מסע ציד נגד רב? / דעה

יש עיתונאים חרדים הרואים בעיתונות הצהובה מודל לחיקוי. ערב קבלת התורה ראוי להפנים שהתורה והלכותיה חלות - ככל שזה נשמע מפתיע - גם על עיתונאים • מנחם ברוד בטור מיוחד (דעות)

מנחם ברוד | כיכר השבת |
הרב מנחם ברוד והרב מאיר אשכנזי (צילומים: י. בלינקו, אתר COL וחיים טוויטו)

יש ביטוי המיוחס לאחד מאבות הציונות, כי צריך שהעם היהודי יהיה עם 'נורמלי', ושיהיו לנו גם "גנב עברי ושודד עברי", ככל הגויים. נראה שגם בציבור החרדי יש מי שהציבו להם יעד לחקות את הנורמות הקלוקלות והפסולות הקיימות בעולם המופקר שבחוץ, ולהוכיח שגם החרדים יכולים להיות כמותם.

בעולם קיימת עיתונות זולה וצעקנית, המכונה 'עיתונות צהובה'. היא פונה אל היצרים הנמוכים של האדם, מנסה לחולל שערוריות, יוצרת כותרות ענק מחצאי אמיתות ומנהלת מסעות רדיפה נגד אנשים או גופים שאותם הציבה על הכוונת.

הציבור החרדי מצא עצמו נפגע לא אחת מהעיתונות הזאת. לא אחת עמדנו מול כלי תקשורת שנטלו שיעור הלכתי של ראש ישיבה או פוסק והוציאו ממנו כותרות צעקניות, מעוּותות ומסולפות. פעמים אין ספור נפלו מרואיינים חרדים קרבן לעריכה מגמתית, שהוציאה דברים מהקשרם, הציגה צד אחד של המטבע והסתירה את הצד השני, והכול כדי לצייר את הציבור החרדי באור שלילי.

כולנו עדים לכלי תקשורת המנהלים מסעות רדיפה כנגד אישים מסויימים, בלי לבחול ברכילות זולה, בניפוח חסר פרופורצייה של זוטות ובהטיה קבועה של העובדות. זוהי העיתונות הצהובה במלוא כיעורה.

למרבה הצער מתברר כי יש גם עיתונאים חרדים הרואים בעיתונות הזולה הזאת מודל לחיקוי, וככל הנראה הציבו לעצמם מטרה שגם החרדים יהיו 'נורמליים', ככל הגויים, וגם להם תהיה תקשורת צהובה שאינה מביישת את עמיתותיה נטולות הכיפה.

אכן, יש דברים שאפשר ללמוד גם מאחרים. חז"ל כבר לימדו אותנו שאם יאמרו לך "חכמה יש בגויים – תאמין". יש בעיתונות הכללית הרבה דברים שיכולים לשמש מודל לחיקוי, במובן המקצועי הטהור. אבל בכל הקשור לנורמות מוסריות, על כך נאמר בהמשך אותו מאמר "תורה יש בגויים – אל תאמין". ערכים וכללי מותר ואסור איננו אמורים ללמוד מהגויים. בשביל זה יש לנו תורה.

האם יעלה על הדעת שהעוסקים בתקשורת – גם אם הם עובדים בתקשורת כללית, וכל-שכן בכזו המתיימרת להיות חרדית – משוחררים מהלכות לשון הרע ורכילות, הוצאת שם רע, איסור 'לפני עיוור', ליבוי מחלוקת וביזוי תלמידי חכמים?! האם ההרשאה למסך הניהול של אתר פופולרי היא גם הרשאה לרמוס את הלכות התורה?!

מישהו פה התבלבל לגמרי. תקשורת חרדית אין פירושה עיתונות זולה העוסקת בחרדים, אלא תקשורת המבוססת על ערכי התורה ומצוותיה ועל ההלכה. זה בהחלט אתגר ליצור תקשורת חיה ותוססת, מעניינת ומגוּונת, העומדת בנורמות הגבוהות שמציבה לנו תורתנו. אבל גם אם זה אתגר קשה, עלינו לעמוד בו ולא לנטוש אותו ולהפוך לחיקוי עלוב של תקשורת מופקרת ונטולת מעצורים.

הדברים נכתבים בעקבות מה שנראה כמסע ציד שמנהל אתר 'כיכר השבת' נגד הרב מאיר אשכנזי, רבו של כפר חב"ד. וכל זה על מה ולמה? – על שהרב נלחם למען ביצור גדרי הצניעות בקהילתו. זה כנראה פשע בלתי נסלח בעיני כתב ועורך כלשהו, ובעקבות זאת הכול כשר. פרסום ידיעות מצוצות מהאצבע (זוכרים את "תושבי כפר חב"ד יחרימו את מכירת החמץ אצל הרב"?), סילוף דברים, ניפוח של זוטות, ומתן במה קבועה לקומץ זעיר של פורקי עול, שמצאו באותו כתב צינור נוח להטלת רפש ברב המונע מהם לעשות ככל העולה על רוחם.

השבוע הדברים הגיעו לשיא חדש, בפרסום כותרת שכביכול הרב אמר לאישה חובשת מטפחת "בעלך חייב לגרש אותך". אך בזה לא הסתפקו אנשי האתר, אלא יזמו פרוייקט מקורי: כתב העיתון התקשר לרבנים מקהילת חב"ד, ושאל אם בעל חייב לגרש את אשתו החובשת מטפחת. בעקבות תשובתם פורסמה עוד ידיעה צעקנית: "רבני חב"ד נגד פסק הרב אשכנזי: לא צריך לגרש את האישה".

ככה זה עובד בעיתונות הצהובה. מייצרים כותרת המסלפת אמירה של הרב בדבר חומרת האיסור של גילוי שיער. בשלב השני הופכים את הכותרת ל'פסק', ועכשיו מזמינים תגובות על ה'פסק' ויש כותרת חדשה שכביכול "רבני חב"ד נגד הרב אשכנזי"...

אתה מביט בחגיגה הזאת ותוהה האם לפנינו מדיניות חדשה של אתר חדשות חרדי – להילחם נגד רבנים הפועלים לביצור חומות התורה וההלכה בקהילתם ולבזות אותם בראש חוצות?

הניסיון להציג זאת כחלק מהוויכוח ההלכתי העתיק אם ראוי לכסות את הראש בפאה או במטפחת הוא כמובן סילוף מוחלט. לא מדובר כאן בנשים צנועות וחסודות, החובשות מטפחת המכסה את שערן כדת וכהלכה, אלא בכמה נשים (בודדות ממש) היוצאות לרשות הרבים כשעל ראשן מטפחת המגלה מחצה ושליש ורביע של השיער – דבר שהוא הפך ההלכה ופריצת גדרי הצניעות. הרב ניסה לפנות אל בני הזוג, דיבר איתם בנועם, הסביר להן את חשיבות הדבר למענם ולמען חינוך ילדיהם. משהדברים לא הועילו, נאלץ לגעור בהן. אכן, פשע בל יכופר!

הגיע הזמן שכולם יתעשתו. גם אותם יחידים הסבורים כי יוכלו להוסיף לחיות בכפר חב"ד ולפרוץ את גדרי הצניעות הנהוגים בו (זה לא יקרה. הרב לא ייכנע לפורצי גדר, ותושבי הכפר יעמדו כחומה בצורה מאחוריו), וגם אנשי האתר, שחצו קווים אדומים. ערב קבלת התורה ראוי להפנים שהתורה והלכותיה חלות – ככל שזה נשמע מפתיע – גם על עיתונאים.

  • הערת המערכת: אתר "כיכר השבת" שמח לארח את הטור של הרב מנחם ברוד, למרות הביקורת המופיעה בו, מאחר ואנו דוגלים בחשיפת כל המידע והצדדים בפני הציבור. לעצם העניין, אנו נמנעים מלהגיב לטענות מאחר ואיננו מתכוונים להיכנס או לתפוס צד במלחמות הפנימיות בתוך כפר חב"ד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר