משאל עם בריטי, השלכות ישראליות

שר האוצר מנסה להרגיע: "אנו ערוכים להתמודדות עם כל אתגר ותרחיש"

הערכות סותרות במשק הישראלי לגבי ההשפעה הכלכלית של צניחת ערך המטבע הבריטי - לאחר משאל העם - על חיי היום יום של הצרכן הישראלי הממוצע • מעט סדר בים הפרשנויות (כלכלה, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
משבר ה'ברקזיט' בעיצומו (צילום: shutterstock)

יומיים לאחר פרסום תוצאות משאל העם הדרמטיות בבריטניה, שהורו על יציאתה של המדינה מן האיחוד האירופי שהובילה לירידת ערך המטבע המקומי, הפאונד (שטרלינג), ולצניחה משמעותית של מניות מרכזיות ברוב בורסות אירופה (לעתים אף עד כדי 10-15 אחוז) - נפתח הבוקר בתל אביב המסחר בבורסה בירידות שערים צפויות של 3%-5%. לא ירידה דרמטית במיוחד, בוודאי בהשוואה למתחולל בבורסות מרכזיות רבות במערב ביומיים האחרונים.

כלכלנים רבים מעריכים, כי משבר ה'ברקזיט' (היציאה מהאיחוד האירופי) והירידה החדה במטבע הבריטי בעקבותיו, צפויה - בטווח הקרוב - להיטיב עם הצרכן הישראלי המזמין טיסות לבריטניה או רוכש באתרים בריטיים באינטרנט - דוגמת 'נקסט' או 'אסוס'. השלכה חיובית משמעותית יותר עשויה להתרחש, אם תחול הוזלה במוצרים המיובאים לארץ מבריטניה, בשל הפיחות בערך השטרלינג.

מאידך, קיים חשש כי הייצוא הישראלי - שגם כך אינו במיטבו לאחרונה - יפגע כעת, בשל היחלשות היכולת הכלכלית הבריטית לרכוש מהתוצר הישראלי.

השלכה שלילית נוספת - גם אם לא כלכלית נטו - עלולים לחוש אלפי ישראלים בעלי דרכונים אירופיים שחיים בבריטניה, שאפשר וייאלצו לעזוב את המדינה כי יתכן ולדרכון האירופי לא יהיה יותר תוקף חוקי מספק מבחינת רשויות ההגירה הבריטיות, שעדיין לא החליטו בענין.

שר האוצר משה כחלון ניסה הבוקר להרגיע את החששות הישראליים הכלכליים ואמר, כי "יש לנו כלכלה חזקה ויציבה וערוכה להתמודדות עם כל תרחיש ואתגר. אנחנו נמשיך לעקוב מקרוב ונדע להגיב לכל התפתחות, אם יהיה צורך בכך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר