אפקט משאל העם

האנטישמיות תעלה? יהודי אירופה חוששים

תוצאות משאל העם בבריטניה מעוררים חששות אצל ועידת רבני אירופה שחוששת כי גל של לאומנות ימני יציף את אירופה ויחדש את המאבק על ברית המילה והשחיטה במדינות השונות (חרדים בעולם)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ועידת רבני אירופה חוששת מתוצאות משאל העם בבריטניה שקבע כי בריטניה תעזוב את האיחוד האירופי בעיקר בשל החשש לגל אנטישמיות שיציף את היבשת הישנה.

נשיא "ועידת רבני אירופה" ורבה של מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט, אומר בתגובה לתוצאות משאל העם בבריטניה כי "יציאת בריטניה מהאיחוד האירופאי משנה משמעותית את המפה באירופה. היציאה נתנה רוח גבית להרבה מפלגות ימניות קיצוניות הדוגלות ביציאת ארצותיהם מהאיחוד האירופאי דוגמת צרפת והולנד".

לדבריו, "ההתחזקות הפוליטית של הימין הקיצוני יביא בעקבותיו גם ניסיונות חוזרות ונשנות להגביל את חופש הדתות במדינות אירופה ובמה שנוגע לנו היהודים גם בנושא ברית המילה והשחיטה".

"ימים לא קלים עומדים לפני הקהילייה האירופאית אשר תוכל להתפורר לפני עינינו. ועידת רבני אירופה תעמוד בגאון מול נחשול חדש זה אשר מסכן את עתיד היהדות ביבשת זו", מצהיר הרב גולדשמידט.

כמה מדייני בד"צ לונדון עם הגר"ד לאו (באדיבות המצלם)

לעומתו, סגן נשיא ׳ועידת רבני אירופה׳ ויו״ר הועדה המתמדת, אב״ד בבד״ץ לונדון, הגאון רבי מנחם געליי, אומר כי ״לנו יש אמון מלא בשלטונות בריטניה ואנו סמוכים ובטוחים שהאינטרסים היהודיים והדתיים יישמרו. אנו סומכים על הבטחתם לשמור לבל ייפגעו ולהדוף כל מתקפה בתחומי ; השחיטה הכשרה, המילה והחינוך בתחומי הממלכה המאוחדת. מוקדם עדיין להעריך את ההשפעה הכלכלית שתהי׳ על תוצאות המשאל ותוצאות נוספות ואנו מתפללים ומקווים שהיציבות תישמר".

מנגד, וילהלם רוט, מנכ"ל המרכז לקידום יחסי ישראל אירופה אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי החששות נובעות מהיכרות לקויה עם המציאות הפוליטית באירופה.

"למרבה הצער, וועידת רבני אירופה לא מעודכנת בפוליטיקה האירופאית, כאשר היא לא מוכנה לקבל שום פרסקטיבה אפילו מרבנים אחרים שלא נכנסו לוועידה בשל כך", אומר רוט ומוסיף כי הוועידה קיבלה הצעות לקבל ייעוץ פוליטי כולל ממשרד החוץ הישראלי אך דחתה זאת.

לדבריו החשש של וועידת רבני אירופה ממפלגות הימין הוא אינו מדויק כיוון שהימין אינו גוש אחד, "אם הייתי משווה במשפט אחד בין החרדים לרפורמים היו כועסים עליי ואומרים שאיני מבין מאומה. ההשוואה של הוועידה בין גושי הימין היא דומה בחוסר הדיוק שלה".

רוט מסביר כי "בפרלמנט האירופי יש שני בלוקים שונים יש את הבלוק הלאומני שכולל מפלגות דוגמת, יוביק, השחר המוזהב ועוד. שם אני מסכים איתם שלא ראוי לעבוד איתם ואכן בשל התוצאות בבריטניה יש חיזוק של הצד היורוסקפטי בתוך אותם מפלגות אך יש גם בלוק ימני אחר של מפלגות החירות שהם בלוק נפרד לחלוטין והפרלמנט האירופאי עצמו אומר את זה".

הוא מצביע על מפלגת החירות האוסטרית, יוקיפ ומפלגת החירות ההולנדית שעומדת יד ביד עם הקהילה היהודית והרבנים של הקהילה עומדים לצדה. "במקום להתייחס למהות מתוך הכרות עם הפוליטיקה האירופאית כמות שהיא ישנה הכללה מיותרת ורחוקה מלהיות נכונה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר