תגלית היסטורית בליטא

אותרה מנהרת הבריחה של אסירי הנאצים מיער פונאר

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, אותרה באמצעות טכנולוגית צילום חודרת קרקע, המנהרה המפורסמת שחפרו אסירים ממחנה הריכוז שטוטהוף • צפו בתיעוד ובסיפורו של אחד הניצולים (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אתר ההנצחה בפונאר (עזרא וולפינגר PBS Series NOVA)

תגלית מרגשת ביער פונאר שליד וילנה: בדיקה בטכנולוגיית צילום חודרת קרקע גילתה - לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה - מנהרת בריחה שחפרו שבויים ממחנה ריכוז, במטרה להימלט מציפורני הנאצים.

100,000 אנשים, מהם 70,000 יהודים תושבי וילנה וסביבתה, הוצאו להורג והושלכו לבורות ביער פונאר ליד וילנה שבליטא, במהלך מלחמת העולם השנייה. בעת נסיגת הכוחות הגרמניים מחזית המזרח, הוקמה בשנת 1943 יחידה מיוחדת שתפקידה היה לטשטש את עקבות ההשמדה ההמונית. בפונאר, הוטלה המלאכה על קבוצות עבודה של 80 אסירים ממחנה הריכוז שטוטהוף.

בשעות הלילה הוחזקו האסירים בתוך בור עמוק, וביום עבדו בפתיחת קברי האחים, הוצאת הגופות, סידורן בערמות ושרפתן, וזאת - כשרגליהם כבולות בשלשלאות. העובדים, שידעו היטב שעם סיום עבודתם יוצאו להורג גם הם, חפרו מנהרה באורך כ-35 מטרים, שהוליכה מן הבור שבו שהו בלילה, אל מעבר לגדרות.

בתום עבודה מאומצת של כ-3 חודשים, בליל ה- 15 באפריל 1944, התבצעה הבריחה. האסירים ניסרו בפצירה את הכבלים שעל רגליהם, ו-40 מהם יצאו דרך המנהרה. אולם, עד מהרה הם נתגלו בידי השומרים. 15 מהם הצליחו לברוח, ו-11 מתוכם הגיעו אל הפרטיזנים ושרדו את המלחמה. שאר הבורחים נתפסו או נורו למוות.

מאז מלחמת העולם השנייה, לא נודע מיקומה של מנהרת הבריחה, וזאת על-אף מספר ניסיונות שנעשו לגלות אותה.

כעת, בעבודה משותפת של ד"ר יוחנן (ג'ון) זליגמן מטעם רשות העתיקות, פרופ' ריצ'רד פרוינד מאוניברסיטת הרטפורד בארה"ב, המוזיאון הלאומי היהודי ע"ש הגאון מוילנה, חברת אדויז'ן וסדרת המדע הפופולרי NOVA של PBS, התגלתה מחדש מנהרת הבריחה. בשיטה של דימות תת-קרקעי (Electrical Resistivity Tomography), ליד הבור בו הוחזקו האסירים, נראה בבירור מיקום המנהרה.

לדברי ד"ר ג'ון זליגמן מרשות העתיקות, "כישראלי שאבותיו הגיעו מליטא, התרגשתי עד דמעות ברגע הגילוי של המנהרה. זוהי עדות נוגעת ללב, לניצחון התקווה על היאוש. חפירתה וחשיפתה של המנהרה תאפשר לנו להציג לא רק את זוועת השואה, אלא גם את התקווה לחיים".

לדברי שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב, "אני מברכת את רשות העתיקות על שיתוף פעולה בינ"ל יוצא דופן, שיאפשר לנו להפוך סיפור למציאות. הגילוי המרגש והחשוב של מנהרת האסירים, הוא עוד הוכחה ניצחת כנגד מכחישי השואה. הפיתוחים הטכנולוגיים, שמאפשרים לעם היהודי לחשוף עוד ועוד סיפורי גבורה שהנאצים ניסו לטייח, הם רווח והישג לאנושות כולה".

בכוונת השותפים לחזור לאתר בעתיד הקרוב כדי לחשוף את המנהרה, על מנת שתוצג לציבור כחלק מאתר הזיכרון ליהודי וילנה והסביבה.

סריקת האתר בטכנולוגית הדימות התת קרקעי
ההכנות לסריקה בבור בו הוחזקו האסירים
תוצאות הסריקה. פתח הכניסה למנהרה נראה בבירור
תוצאות הסריקה. פתח הכניסה למנהרה נראה בבירור
אתר ההנצחה בפונאר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר