקדם יותר השבוע ב"כיכר השבת" אלחנתי גילה בדו"ח שלו ליקויים חמורים ואף העלה חשדות כבדים להלבנות הון, מעילות ואי סדרים חמורים שנוגעים גם לחלוקת תמיכות לקרובי משפחה ללא אישור וועדת התמיכות של העמותה ולעתים באישור של בן המשפחה בלבד.

העמותה נכנסה להליכי הבראה, מנהלים חדשים הוכנסו וגפנר יחזיר מאות אלפי שקלים

במקביל, לפני כשבועיים קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים הסדר מיוחד אליו הגיעו נציגי רשם העמותות במשרד המשפטים יחד עם אלימלך פירר שעורב בנושא. לפי ההחלטה, החל מלפני שבועיים העמותה נכנסה להליך מיוחד שמטרתה להבריא את העמותה. במסגרת ההליך, נלקחו כל סמכויות הניהול ממי שניהל עד כה את העמותה- חיים יוסף גפנר, וכל מוסדות העמותה נסגרו.

מסמכי הפירוק

מי שקיבלו לידיהם את סמכויות הניהול הם עורך הדין חגי אולמן - שנחשב לאחד מעוה"ד הבולטים בארץ בתחום פירוקי חברות - יחד עם מרדכי אלבוים. השניים אחראיים כעת על פתיחת העמותה מחדש וניהולה המלא. על פי ההסכם, תוקם וועדת איתור מיוחדת שתורכב משבעה נציגים, בהם 2 נציגי רשם העמותות, המנהלים הזמניים, שני נציגים שיבחרו המנהלים הזמניים ואלימלך פירר.

במקביל נקבע כי גפנר יחזיר לקופת עמותת ועד הרבנים סכום של 263,800 שקלים אותו נטל מהעמותה - לפי הדו"ח לא ברור באיזו הצדקה מכיוון שלא נמסרו אסמכתאות. נקבע כי לא יהיו דרישות נוספות מגפנר ומחברי העמותה הישנים, אלא אם יימצא כי נטלו כספים נוספים לכיסם.

החשדות הכבדים נגד הוועד הקודם

תמיכות שלא נמצאו להם אישורי רבנים

אחד החשדות שנחקרו הוא העברת כספים מחשבון אמריקאי שלא רשום על שם העמותה. על פי הדו"ח, לפחות מאות אלפי שקלים שהגיעו לחשבון הבנק האמריקאי הוצאו ללא דיווח בספרי העמותה. חלק מהכספים הוצאו בצ'קים עבור מוטבים שונים, אך בספחי הצ'קים נכתבו הערות שונות שע"פ הדו"ח עולה בעקבותיהן חשד להלבנת כספים או מעילה.

הצ'קים שהגיעו מהחשבון האמריקאי ללא דיווח ועם סתירות בנספחים

כך למשל בספחים של 2 צ'קים שיצאו לגמ"ח "אהבת חסד" (קופרמן) בסכומים של 40,000 ו-14,000 דולרים, נכתב כי מדובר ב"הוצאות" או ב"הוצאות פורים גפנר". במקרה נוסף, צ'ק על סך 48,000 דולרים נרשם לפקודת "קרן אלטר", אך הספח מעיד כי ההוצאה הייתה "גפנר מי"ל". במקרה אחר יצא צ'ק עבור "קרן המשפחה" על סך 30,000 דולרים כשבספח נכתב כי מדובר בהוצאת "אודנטליך-קופרמן".

חשד אחר הועלה לגבי "הלוואה" שנטל גפנר (המנכ"ל בפועל באותה עת) בסך 100,000 שקלים, ממנה הושבו רק 3,000 שקלים. גפנר טען בתגובה כי מדובר בהחזר הוצאות אך לא שלח אסמכתאות להוצאות.

הלוואת המנכ"ל שלא שולמה

חשדות נוספים שהועלו נוגעים לתמיכות שאושרו על ידי קרובי משפחה ללא נהלים. במקרים אחרים נכתב בדו"ח כי תמיכות שאושרו ללא מילוי טפסים מתאימים - זכו למענקי תרומה גדולים מהממוצע לתמיכות בעמותה.

תמיכות למקורבים וקרובי משפחה

בנוסף, נטען כי הועברו מאות אלפי שקלים לגמ"ח "אהבת חסד" באופן לא ברור, בחלק מהמקרים אף ללא שנקבע מתי הכסף יוחזר לעמותה.

הלוואת לגמ"ח "אהבת חסד"

בדו"ח גם הועלו טענות על חשבונות פיקטיביים שנפתחו על שם עובדי העמותה או בשמות קוד, מהם הוצאו עשרות אלפי שקלים, במקרים מסוימים בחו"ל. חשד נוסף עלה בעקבות קבלת "תרומה" גדולה מתורם בודד, כשבימים שלאחר התרומה יצאו צ'קים על שמות שונים, אך בנספחים נכתב שמו של התורם - מה שהעלה את החשד להלבנת הון.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "תוך כדי ביצוע ביקורת העומק על ידי רשם העמותות, נפתחו חקירות בעניינה של העמותה, גם על ידי משטרת ישראל ורשות המיסים, והרשם דאג להעביר להן חומרים ומידע רלוונטי. עם סיום הביקורת, ובהתאם להמלצותיה, הוגשה לפני מספר חודשים בקשה לפירוק העמותה על ידי רשם העמותות".

מסמכי הפירוק
מסמכי הפירוק
מסמכי הפירוק
מסמכי הפירוק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר