שימוש חורג:

600 אלף שקל פיצוי על איחסון אבנים בשטח חקלאי

שתי חברות ששכרו קרקע ממושב אשתאול שליד בית שמש חויבו לאחרונה לפצות את המושב בעקבות השימוש החורג והאיחור בפינוי השטח (משפט)

עו"ד משה ימין | כיכר השבת |
שימוש חורג בשטח חקלאי. אילוסטרציה. (צילום: unsplash)

לפני 12 שנים נחתם הסכם שכירות בין מושב אשתאול, הממוקם צפונית לבית שמש, לבין חברת "שיש ירושלים". בהסכם נקבע כי המושב ישכיר לחברה שטח למטרת אחסון אבני שיש במחיר של 800 שקל לדונם, ושההסכם יחודש מדי שנה, אלא אם כן אחד הצדדים יודיע על ביטול בכתב 30 ימים מראש.

לשאלות בנושאי תכנון ובנייה:

פנו ל-עורך דין תכנון ובנייה

אלא שלאחר כשנתיים הסיפור נגמר. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים הגישה כתב אישום נגד המושב ונגד "שיש ירושלים" וחברת הבת שלה "גיא יוזמה" בשל שימוש לא חוקי במקרקעין חקלאיים. שלושת הנאשמים הורשעו במסגרת הסדר טיעון בעבירה של שימוש חורג וחויבו בקנסות.

בין לבין, המושב שילם לוועדה 422,597 שקל עבור השימוש החורג, והודיע לחברות על ביטול הסכם השכירות.

זמן קצר לאחר ההרשעה, הגיש המושב תביעה נגד שתי החברות ומנהלן המשותף, בדרישה להשבת הסכום ששילם לוועדה, בתוספת דמי שכירות שלא שולמו ופיצוי על אי פינוי השטח בזמן. את הסכום המגיע לו העריך המושב ב-1.06 מיליון שקל.

מטעם המושב נטען כי החברות הנתבעות פעלו יחדיו בשטח, ולכן יש להן אחריות משותפת לפצות אותו עבור נזקיו.

הנתבעים טענו בראש ובראשונה כי ל"גיא יוזמה" אין כל קשר לעניין כיוון שרק "שיש ירושלים" חתמה על הסכם השכירות. כמו כן, ועל אף שהדבר נקבע במפורש בהליך הפלילי, הנתבעים דחו את הטענה לפיה נעשה שימוש חורג במקרקעין.

הנתבעים אמנם הודו שלא שילמו דמי שכירות במשך כמה חודשים, אך לטענתם זה משום שהמושב סירב לקבל אותם, כך שיש לראות בתקופה זו כ"מתנה" שקיבלו מהמושב. מעבר לזה, הם טענו כי דרישת הפינוי שהוציא המושב נחשבת להפרת הסכם השכירות.

הכחשה מאוחרת

השופט מוחמד חאג' יחיא הביע את פליאתו מהתנהלות המושב, שכרת הסכם שכירות ל"אחסון אבן שיש", חרף ידיעתו שמדובר בשטח חקלאי.

עם זאת, השופט הבהיר כי אין בהתנהלותו הקלוקלת של המושב כדי "להכשיר" את התנהלות הנתבעים, שהודו במסגרת הסדר טיעון בשימוש החורג שעשו בשטח, וכעת ניסו להכחיש זאת.

השופט קבע בצורה חד-משמעית כי הנתבעים הם שהפרו את הסכם השכירות כאשר סירבו להתפנות מהשטח, וקיבל את טענת המושב, לפיה שתי החברות הנתבעות פעלו יחדיו בשטח המושכר, ולכן גם אחראיות יחדיו להשבת הכספים ששילם המושב בעקבות השימוש החורג. עם זאת, רק החברה שחתומה על הסכם השכירות – "שיש ירושלים" – חויבה לשאת בדמי השכירות שלא שילמה ולשלם על האיחור בפינוי הנכס.

לבסוף, שתי החברות חויבו בהחזר הכספים ששולמו לוועדה – 422,597 שקל ו"שיש ירושלים" תצטרף להוסיף עוד 179,166 שקל על דמי השכירות והאיחור בפינוי. מעבר לזה, ישלמו הנתבעות עוד 80,000 שקל על הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד.

  • ב"כ התובע: עו"ד שגית צוברי
  • ב"כ הנתבעים: עו"ד יהונתן צבי

עורכי דין דיני תכנון ובנייה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עורך דין משה ימין עוסק בדיני תכנון ובנייה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר