שר החינוך בראיון ל"כיכר השבת"

בנט קורץ למזרחיים: "שכל ילד יכיר את משנת הרב עובדיה"

הבנות הספרדיות והסמינרים, מתווה הכותל והיחס לרפורמים, משנת הגר"ע יוסף לילדי צפון ת"א, הפיוס עם חכם שלום, והאם הוא רוצה להיות ראש הממשלה? • השר בנט בראיון מיוחד (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: שלומי כהן, כיכר השבת )

יו"ר 'הבית היהודי' שר החינוך נפתלי בנט לא ידע ימים יפים עם הציבור החרדי כמו אלו בחודשים האחרונים. לאחר "ברית האחים" עם יאיר לפיד ו'יש עתיד' - עליה הוא מתחרט, הוא עובד בממשלה הנוכחית יד ביד עם החרדים ודרישותיהם.

בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" הוא מבטיח להילחם באפליה הגזענית במוסדות החינוך ולהביא למיגור התופעה, מסביר מה קורה עם ההבטחה לרישום אזורי, מקווה לפתרון עם הרפורמים בכותל המערבי ושואף שכל ילד יכיר את משנתו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל.

יש נושא אחד שמעניין יותר מכל את הציבור החרדי, אלו הבנות הספרדיות. שמענו אין ספור הצהרות אבל במבחן התוצאה יש היום למעלה ממאה בנות ללא סמינר בירושלים ועוד עשרות ברחבי הארץ, במבחן התוצאה - נכשלתם.

"תראה", אומר השר נפתלי בנט, "אני קבעתי כללים ברורים בתקנות, שבית ספר לא יוכל להגיד להורים ספרדים שהוא לא מקבל את הבת שלהם בגלל שהסמכות הרוחנית שלה בבית היא של הרב עובדיה וזה לא תואם.

"בעצם, בבית הספר ינהגו מה שינהגו, והילד יצטרך להתנהל על פי הכללים של בית הספר. אני מתחייב לעקוב באופן אישי על ועדות הערער, אני מוודא שהם עובדים כמו שצריך ושיהיה להם שיניים".

אתה, שר החינוך, יש לך בשורה לאותה ילדה, לאותם הורים? אתה יכול להגיד להם שאתה מטפל בהם באופן אישי?

"אני שר החינוך מטפל באופן אישי ועוקב אחרי ועדות הערער כדי שבסוף לא תהיה בת שתישאר בבית בגלל אפליה".

"לא יאמן שבשנת תשע"ו מדברים על אשכנזים וספרדים", הוא מוסיף.

אתה כשר החינוך מכיר תופעות כאלה?

"לצערי התופעות קיימות, הן פחותות, אני אלחם בזה כדי לשרש את זה שזה יהיה דבר מן העבר".

בשבוע שעבר עסק "כיכר השבת" בנושא הרישום האזורי, אחת הפתרונות היותר מעשיים לבעיית האפליה, בכירים בש"ס טענו שנפתלי בנט הוא זה שמעכב את חוק רישום אזורי, ביקשנו התייחסות ראשונה של השר לטענות.

"זה לא מדויק", הוא משיב. "כל האפשרויות על הפרק בכדי לפתור את הסוגיה, כולל נושא רישום אזורי. לא הולך להתחייב עד שהדברים יהיו סגורים".

על המחוז החרדי אומר יו"ר 'הבית היהודי' כי "אני חושב שזה דבר מבורך. משרד החינוך מקבל את התפיסה שלי שזה רוח גבית עצומה לחינוך של העולם החרדי, על כל זרמיו. אני מבקר ומאוד מתרשם, רואה בנים ובנות, איזו דרך ארץ... איזה כבוד והתנהגות באמת יוצאת מהכלל. אני מאמין במחוז החרדי".

אתה מכיר את החשש שיו"ר המחוז איציק זאבי ינסה להחניף לראשי 'יהדות התורה' וראשי הסמינרים בכדי שיקבלו אותו?

"אנחנו מכירים את הנושא הזה, אנחנו נמשיך להתנהג בשוויון לכל ילד. לא נעדיף בן-אדם כזה או אחר, אני סומך את ידי ומגבה את איציק זאבי, אני יודע שהוא יצליח".

על סגנו החרדי מאיר פרוש אומר השר בנט כי "שיתוף הפעולה יוצא מן הכלל, אני אוהב אותו כבן-אדם ואני חושב שהוא עושה עבודת קודש. בגדול, כל מה שאני יכול להאציל עליו סמכות, כל מה שכרוך לחינוך החרדי - אני עושה את זה. אני רואה בקשר הזה - קשר משמעותי".

יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני הצהיר שהוא מעדיף ממשלה עם הרצוג ולא עם בנט... אנחנו מעירים

"יש לי קשר עם כולם. אתה יודע, יש דברים שמוטב היה שלא לומר. זה ביטוי מיותר. אבל אני נחוש לחשוב על הילד והילדה בקצה. אגיד בבירור, כל ילד וילדה בישראל מבחינתי הוא ילד שלי. לא אקפח ילד חרדי. לא בכדי הצעד הראשון שלי במשרד היה ביטול ההוראה בנושא הקייטנות".

בנט מחמם מנועים ויוצא למתקפה נגד שר החינוך הקודם שי פירון ומפלגתו 'יש עתיד': "גם אם אתה רוצה ליב"ה, מה הקשר - למען ה' - לקייטנות, מה אשם ילד בן שבע שהוא מופלה לעומת ילד דתי וחילוני. למה? בגלל שאתה חרדי לא תהיה בקייטנה?".

צריך לזכור שאתה ישבת באותה ממשלה עם 'יש עתיד', ממשלה שהדירה את החרדים, היום אתה יכול להתחייב שאתה לא תחזור לברית 'בנט-לפיד'?

"אני רואה קשר אסטרטגי עם הציבור החרדי, קודם כל מדובר על ציבור מסור ומדהים, אנחנו בהחלט רוצים שהציבור הזה יקבל את הכלים כדי שיוכל להתפרנס בכבוד, אבל בהידברות".

היית בביקור תנחומים אצל נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן, יצאת מפויס?

"כן. יצאתי מפויס, אני חושב שהרב כהן באמת דיבר ברוח טובה. אני מאוד שמח על החיבור הזה".

יו"ר 'הבית היהודי' ממהר לדבר על החיבור עם ש"ס ואומר כי "צריך לומר שהחיבור עם ש"ס הוא טוב. הקשר עם אריה דרעי, יש שיתוף פעולה יוצא מן הכלל, אריה הוא בן אדם שאפשר לעבוד יחד. לא רק בתחומי חינוך אלא גם ביטחון".

כיהודי דתי, כואב לך לראות את הרפורמים מתפללים ברחבת הכותל המערבי?

"אני כיהודי, רוצה אחדות בעם ישראל. אנחנו הבאנו פשרה שהיא לא נוחה לאף אחד. הקמת רחבת ישראל. כל פשרה - אף צד לא מרוצה. אני חושב שזו פשרה נכונה. מתווה הכותל. אני עומד מאחורי זה. אסור להתעלם מהם, הם יהודים.

"אני שר בממשלה, אין לי את הלוקסוס לדבר על הכאבים, אני בא לתת פתרונות. אם לא הפתרון הזה היינו רואים מלחמה על הכותל ממש. אני חושב שכולם צריכים להתגמש".

על נושא הוועדה למינוי דיינים ודרישת החרדים בנט מעדיף שלא לדבר, לדבריו - מי שמטפלת בנושא היא שרת המשפטים איילת שקד: "צריך לראות שיש איזון נכון בין הרבנים מהציונות הדתית והחרדים, כל הסמכות נתתי לשקד".

"אני רוצה שכל ילד מצפון ת"א יכיר את משנתו של הרב עובדיה יוסף"

עברנו לדבר עם השר בנט על הנושא החשוב ביותר עבורו, מסקנות ועדת ביטון, ועדה שעסקה במורשת יהדות המזרח והכנסתה למוסדות החינוך. שאלנו את בנט האם זה ישפיע על המגזר החרדי.

בנט, מסביר לאן הוא מכוון: "יש פה בשורה, אני רוצה שילד מצפון תל אביב, מהרצליה פיתוח, מרעננה - יכיר את משנתו של הרב עובדיה יוסף, יכיר את המתינות, ידע שהרב עובדיה הוא זה שתרם להתרת העגונות במלחמת יום הכיפורים. יש נטייה להגחיך רבנים מבני עדות המזרח, המציאות שונה".

המסקנות יכנסו גם לחינוך החרדי? אנחנו שואלים את השר בנט שממהר להגיב: "כל מה שנעשה מול המגזר החרדי יעשה בהסכמה, בהידברות".

צפו בראיון המלא עם יו"ר 'הבית היהודי' שר החינוך נפתלי בנט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר