תחקיר הפיגוע

לוחמת מג"ב הדר כהן אמיצה, אך הצוות שלה לא הותאם ואומן

שוטרים זיהו את שלושת המחבלים כחשודים, אך הפנו את זה לצוות השוטרות הטירוניות ואמרו להן: "כנראה מדובר בשוהים בלתי חוקיים. הם שווים בדיקה". תחקיר הפיגוע בו נהרגה הדר הי"ד, נחשף (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
זירת הפיגוע בשער שכם (צילום: חטיבת דובר המשטרה צילום תמונה: יונתן זינדל, פלאש 90)

אחד האירועים היותר זכורים באינתיפאדה האחרונה שטרם שככה, הוא הפיגוע בו נהרגה בשער שכם בירושלים לוחמת מג"ב הדר כהן הי"ד. זאת, לא רק בשל העובדה כי שניות לפני שנהרגה הספיקה הדר - שוטרת חדשה בתפקידה - לחסל מחבלים, כששלושה מהם ניצבו מולה, אלא גם בגלל התמיהות שצצו מיד אודות כשלים שלכאורה היו בהיערכות ותפקוד הכוחות במקום. ואכן, אמש התפרסמו בערוץ 10 פרטי התחקיר המשטרתי שבוצע לאחר הפיגוע הדרמטי, והוא מורה על שורת כשלים חמורה.

בתחקיר מתברר, כי לא הייתה התאמה בין הרכב צוות המג"ב במקום למשימה שקיבלו, אף שזהו אזור מרובה באירועי פח"ע (פעילות חבלנית עוינת. א"ר) בקביעות: מפקד הצוות השתחרר משירות סדיר לפני שנתיים וחצי, וגויס מחדש לפקד על הצוות, למרות שלא קיבל הסמכה פורמלית לשם כך.

עוד עולה מן התחקיר, כי השוטרות, היו עדיין טירוניות, ולכן עוד לא היתה להן מיומנות של כללי גישה לחשוד. הן הופעלו לראשונה במשימה, לאחר שמונה שבועות של טירונות בלבד. כשהגיעו שלושת המחבלים לשער שכם, הם החביאו את מקלעי ה"קארל גוסטב" המאולתרים, במעיליהם, וזוהו על ידי שוטרים במקום. ובכל זאת, אף שזוהו, השוטרים לא הלכו לבדוק אותם, אלא אמרו לכוח של הדר כהן הי"ד: "הם שווים בדיקה, כנראה מדובר בשוהים בלתי חוקיים".

אמנם מודגשים בתחקיר המשטרתי ערכי ה"חתירה למגע", ה"נחישות", "הדוגמא האישית" וה"רעות" - ואכן "הדר הגיבה כפי שמצופה והגנה על חבריה לצוות שהתעמתו עם שני המחבלים", כפי שמתואר - אך לאור היעדר המיומנות של השוטרות בכוח, קובע התחקיר כי ערך ה"מקצועיות" לוקה בחסר: "לא נטען לממש את ערך המקצועיות, לאור העדר מיומנות והכשרה לתא שטח מאויים מסוג זה", כתבו החוקרים.

ויש דברים שאינם בשליטה: לא היה ניתן למנוע את הפגיעה בהדר כהן בזמן שהפיגוע החל, מכיוון ש"המחבל השלישי, שירה בה למוות, הגיע מאחור בזמן שהיא התעמתה עם שני המחבלים האחרים", קובע התחקיר.

ראוי לציין, כי בתקופה כה מתוחה בה אלפי שוטרים מתפקדים כל העת, לא ניתן לצפות שהם יהיו בכל פינה. וכמובן - שוב, מדגיש התחקיר - הדר כהן הי"ד, בהחלט פעלה כראוי למרות הקשיים המתוארים.

הדר כהן הי"ד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר