מייד אין יזראל

פיתוחים רובוטיים בתערוכת הנשק הבינלאומית • צפו

גם השנה ישראל מפתיעה ומבריקה בפיתוחיה החדשניים ביותר המוצגים בתערוכת הנשק הבינלאומי בפריז, שם היא בולטת בשלל מוצרים טכנולוגיים שהופכים את שדה הקרב למשהו אחר (ביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מל"ט בירד איי 650-די (צילום: התעשייה האווירית)

נציגות מכובדת לישראל ב'יורוסאטורי' - תערוכת הנשק היבשתי החשובה בעולם שנפתחה אתמול (שני) בפריז. בביתן הישראלי יציגו את פיתוחיהם החדשניים כ-30 תעשיות ביטחוניות מייד אין ישראל.

חוץ ממערכות נשק קלאסיות הכוללות רקטות ארוכות טווח ומערכות הגנה לרכב משוריין, יהיו שם גם מערכות לחימה עכשוויות: רובוט נושא נשק קל, מערכת לנטרול רחפנים, מל"ט חסין מפני שיבושי GPS, "קסדת טייסים" לשריונאים ועוד. יצויין, כי עוד 13 תעשיות ישראליות נוספות מציגות את מרכולתן בנפרד מהביתן הישראלי הרשמי.

ראש סיב"ט, תא"ל (מיל.) מישל בן ברוך משדר אופטימיות, אף שב-2015 ירד הייצוא הביטחוני הישראלי ל-5.3 מיליארד דולר: "אנחנו מגיעים לפריז כמעצמה ביטחונית, אחרי שאפשר כבר להעריך שהייצוא הביטחוני ב-2016 יהיה לפחות כמו בשנה שעברה. אירופה, שמתמודדת בשנים האחרונות עם אתגרים בנושאי טרור, הגנה על גבולות והגירה בלתי חוקית, מגלה עניין גובר בטכנולוגיות ישראליות בתחום", הוא אומר.

תע"ש הודיעה לאחרונה - בעיתוי מושלם, ערב התערוכה - שהגרסה הקלה של מערכת "חץ דורבן" שלה נבחרה על ידי צבא היבשה האמריקני כתוכנית התקנת מערכות הגנה אקטיבית ברכבים משוריינים קלים. במקביל נודע, כי גם המארינס האמריקני מתכוון לבחון את מערכת "מעיל רוח" - המתחרה של רפאל, שכבר נמצאת כמה שנים בשירות מבצעי בצה"ל בטנקי מרכבה סימן 4 ונגמ"שי הנמ"ר. האמריקנים ישכרו ארבעה מעילי רוח ויתקינו אותם על טנקי ה'אברהאמס' שלהם בשביל סדרת ניסויי ירי שמתכוונים כך לבצע.

אלו חלק מהפיתוחים הטכנולוגיים הישראלים הבולטים בתערוכת הנשק השנה:

רובוט חמוש - התעשייה האווירית, המתמחה בייצור מטוסים ללא טייס, מנסה לשלב רובוטים קרקעיים חמושים בכוחות היבשה. הרובוטאל החדש הוא בעצם רכב אוטונומי לא מאויש, בעל שישה גלגלים הנותנים לו יכולת תמרון גבוהה למדי. ניתן גם לחמש אותו בכלי נשק נשלטים מרחוק ולהשתמש בו לתקיפה, איסוף מודיעין, הגנת שיירות, הטעיית אויב ומעקב וסיור חמוש.

קסדת טייסים לטנקיסט - חברת אלביט, שמתמחה בייצור קסדות מתקדמות לטייסים, כולל ל-F-35 החמקן החדש, לוקחת את הידע שלה מ"הכחולים" (חיל האוויר) ל"ירוקים" (כוחות היבשה) עם האיירון ויז'ן. זוהי תצוגת קסדה לשימוש נהגי ומפקדי רכב קרבי משוריין, המעניקה לצוות תמונה מרחבית של 360 מעלות בהתבוננות "דרך השריון", שכולל מידע על טנקים אחרים וחוליות נ"ט בסביבה, ומאפשרת למפקד יכולת התמצאות סביבתית, מבלי שיצטרך להיות חשוף בצריח, גם בלילה.

מפילת רחפנים - התעשייה האווירית כבר הספיקה למכור מעט מה'דרון גארד'. מדובר במערכת שיכולה לאתר, לזהות ולשבש פעילות של מל"טים ורחפנים קטנים, שמדאיגים, מטבע הדברים, רת גורמי האבטחה והביטחון. המערכת נקנתה על-ידי כמה לקוחות לשם הגנה על אתרים אסטרטגיים, וכלולים בה מכ"ם של חברת אלתא ומערכת לשיבוש יכולת טיסה של כלים קטנים, וזאת על ידי חסימת התקשורת שלהם עם המפעיל אותם.

רקטה ל-300 ק"מ - בסיומה של כל מלחמה, מגלים התחקירים כי עבר מי הרבה זמן מעת שנשלחו מכוחות הקרקע בקשות לסיוע אווירי עד שאכן הגיעו אליהם מטוסי/מסוקי קרב. לרקטת ה"נץ דורס" החדשה של התעשייה הצבאית ישנו טווח ארוך מאוד, 300 ק"מ. עם הראש הקרבי שלה, השוקל עד 200 ק"ג, היא עשויה לייתר חלק מגיחות חיל האוויר, והיא גם חוסכת סיכון טייסים, מגיעה למטרה בתוך עשרות שניות בלבד וזולה באופן משמעותי. העובדה שהיא מצוידת במערכת GPS ויכולה לתקן מסלול תוך כדי תנועה באוויר מאפשרת לה לפגוע בדיוק של עשרה מטרים. בעתיד אפשר יהיה לשגר אותה גם מסטי"לים של חיל הים.

מל"ט שקט - התעשייה האווירית החלה באחרונה בייצור מאות מל"טי בירד איי 650-די חדשים, זאת אחרי שהיא קיבלה הזמנות אליהם מגופים צבאיים ואזרחיים. המל"ט הקטן החדש מצויד במנוע בנזין, ועם זאת הוא די שקט, וזה מאפשר לו לפעול ללא שהוא מתגלה, במטרה לאסוף מודיעין וללוות שיירות. הוא יכול לשהות באוויר 15 שעות ברציפות ולכסות שטח של עד 150 קמ"ר, וטיסתו היא אוטומטית. גם במשימות אזרחיות, כמו חקלאות, פיקוח על קווי חשמל ויערות, הוא עשוי להתגלות כיעיל.

רחפן לכל חייל - הרחפנים נכנסים גם לשדה הקרב: חברת רפאל מציגה את הפיירפליי, רחפן טקטי להעברת מודיעין און-ליין, וחייל אמור להפעיל אותו מהשטח כדי לספק לחבריו מידע על היעד שהם צריכים לטהר או לכבוש. המערכת הזו שוקלת רק כ-3 קילו, והיא יכולה לשהות באוויר חצי שעה ברציפות בשליטה מרחוק לטווחים של עד כקילומטר.

איתור ניצולים סלולרי - אחת הבעיות המוכרות של כוחות ההצלה באזורים מוכי אסון - פיגוע ענק או רעידת אדמה - היא איתור וזיהוי ניצולים בתוך כל התוהו וההרס מסביב. התעשייה האווירית מציגה בתערוכה את רסקיוסל, מערכת ה"מתלבשת" על רשתות סלולר מקומיות, גם אם אלו בקריסה, ויודעת לספק לכוחות ההצלה מיקום גיאוגרפי די מדויק של טלפונים ניידים באזור ולהבדיל בין מי שאינם לכודים לבין כאלו הלכודים באמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר