שוק הדיינים

בסוף זה קרה: נבחרו תשעה דיינים חדשים לבית הדין הגדול

לאחר שבועות של מאבקים, עימותים ומתקפות, נבחרו תשעה דיינים חדשים לבית הדין הגדול. מיוחד: כתב "כיכר השבת" ישי כהן מנתח ומציג את מאחורי הקלעים, שלב אחר שלב בהתנהלות הוועדה (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
ישיבת הוועדה למינוי דיינים, הלילה (באדיבות המצלם)

לאחר שבועות ארוכים של עימותים ואי הסכמות, הוועדה למינוי דיינים התכנסה הערב (שלישי) ובתום דיונים שארכו שעות, נבחרו תשעה דיינים חדשים לבית הדין הגדול.

הדיינים שנבחרו הם הרב אלמליח יצחק, הרב הישריק אליהו רפאל, הרב זמיר יעקב, הרב כץ אהרן, הרב לוז-אילוז ציון, הרב נהרי מימון, הרב עמוס מיכאל, הרב שינדלר אברהם, הרב שפירא שלמה.

לאחר המינויים הערב. יכהנו בבית הדין הגדול שישה דיינים ספרדים ושישה אשכנזים. פשרה שהושגה. כך שלא יהיה רוב לאף אחד מהצדדים. בשלב זה, כל צד מציג עצמו כמנצח.

'הבית היהודי' - או יותר נכון סגן השר אלי בן דהן שניהל בפועל את המאבק מטען המפלגה, רשם הישג לאחר שארבעה דיינים מהציונות הדתית נבחרו. הגאונים רבי ציון לוז - מועמד שגם הרב יצחק יוסף דרש, הרב שלמה שפירא - מי שבעבר למד חברותא עם בן דהן, הרב אליעזר איגרא שנבחר בישיבה הקודמת והרב מיכאל עמוס, בוגר הציונות הדתית שנבחר על משבצת המועמד המוסכם בתמיכת כל המפלגות.

עם זאת, 'הבית היהודי' התקפלה מהדרישות המרכזיות שלה: מינוי הרב אוריאל לביא לבית הדין הגדול, הכנסת רבני צהר לבית הדין האזורי, סירוב למנות את הרב לוז. במבחן התוצאה: הבית היהודי הפסידה בשלושת הדברים.

הרב הראשי הגר"ד לאו רשם גם הוא הישג כאשר דרש דיין חרדי-אשכנזי נוסף, בתחילת הדיון נרשמה התנגדות והרב איים לפוצץ את הדיון, לבסוף הדרישה התקבלה ומונו שלושה דיינים חרדים אשכנזים.

יצוין כי כל המינויים הם על תנאי שיאושרו התקנים החדשים בבית הדין הגדול. במידה ולא, כל התשעה מבוטלים.

שוק הדיינים, כך התנהלה הוועדה

קצת לאחר השעה 19:00 הגיעו בזה אחר זה חברי הוועדה ללשכתו של יושב הראש השר יובל שטייניץ בבניין 'שערי העיר' בירושלים.

19:30: הדיון שהיה אמור להתחיל מתעכב. חברי הוועדה מתכנסים בחדרים צדדיים ומנסים להגיע להסכמות ברגע האחרון, אך הדבר לא צולח. סגן השר אלי בן דהן מתעקש שהרב שימונה מטעם 'הבית היהודי' יהיה הרב שלמה שפירא, ולא הרב ציון לוז כדרישת הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, בכדי שיהיה רוב ספרדי בבית הדין הגדול.

20:00: השר יובל שטייניץ מנסה לפשר בין הצדדים. ברקע עולה הצעה חדשה: למנות שמונה דיינים ולא כפי שתוכנן רק שישה. כך שגם הרב לבנון ימונה ולמעשה יהיה רוב ספרדי כדרישת הרב יוסף ומאידך בן דהן יציג הישג לציונות הדתית.

20:25: אחרי ששקד חזרה בה מהדיל שהושג, הועבר לה מסר כי בהוראת ראש הממשלה לא תתקיים הצבעה ללא הסכמות עם ש"ס וזה לאחר דרישת השר דרעי. שקד מתיישבת לדבר עם אנשי ש"ס והראשל"צ.

20:30: הגר"ד לאו יוצא מלשכת שטייניץ ומודיע: "לא אסכים לפשרה". הרב מבקש למנות דיין חרדי אשכנזי נוסף. כך שמהמינויים הנוספים לא רק ש"ס ו'הבית היהודי' ייהנו.

20:40: הרב הראשי הגר"ד לאו מתיישב בחדר הוועדה ומתחיל בהכנת השיעור בדף היומי. מסכת בבא קמא דף מב.

20:45: גורמים בוועדה מדווחים על צעקות רמות במסדרונות הוועדה. "הרבה זמן קירות המשרד לא שמעו צעקות רמות בשעה כזו" מתבדח אחד מחברי הוועדה.

21:00: יש הבנות והסכמה למנות תשעה דיינים חדשים לבית הדין הגדול. שלושה יותר ממה שתוכנן. אחד חרדי אשכנזי - כדרישת הגר"ד לאו. ממתינים לאישור משרד האוצר שיאשר את התקציב.

21:10: יו"ר הוועדה שטייניץ נכנס לחדר הוועדה והודיע: "עוד כמה דקות נקבל תשובה ממשרד האוצר. נצביע לכאן או לכאן".

21:15: לאורך כל המשא ומתן חברי הועדה יושבים בחדר הישיבות וממתינים להסכמתו של הגר"י יוסף היושב בחדר אחר כאשר השרה שקד יוצאת ונכנסת אצלו יחד עם נציגי שטייניץ עד להכרעה.

21:20: חבר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר משוחח בטלפון עם השר יעקב ליצמן כשבמקביל הרב הגר"ד לאו משוחח בטלפון עם איש 'דגל התורה' אליעזר ראוכברגר.

21:30: יו"ר הוועדה יובל שטייניץ מודיע שהוא מכנס את הוועדה וקורא לחברי הוועדה להיכנס בחדר הישיבות.

21:45: כצפוי, שוב חלוקי דעות רגע לפני תחילת הישיבה. השרה איילת שקד זועמת. יוצאת להתייעצות. גם בכירי ש"ס לא מרוצים מהמצב וזועמים.

22:00: חלק מחברי הוועדה זועמים שאין כיבוד: "אנחנו רעבים, איך עוגה?". אנשי שטייניץ מגיבים בחיוך: "חשבנו שהדיון יהיה קצר".

22:10: יו"ר הוועדה שטייניץ זועם על התנהלות ומאיים לפתוח בהצבעה. אנשי ש"ס מבהירים לו שאם יעשה זאת - הראשל"צ הגר"י יוסף לא יכנס להצבעה. שטייניץ מבין את המשמעות ונותן לצדדים להמשיך במשא ומתן.

22:15: נערכים להצבעה בוועדה. ההערכה: ימונו שבעה דיינים. תיקו של חמשה ספרדים וחמשה אשכנזים.

22:20: החלה ההצבעה בוועדה.

22:25: סגן השר אלי בן דהן מודיע שהוא חוגג ניצחון לאחר שארבעה דיינים מהציונות הדתית נבחרו.

22:35: הסתיימה ספירת הקולות. נבחרו תשעה דיינים חדשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר