משפחות חללי צה"ל כועסות

נתניהו ויילדרים הכריזו: יש הסכם פיוס בין ישראל וטורקיה

משט המרמרה יצר לפני שש שנים קרע בין ישראל וטורקיה, היום המעגל נסגר כשנתניהו ויילדרים, ראשי שתי המדינות, הכריזו על הסכם פיוס ביניהן. משפחות חללי צה"ל - כועסות • כל הפרטים (אקטואליה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
נתניהו ברומא, ויילדרים בטורקיה (צילומסך: לע"מ, CNN TURK; צילום וידאו: לע"מ)

במסיבת עיתונאים ברומא ובטורקיה במקביל, הודיעו היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים, על הסכם הפיוס בין המדינות.

"מתוך הבנה של הזירה הבינלאומית והבנת הצרכים הביטחוניים והכלכליים שלנו. שאלת הגז, פיתוח הגז וביצור המשק הישראלי מקודמים בהסכם הזה", הבהיר נתניהו, ובנוגע למצור על עזה אמר כי "שמירה על הסגר הביטחוני הימי מול רצועת עזה הוא אינטרס עליון שלנו. לא הייתי מוכן להתפשר עליו".

לעומתו, אמר ראש הממשלה הטורקי בינאלי יילדרים: "הגענו להסכם פיוס, מחר החתימה. האמברגו על רצועת עזה הוסר וביום שישי ספינה טורקית ראשונה תגיע לעזה. ישראל תפצה ותתנצל בפני טורקיה על מאורעות המרמרה במאי 2010. בטורקיה עבדו קשה מאוד כדי להוציא לפועל את ההסכם הזה. הנרמול של היחסים מכסה את כל התחומים. השגרירים יפגשו ויוחזרו למדינותיהם בהקדם, בתוך שבועות הם יוצבו בתל אביב ובאנקרה".

בנוגע להשבת גופותיהם של החללים אורון שאול והדר גולדין במסגרת ההסכם, אמר ראש ממשלת טורקיה: "איני יכול להתייחס לכך בשלב זה".

בתגובה לביקורת על ההסכם, אמר נתניהו: "אני לא מנהל את המדינה לפי ציוצים וכותרות רגעיות, אלא לפי מה שטוב לביטחונה, לכלכלתה ולאינטרסים של ישראל. ההסכם חשוב, הוא לא חף מביקורת. שאלת הגז והצעדת המשק הישראלי מקודמים על ידי ההסכם. זה לא אומר שניכנס לירח דבש, אני לא מייפה את זה. אבל האינטרסים החיוניים שלנו מקודמים בו".

נתניהו הסביר, כי "ישראל הגיעה להסכם בעל חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל, לביטחון, ליציבות האזורית, לכלכלת ישראל. כראש ממשלת ישראל האחריות שלי לדאוג לאינטרסים הלאומיים בראיה רחבה וארוכת טווח מתוך הבנה של הזירה הבינלאומית והצרכים הביטחוניים והכלכליים שלנו הנוכחיים והעתידיים. העולם בטלטלה, המזרח התיכון בטלטלה והמדיניות שלי היא לייצר מוקדי יציבות באזור הבלתי יציב, הרוגש והסוער הזה. אנחנו עושים זאת עם שכנותינו הקרובות, מדינות ערביות, יוון וקפריסין, רוסיה, וגם עם טורקיה. וכמובן אנחנו עושים כל זה בתיאום מלא עם בעלת בריתנו הגדולה ארצות הברית. ישראל וטורקיה הן שתי מעצמות גדולות באזור והנתק לא הועיל לאינטרסים חיוניים שלנו ומנע מאיתנו לשתף פעולה באותם מקרים והיו לא מעט כאלה שבהם התבקש שיתוף פעולה".

נתניהו הרחיב בנוגע לשאלות שמעורר ההסכם בשאלת הנעדרים וקשריה של טורקיה עם חמאס: "טורקיה לא שולטת בחמאס וגם לא מחזיקה בגופות. אם הייתה מחזיקה בהן, ייתכן שזה היה אפשרי, אבל זה לא המצב. ההתחייבות שקיבלנו מנשיא טורקיה וההנחיה שלו את הגופים הרלוונטיים - זה דבר טוב, כי בלי זה, בלי המכתב הזה, לא היה קורה שום דבר. עם המכתב יש סיכוי שהמהלכים האלה יתחילו ויבשילו. אלה תהליכים, דרושים סבלנות ואורך רוח, אבל ברור שהתקדמנו לנקודה אחרת". נתניהו הדגיש שכעת "מדינה בעלת השפעה נכנסת לתמונה בנושא הנעדרים, וזה נושא שאנחנו לא מוותרים עליו. עובדים עליו לפחות בעוד 5-4 צירים מרכזיים. לא נרפה. בסוף נביא אותם".

על רקע הסכם הפיוס שיגרו הבוקר ראשי המועצות בדרום מכתב לנתניהו, לשר הביטחון אביגדור ליברמן ולשר התחבורה ישראל כץ, ובו הביעו חשש מהמצב ברצועת עזה. ראש מועצת אשכול גדי ירקוני, ראש מועצת מרחבים שי חג'ג', וראש מועצת שדות נגב תמיר עידאן, כתבו: "מברכים על כל מהלך מדיני שיביא לשקט ביטחוני באזור. יחד עם זאת, אנו חוששים מההשלכות של תוכנית להרחבת הסיוע הומניטארי לרצועת עזה, הנכללת בהסכם המתגבש, ללא הכשרת מעבר סחורות נוסף לרצועה. אנו מבקשים להאיץ במיידית את פתיחת מעבר ארז להעברת סחורות לרצועה ולהקל על תנועת המשאיות הכבדה בכבישי האזור שהפכה את חיי התושבים לבלתי נסבלים".

החמאס מצידו פרסם הודעה בנוגע להתפתחויות, האומרת: "לא הסכמנו על ההסכם הישראלי טורקי. זו החלטה טורקית".

משפחת גולדין, משפחתו של חלל צה"ל הדר הי"ד שגופתו מוחזקת בידי החמאס בעזה, פרסמה תגובה זועמת בהקשר להסכם שפורסם: "אנו רואים בחומרה רבה את ההסכם המתגבש בין ישראל וטורקיה, אשר מפקיר את סגן הדר גולדין וסמ״ר אורון שאול ואינו כולל את החזרת גופותיהם משבי חמאס. הצהרותיו של ראש הממשלה ריקות מתוכן. הוא פועל בניגוד להבטחותיו כלפינו, עד לימים האחרונים ממש ומביא לעם ישראל ולנו הסכם רע ובעייתי, המתעלם מכאב המשפחות ומגורלם של גיבורי ישראל. אנו לא זקוקים לאמפתיה מנבחרי הציבור, אלא להצבעתם נגד ההסכם הרע הזה והתניית כל הסכם בהחזרת הגופות על בסיס הומניטרי, בטווח זמנים מוגדר וברור מראש. האינטרס הלאומי הראשון במעלה הוא שחיילי צה״ל ולוחמיו יידעו שהמהיגים השולחים אותם לשדה הקרב דואגים ומחויבים להשבתם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר