יש עתיד

חייבת שהתנהלה ביושר קיבלה הפטר מחובותיה

נושי החייבת – שנקלעה לחובות של כרבע מיליון שקל – סירבו להגיע עמה להסדר במשך שנים, בטענה שהיא מנהלת אורח חיים ראוותני. לאחרונה, בית המשפט החליט לקבל את בקשת החייבת, הכריז עליה כפושטת רגל וקבע כי תקבל הפטר אם תשלם 44,000 שקל בלבד (משפט)

עו"ד יוסי עקיבא | כיכר השבת |
פושטת הרגל שילמה אלפי שקלים על טיפולים לכלבה. אילוסטרציה (צילום: unsplash)

החייבת, אם חד הורית, נקלעה לחובות בסך כרבע מיליון שקל עקב הוצאות כספיות, וניסיון לא מוצלח להקים עסק. בשנת 2012 החייבת החלה בהליכי פשיטת רגל בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

נקלעתם לחובות?

פנו ל-עורך דין פשיטות רגל

בינתיים, החייבת מצאה עבודה חדשה עם שכר נאה ועמדה בצו התשלומים שחייב אותה לשלם לקופת הנושים 500 שקל מדי חודש.

החייבת, עורכת דין בהכשרתה, חששה כי הכרזתה כפושטת רגל תשלול את רישיונה (בהתאם לחוקי האתיקה של לשכת עורכי הדין), והחלה לנהל משא ומתן עם נושיה כדי להסדיר את החוב כלפיהם מבלי שתהיה הכרזה רשמית.

ואולם, חרף הצעותיה השונות, האחרונה בהן להפקיד בקופת הכינוס 82,000 שקל במכה (מה שיעמיד את סך הכספים בקופה על 96,500 שקל), היא לא הצליחה להשיג את הסכמת רוב הנושים (החוק קובע רוב של יותר מ-60%).

מי שטרפדו את אישור ההסדר היו דווקא גופים גדולים וחסינים שלא מהססים לעשות "תספורות" בדרך כלל - כמו בנק הפועלים, בנק אוצר החייל וישראכרט מימון.

משכך, בתחילת השנה נאלצה החייבת לבקש מבית המשפט שיכריז עליה כפושטת רגל. בד בבד היא גם ביקשה הפטר מחובותיה בתמורה להפקדת סכום שלא יעלה על 48,000 שקל. החייבת טענה כי היא זכאית להפטר משום שהתנהלה בתום לב, עשתה ככל יכולתה כדי להסדיר את החוב ודיווחה על כל הוצאותיה והכנסותיה במלואן.

הנושים התנגדו לבקשה, דרשו מהחייבת לשפר את הצעתה ומתחו ביקורת על רמת החיים שלה, שלדבריהם אינה מאפיינת פושטת רגל. כך, למשל, הם מחו על השתתפותה בחוג פילאטיס, על מימון נסיעה של בתה לחו"ל, ועל כך שהוציאה אלפי שקלים על טיפולים כימותרפיים לכלבה, שחלה בלוקמיה.

תשלם, אבל פחות

השופטת עינת רביד עיינה בהוצאות החייבת והגיעה למסקנה שונה מזו של הנושים. השופטת קבעה כי החייבת לא מנהלת אורח חיים ראוותני, כפי שסברו הנושים. כך, למשל, היא אמנם מתגוררת בשכירות בתל-אביב, אבל כך היא חוסכת הוצאות נסיעה. באשר לכלב, השופט הבהירה כי גם פושטי רגל זכאים לדאוג לבריאות בעלי החיים שלהם.

בסיכומו של עניין, השופט התרשמה שהחייבת התנהלה בתום לב לאורך ההליך וזכאית לסיים את השלב הזה בחייה.

מכאן עברה השופטת לבחון כמה כסף תצטרך החייבת להפקיד כדי לזכות בהפטר. השופטת קבעה כי לדעתה החייבת הייתה יכולה לשלם יותר ממה ששילמה מדי חודש לקופת הנושים. לדעתה היא הייתה צריכה לשלם 2,000 שקל בחודש, ובהנחה שההליך היה נמשך שש שנים מדובר בסכום מצטבר של 56,000 שקל.

כיום, בקופת הנושים מצויים 21,000 שקל. לאחר תוספת הסכום המצטבר יוצא שהנושים יקבלו 77,000 שקל, המהווים כ-30% מסכום החוב שנותר לחייבת.

אמנם, מדובר בסכום הנמוך מזה שהציעה במסגרת המשא ומתן, אך לשיטת השופטת, אין זה סביר לדרוש ממנה גם לשלם סכום דומה וגם להכריז עליה כפושטת רגל, הכרזה העלולה לסכן את עתידה התעסוקתי.

לפיכך, ובהתחשב בכך שבינתיים הופקדו בקופה עוד 12,000 שקל, השופטת קיבלה את בקשת החייבת, הכריזה עליה כפושטת רגל והעניקה לה הפטר מהחובות תמורת העברת 44,000 שקל נוספים לקופת הנושים.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

עורכי דין דיני פשיטת רגל • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עורך דין יוסי עקיבא עוסק בפשיטות רגל

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר