למרות ההבטחות

מסתמן: חזקת הגיל הרך תבוטל חלקית

בשל הלחץ הכבד של ארגוני הנשים וחלק מהח"כיות, חלקן ממפלגות הקואליציה, הודיע יו"ר הקואליציה דוד ביטן לח"כ יואב קיש יוזם החוק כי יאלץ להתפשר על חלקו. קיש נטש בזעם את הדיון (משפחה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
יואב קיש (דוברות)

דרמה פוליטית מתרחשת סביב החוק החדש שבא לתקן את העוול של חזקת הגיל הרך. אחרי שוועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בתחילת השבוע את הצעת החוק של ח"כ יואב קיש והסכימה להעביר בקריאה טרומית את ההצעה לביטול חזקת הגיל הרך, התכנסה הבוקר (רביעי) הנהלת הקואליציה וקיבלה החלטה שמצמצמת את ההצעה משמעותית.

כיום המצב הוא שילדים עד גיל שש נמצאים במקרה של גירושין אוטומטית בחזקת אימן על כל המשתמע לכך. בארגוני הגברים נאבקים בכך כבר תקופה ארוכה בטענה שמדובר במצב לא שוויוני בו האישה מקבלת את הילדים גם במקרים בהם ברור לעיני כל שטובת הילדים להישאר אצל האב וזאת בשל רצונן של נשים רבות לקבל את דמי המזונות הגבוהים מהאב.

על פי ההחלטה החדשה שהוביל יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן בשל הלחץ של ארגוני הנשים והח"כיות, חזקת הגיל הרך לא תבוטל לחלוטין אלא רק תצומצם ותרד מגיל שש לשנתיים וחצי. במהלך הדיון, התפרץ לחדר ח"כ קיש, וצעק שלא יסכים לכך שחזקת הגיל הרך תעמוד על יותר מגיל שנתיים. לאחר שדרישתו לא נענתה, נטש קיש בזעם את החדר.

ח״כ ביטן הגיב ואמר כי ״שוחחתי עם הצדדים וניסיתי להגיע להסכמה. לאחר משא ומתן ארוך המתנגדים הסכימו לשלוש שנים והיוזם לשנתיים ולכן הצעתי שנתיים וחצי. הרבה מאוד גורמים בתוך ומחוץ לליכוד מתנגדים לביטול חזקת הגיל הרך ואין טעם לערער את הקואליציה כשמדובר בקריאה טרומית בלבד. מדובר בנושא מורכב וחשוב לכל הצדדים. לא מדובר בסוגיה פוליטית ואסור בנושא כזה לכופף ידיים. ההחלטה של הנהלת הקואליציה ברורה, מאוזנת, ויש להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים ואני מצפה שכך יהיה".

בהנהלת הקואליציה החליטו לכפות את השינוי על קיש והחליטו כי אם לא ישנה את הצעת החוק ויקבל את הפשרה עמדת הקואליציה תהיה נגד החוק, למרות החלטת ועדת השרים לחקיקה והצעת החוק תיפול.

בתגובה להחלטה, תקף ח"כ קיש בחריפות את חברו לסיעה, ח"כ ביטן, ואמר: "יו"ר סיעת הליכוד שכח את מי הוא מייצג ומתנהג כיו"ר סיעת הבית היהודי. לא יתכן שהוא ישב איתי רק אתמול ויסכם איתי בצורה חד משמעית דבר אחד ואז מאחורי גבו של חבר סיעתו, יסכם דבר אחר לחלוטין. יתרה מכך, לזמן לישיבת הנהלת הקואליציה את מי שאיננו שייך ואף מתנגד להצעת החוק שלי, ואפילו לא להודיע לחבר סיעתו, זו בושה וחרפה ומעילה באמון של חברי סיעתו. אני לא אוותר. לא על שתי הצבעות בעד הצעת החוק שלי על גיל אפס בוועדת שרים לחקיקה ולא על סיכום חד משמעי והבטחה של יו״ר סיעתי".

מנגד, ח"כ שולי מועלם מהבית היהודי, שהתנגדה לביטול חזקת הגיל הרך, בירכה על ההחלטה: "קבלת עמדתי כי אין לבטל את חזקת הגיל הרך היא ניצחון לעקרון טובת הילד. המציאות המודרנית לא מצדיקה להשאיר את החזקה כפי שהחוק הגדיר אותה עד היום. אולם ביטולה המוחלט היה יוצר מציאות שאף אחד לא היה רוצה בה, והיא פגיעה בילדים. אני מודה לח"כ ביטן שקיבל את עמדתי, המבוססת על מחקרים רבים שנעשו בעניין וכי הוא שותף להבנה כי טובת הילד חייבת להיות עקרון מנחה".

באופן מפתיע מי שהצטרף למאבק של ח"כ קיש, היה דווקא ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, שאמר כי "החלטת יו"ר הקואליציה לפעול בניגוד להחלטת וועדת השרים לחקיקה ולהתנגד להצעת החוק לביטול חזקת הגיל הרך היא החלטה שגויה מכל בחינה שהיא ואני מתנגד לה".

"חזקת הגיל הרך היא משהו ארכאי שאבד עליו הכלח ושבינו לבין טובת הילד אין ולא כלום. היא מנוגדת לכל המחקרים שפורסמו בעולם ולכל מה שמקובל במדינות מתוקנות. טובת הילד היא לגדול עם שני הורים. ילדים זקוקים לדמות אב ולדמות אם בחייהם ושימורה של חזקת הגיל הרך נועד לשמר עמדת כח של הנשים בהליך הגירושין. הא, ותו לא. בכך מבקשים המתנגדים לביטול להפוך את הילדים לכלי ניגוח במסגרת המאבק בין בני הזוג בהליך הגירושין ואין דבר שפוגע בילדים יותר מזה".

בארגוני הגברים מקווים שעוול ארוך שנים יתוקן עם הצעת החוק החדשה וכי סוף סוף יהיה שוויון אמיתי בין גברים לנשים ולא רק במקומות בהן זה נוח להן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר