נתונים מפתיעים

הישראלים לחוצים לאבד את עבודתם. ומי הכי רגוע? החרדיות

נתונים מפתיעים העולים ממחקר רשמי של הכנסת מגלים, כי אמנם אחד מכל 3 ישראלים חושש למקום עבודתו בשנה הבאה, אך דווקא הנשים החרדיות העובדות הן הכי בטוחות ורגועות לגבי זה (כלכלה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
נשים חרדיות בהייטק. אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: אייל טואג, באדיבות 'הארץ')

מחקר שערך 'מרכז המחקר והמידע' של הכנסת, ביקש לבחון את תחושת הביטחון האישי של האוכלוסייה בישראל, בדגש על ציבור הנשים. 47.7% ממשתפי הסקר היו גברים, והיתר נשים ערביות, חרדיות, מהגרות ממדינות ברית המעצות לשעבר וישראליות ותיקות. המחקר הסתמך על שאלונים טלפוניים שבהם השתתפו כ–1,000 בני אדם.

העולה מן המחקר הוא, שאחד הנושאים העיקריים שמטרידים יותר נשים מגברים, הוא הביטחון הכלכלי: 77% מהנשים, לעומת 63% מהגברים שהשתתפו בסקר, דיווחו כי הן חוששות מירידה ברמת החיים. זאת ועוד, 27% מכלל הנשים בישראל - לעומת 20% מהגברים - ו-60% מתוך הנשים הערביות דיווחו, שבעקבות הרעה במצב הכלכלי בשנה האחרונה, הן חששו לאבד את ביתן.

תחושת הביטחון התעסוקתי גם די נמוכה. נתוני המחקר מורים, כי אחד מכל שלושה גברים ונשים (31%) שהשתתפו בסקר חוששים לאבד את מקום עבודתם בשנה הקרוב, וקבוצת הנשים שהכי חוששת מאובדן מקום העבודה - 49% - היא קבוצת העולות מבריה"מ, לעומת רק 24% מהנשים הישראליות הוותיקות שחשות כך.

אמנם 45% מכלל הנשים ו–51% מכלל הגברים שהשתתפו בסקר מעריכים כי אם יפוטרו מעבודתם קיים סיכוי גדול שימצאו עבודה אחרת ברמת ההכנסה שלהם כיום - מספרים גבוהים ביחס לעובדה שכשליש מהנשאלים העידו שאינם חשים ביטחון תעסוקתי כלל - אך עצם החשש הכללי מאובדן מקום העבודה רק גדל עקב התחושה כשהסיכויים למצוא עבודה אחרת אינם גבוהים. נשים ערביות חשות כי הן בעלות הסיכויים הנמוכים ביותר למצוא עבודה חלופית אחרי שאיבדו את מקום עבודתן, ורק 35% מן הנשים הערביות אמרו כי יש להן סיכוי גבוה למצוא עבודה אחרת, לעומת 42% בקרב הישראליות הוותיקות ו-56% בקרב המהגרות ממדינות בריה"מ ו...הנשים החרדיות.

"תחושת הביטחון היחסית שהביעו הנשים החרדיות שהשתתפו בסקר", מסבירה לעיתון 'דה-מרקר' ד"ר לי כהנר חוקרת חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה, "מושפעת מרשת ביטחון קהילתית שמספקת החברה החרדית. רק 14% מהנשים החרדיות מפחדות לאבד את הבתים שלהן, כי יש אצלם מבנה קהילתי תומך, גם כלכלית, ויש תחושה שהקהילה תתמוך בך גם אם תאבדי את ביתך".

לדבריה, "נשים חרדיות לא חוששות מצמצום בהוצאות המחיה משום שלחברה החרדית יש אורח חיים חסכוני בקרב החברה החרדית. עם זאת יש בקרבן שביעות רצון מהמצב הכלכלי, משום שלחרדים יש נטייה לראות באורח חיים צנוע דבר חיובי".

גם בשיעור הנמוך של הנשים החרדיות שמפחדות לאבד את מקום עבודתן האפקט הקהילתי בא לידי ביטוי, לדברי כהנר, כי "רוב הנשים החרדיות עובדות בתוך הקהילה, במוסדות חינוך ורווחה, מה שמעניק להן את התחושה שהקהילה תשמור עליהן. בנוסף לכך, היות שהן מפרנסות יחידות, אובדן מקום העבודה הוא לא אופציה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר