סערה

מי "מהלך אימים" על המפכ"ל וחוקרי המשטרה?

נמשכת הסערה הפוליטית-משפטית בעקבות ציטוט דברי המפכ"ל רוני אלשיך כי "כוחות רבי השפעה, כוח וכסף - פוליטיקאים בכירים - מנסים לפגוע אישית במפקד היחידה החוקרת אותם" (משטרה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
רוני אלשי, מפכ"ל המשטרה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

כיממה לאחר שנחשפו בערוץ 10 דבריו המטלטלים של המפכ"ל רוני אלשיך בשיחות סגורות, לפיהם "כוחות רבי השפעה, כוח וכסף מנסים לפגוע אישית ברוני ריטמן, ראש להב 433, ובכירים נוספים במשטרה, בהם אלו המנהלים את החקירות הרגישות ביותר", גורם בכיר במשטרה מאשר את דברי המפכ"ל, ואף מוסיף כי הוא התכוון לפוליטיקאים בכירים ביותר ולאנשי משטרה לשעבר.

המשפט הבא שיוחס למפכ"ל אלשיך, הוא שבעיקר הקפיץ את הזירה הפוליטית ואת מערכת אכיפת החוק על זרועותיה השונות: "מי שיעקוב אחר הכסף יבין לבד", אמר אלשיך באותן שיחות, לכאורה.

גורם בכיר מאוד - אחר - במערכת אכיפת החוק מתנדב לבאר את כוונתו של אלשיך בהאשמותיו המזעזעות, ואומר כי המפכ"ל מתכוון לסוג של מנגנון שעובד מזה כמה חודשים, בהם אנשים בכירים מאוד מממנים בכסף ייעוץ משפטי לקציני משטרה שנמצאים בהשהיה או שסרחו, ועומדים מאחוריהם בדרכים מתוחכמות, ואלו הם אנשים, בהם פוליטיקאים בכירים ביותר, ניצב לשעבר ופרקליט בכיר, שפועלים נגד המערכת. "זהו אסון למערכת אכיפת החוק", אמר הגורם לערוץ 10, "שנבחרי ציבור פועלים בכמה מישורים בדרכים מתוחכמות ביותר כדי להשפיע על קציני להב 433, המנהלים חקירות נגד נבחרי ציבור".

כדי להבהיר מעט את התמונה המורכבת, כדאי להיזכר בפרטים הבאים: לפני כמה חודשים כיכב ראש יחידת להב 433 ניצב רוני ריטמן בכותרות בהקשר לא מחמיא במיוחד, מסוג הנושאים שנדמה כי אזרחי ישראל כמעט והתרגלו אליהם בחיבור ההקשר בין ניצבים במשטרה וטענות לפלילים. מי שבהמשך התברר כי בחש מאחורי הקלעים בפרשה הזו, הוא קצין בכיר אחר באותה יחידה משטרתית, תנ"צ גיא ניר, שגם עמד לבירור בשל סיבוכים כאלו ואחרים.

המפנה בפרשיית ריטמן הגיע עם כניסתו של רוני אלשיך לתפקיד המפכ"ל החדש של משטרת ישראל. זמן מה לאחר שהחל אלשיך את כהונתו, הוא החליט - בתיאום עם היועמ"ש לממשלה ומח"ש - כי אין די ראיות נגד ריטמן ושהוא יכול להמשיך בתפקידו כמפקד היחידה הרגישה.

כעת, לפי הציטוטים הקשים מדבריו של המפכ"ל, נראה כי הוא סבור שהמשך המאבק בהחלטתו בעד ריטמן - שמתבטאת בעתירת קצינת משטרה לבג"ץ בחודש שעבר בדרישה להדיח את ריטמן מתפקידו - מנוהל בשלט רחוק על ידי פוליטיקאים בכירים שנתונים תחת חקירות מסוימות ומנצלים לשם שיבוש החקירות הללו את המאבק הקיים ממילא נגד רוטמן - מפקד היחידה החוקרת - זאת תוך שימון הנאבקים בו בכסף רב, וכלשונו של אלשיך בשיחה המצוטטת: "מי שיעקוב אחר הכסף יבין לבד".

עורכי דינו של ניצב ריטמן בתיק ההוא שנסגר, מסרו בתגובה: "הדברים חמורים. החשד שלנו לפיו נעשה ניסיון לתפור תיק ולהדיח את ניצב ריטמן מתפקידו הפך הערב לממשי ולמוחשי. אנו סמוכים ובטוחים כי ניצב ריטמן ימשיך לבצע את משימתו למיגור השחיתות והפשיעה ללא מורא".

תגובתה של משטרת ישראל: "אין ולא יהיה דבר שירפה את ידיהם של העוסקים במלאכת אכיפת החוק. משטרת ישראל לעולם תיבחן במבחן התוצאה. למרות האמור, משטרת ישראל מצרה על העובדה כי כלי תקשורת מנוצלים על ידי קמפיין מכוער ושקרי של קצינים שסרחו המנסים להשפיע על ההליכים המתנהלים נגדם".

לאחר פרסום הדברים, הוציא ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) דרישה לוועדת הפנים של הכנסת לזמן דיון דחוף בנוכחות המפכ״ל, במטרה שיבהיר את הדברים החמורים שהשמיע בשיחות הסגורות ויחשוף את זהות הגורמים שמהלכים איימים על גורמי אכיפת החוק. גם ח״כ רויטל סויד (המחנה הציוני) קראה ליועמ"ש להורות מיידית על חקירת הטענות: "זוהי רעידת אדמה של ממש שחייבת להיבדק במהירות ובאופן ממצה. אני קוראת ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להורות מיד על פתיחת חקירה ולפקח עליה". לדבריה, "אם יתברר שאכן פוליטיקאים בכירים פועלים להטיל אימה על לה״ב 433 הרי שכלו כל הקיצין. זוהי התנהלות שמתאימה למשטרים אפלים המסכנים את הדמוקרטיה".

מי הם אנשי הציבור הללו אליהם מכוון אלשיך את דבריו? זאת התהייה המסעירה את המערכת הפוליטית והמשפטית בימים אלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר