מלחמת אזרחים

15 ישראלים לכודים בדרום סודן, מאמצים לחילוצם

משרד החוץ הישראלי פועל לחילוצם של 15 ישראלים שנמצאים כרגע בדרום סודן שם פרצה בסוף השבוע מלחמת אזרחים עקובה מדם. יותר מ-200 מקומיים נהרגו והתושבים מסתגרים בבתיהם (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
לוחמים דרום סודניים (צילום: shutterstock)

15 אזרחים ישראלים, מחציתם אנשי עסקים ומחציתם עובדי ארגוני סיוע שונים, נקלעו למלחמת אזרחים עקובה מדם בדרום סודן שבה נהרגו כבר מאות בני אדם מאז סוף השבוע עקב קרבות קשים ועקובים מדם בין הכוחות הנאמנים לנשיא, סלבה קיר, ובין אלו הנאמנים ליריבו, ריק מצ'אר.

הישראלים נמצאים בעיר הבירה ג'ובה שבה מתחוללים הקרבות העיקריים ובמקומות אחרים. משרד החוץ הישראלי פועל בצינורות שונים לפנות את כל הישראלים, אולם עד אתמול שדה התעופה בג'ובה היה סגור, מה שמנע את האפשרות לחלץ אותם.

הם מדווחים כי קולות של ירי ופיצוצים אדירים נשמעים ברחבי הבירה, ג'ובה. מרבית הקורבנות נהרגו אתמול (ב') - ובסך הכל נספרו יותר מ-200 הרוגים. מרבית תושבי העיר מסתגרים בבתיהם, ואלפים בחרו לברוח לבסיסי האו"ם הקרובים כדי להגן על עצמם. ישנם דיווחים הטוענים כי לוחמים משני הצדדים בוזזים בתים וחנויות תוך העמדת פנים של פטרול ברחובות.

דרום סודן היא המדינה הצעירה בעולם, רק לפני 5 שנים היא הכריזה על עצמאותה. "זה עצוב שהמדינה בשנה החמישית לעצמאותה מידרדרת למצב של כאוס במקום לבנות את עצמה. כואב לי הלב, איני יודעת מה עלה בגורלם של חבריי ושל עובדי הארגון המקומיים, אני נחרדת מהמחשבה שחלקם נפגעו או חס וחלילה נהרגו", אמרה אמש א’ ראש צוות ארגון הסיוע הישראלי "ישראייד", שנצורה במבנה בג'ובה ל-YNET. כבר חמישה ימים היא מתחבאת בחדרה מתחת למיטה. ליד ביתה יש טנקים שיורים פגזים מעת לעת.

"יש לנו אוכל ומים כרגע רק לשבוע. אי-הידיעה מתי זה ייגמר גורמת לי ולחבריי טראומה אמיתית", סיפרה א’, והוסיפה בכאב: "אני זוכרת איך חגגנו את ימי העצמאות של דרום-סודן בריקודים, בשירה ובחיבוקים. כולם היו מאוחדים. אבל עכשיו אין חגיגות. ג'ובה תחת אש. אנשים צועקים ובוכים. אין עוד שירה, אין ריקודים. יש רק מלחמה".

בדרום סודן לכודים גם עוד כמה מאות אזרחים זרים, ויש כמה ניסיונות לחלץ אותם. האמריקנים הנחיתו כוחות מיוחדים, ומדינות אחרות בונות תכניות מילוטלאזרחיהן.

משרד החוץ הישראלי עומד בקשר עם כל הגורמים ופועל לחלץ את כל הישראלים מהמדינה. המשרד גם הוציא אתמול אזהרת מסע חמורה בנוגע לדרום סודן. עם זאת, גורמים במשרד החוץ אומרים כי נכון לעכשיו לא נשקפת סכנה ישירה לישראלים במקום, אבל ישראל פועלת לחלץ אותם כדי להימנע מהידרדרות במצב של המדינה האפריקאית.

נשיא דרום סודן אמנם הכריז על הפסקת אש, אבל כרגע המורדים לא מתייחסים להכרזה והקרבות נמשכות במלוא עוזן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר