"הרצוג לא הקשיב"

בסקין חושף: מאחורי הקלעים של המגעים בין הרצוג ואבו מאזן

חודש לפני הבחירות, הרצוג ואבו מאזן הגיעו להסכמות על הכל, אלא שאז הרצוג החליט לפתע לעצור את הכל • גרשון בסקין, שהיה בסוד המגעים, חושף בפני "כיכר השבת", את מאחורי הקלעים (מדיני)

ישראל כהן | כיכר השבת |
גרשון בסקין עם אבו מאזן (באדיבות המצלם)

לפי נייר הבנות שנחשף אמש בחדשות 10, יו"ר סיעת "המחנה הציוני", ח"כ יצחק הרצוג, הסכים להחזיר את שטחי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים לשליטת הרשות הפלסטינית, ובנוסף להחזיר פליטים לשטחי מדינת ישראל לפי הסכמה הדדית.

על פי הדיווח, במהלך תקופת הבחירות, במסגרת מו"מ חשאי בין אפרים סנה, מצדו של הרצוג, ובין בכיר פלסטיני מצדו של אבו מאזן, הוסכם כי יוזמת השלום הערבית תהיה בסיס למציאות האזורית החדשה במזרח התיכון.

בסוגיית הגבולות הסכים הרצוג להעברת השליטה על 100% מהשטח שנכבש ביוני 1967, מתוכם 4% במסגרת חילופי שטחים. בשאלת ירושלים הסכים יו"ר העבודה כי ישראל תיסוג משכונות מזרח העיר, וירושלים המזרחית תהיה בירת המדינה הפלסטינית, כשעירייה אחת תחלוש על הטיפול המוניציפלי בשתי הבירות.

בהר הבית, לפי התכנית, היה אמור לפעול כוח רב לאומי אך עם ריבונות ישראלית באזור הכותל המערבי.

בנושא הביטחון, הסכימו הצדדים על נוכחות ישראליות סמלית בבקעת הירדן כולל שתי נקודות שריון, והטרור יסוכל באמצעות מנגנונים המשולבים לישראל, ירדן ופלסטין.

מי שהיה בסוד הענינים ויזם את המהלך הוא פעיל השמאל גרשון בסקין. בסקין הינו פעיל שלום וותיק, מוסד של איש אחד שעובד עם גופים רבים ונמצא בקשרים טובים גם עם שלטונו של אבו מאזן ובמקביל גם עם בכירים בחמאס.

בשיחה עם "כיכר השבת" הוא חושף לראשונה על מאחורי הקלעים של המהלך המפתיע. "הצעתי להרצוג ולאבו מאזן היתה מבוססת על האמירה של ראש הממשלה נתניהו לפיה אין פרטנר פלסטיני", מספר בסקין. "באתי בהצעה להרצוג על מנת שיבחן האם העובדות נכונות ובאם יצליח להגיע להסכם עם אבו מאזן שילך עם זה לבחירות.

"'תגיד לציבור שיש בידך את האפשרות להוביל את ישראל להסכם שלום לטובת כל הצדדים'. אמרתי לו. 'תציג את ההסכם לציבור שיש לך את היכולת לעשות זאת'".

בסקין מספר כי "ב-2 בספטמבר 2014 נפגשו הרצוג ונציג מטעמו של אבו מאזן בביתי בירושלים.3 ימים לאחר מכן ב-5 בספטמבר הגיע הרצוג לפגישה בלשכתו של אבו מאזן במוקטעה ברמאללה והשניים הסכימו שכל אחד מהם ימנה אדם מטעמו לנהל משא ומתן בין הצדדים".

"במהלך אוקטובר החלו הצדדים להיפגש באופן תדיר ואני נפגשתי בעצמי עם כל אחד מהם לחוד כמעט כל שבוע", הוא מוסיף. "ב-3 בדצמבר, הכנסת פיזרה את עצמה והכריזו על הליכה לבחירות וקבעו מועד לכך בחודש מרץ. הרצוג ואבו מאזן החליטו שהנציגים ימשיכו להיפגש ואכן חודש בדיוק לפני הבחירות הם הצליחו להגיע להסכמות על כל סוגיות הליבה והסכימו על פרוטוקול ביטחוני".

לדברי גרשון בסקין, "שני נציגי הצדדים דיברו בשם המנהיגים הרצוג ואבו מאזן. בגלל סיבות של קמפיין בחירות החליט הרצוג באותה תקופה לקבור את המידע על המפגשים ולא לפרסם אותו. הוא חשש שזה יזיק לו אלקטורלית".

"אבו מאזן היה מוכן לקיים מסיבת עיתונאים משותפת או להוציא הודעה משותפת למען גיבוש ההסכם אבל הרצוג תפס רגליים קרות משום מה", מספר בסקין על הרגעים בהם נקבר התהליך. "אני וסנה התחננו לפני בוז'י ואמרנו לו: 'הדרך היחידה בה תוכל לנצח את ביבי זה רק אם תראה לעם שאתה אכן יכול להוביל את מדינת ישראל לשלום. להתחרות מול נתניהו על הטיקט הביטחוני זו לא אופציה בשבילך. אתה צריך להיות טוב במגרש שלך', אבל הרצוג לא הקשיב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר