השר יואב גלנט שוקל לערוק מכולנו לליכוד

מאבקי קרדיט, לא רק אצלנו: רגע לפני עזיבתו האפשרית של יואב גלנט את משרד השיכון, הוא ביקש לאשר תכנית דיור לחרדים. מאבק לגביה - עשוי להיות הדחיפה האחרונה שלו למפלגת השלטון (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
גלנט וכחלון (צילום: ג'ורג' גינסברג, עידו ארז, הרצל יוסף - ynet)

בימים האחרונים החל שר השיכון יואב גלנט, ממפלגת כולנו שבראשות כחלון, לקיים מגעים עם גורמים שונים בליכוד על הצטרפותו למפלגתם. כל זאת, על רקע משבר שמתמשך כבר חודשים ארוכים בין כחלון וגלנט. בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מצידם, מעוניינים בהצטרפות הזו, משום שכיום אין במפלגה דמות ביטחוניסטית בולטת לאחר פרישתו של משה (בוגי) יעלון - חסר שיכול להתמלאות על ידי גלנט, אלוף פיקוד הדרום לשעבר.

לקיחת סמכויות רבות ממשרד השיכון לטובת משרד האוצר בתחילת הקדנציה הנוכחית - היא שהחלה את הדם הרע בין כחלון לגלנט, אך מה שכעת העלה את רף המתיחות לשיאים חדשים היא התוכנית שאמורה לספק לציבור החרדי כ-200 אלף יחידות דיור ב־20 השנים הקרובות, עליה עמלו למעלה משנה באגף התכנון האסטרטגי במשרד השיכון. אך שהתוכנית כבר גמורה והיא אף קיבלה אור ירוק ממנהל התכנון במשרד האוצר — הגוף שאמון על תכנון היצע הדירות לטווח ארוך - היא מתעכבת בשל מאבקי קרדיט: נותר רק לאשר אותה במסגרת הצעת מחליטים ממשלתית, אך גלנט מעוניין לאשר אותה במסגרת הממשלה, בעוד שכחלון מעוניין לאשר אותה במסגרת קבינט הדיור, שבראשו הוא עומד.

בעוד כשבוע וחצי הקבינט אמור להתכנס כדי לאשר את הצעת המחליטים שנוגעת לתוכנית הדיור הזו לחרדים, אולם גלנט מנסה להסיט את הדיון וההצבעה על הצעת המחליטים מקבינט הדיור, שבו הוא חבר, לממשלה, זאת במטרה למנוע מכחלון לזקוף לזכותו את אישורה של התוכנית ולגזור קופון ציבורי. גורמים במערכת הפוליטית המעורים בנפתולי מערכת היחסים שבין השניים טוענים כי המחלוקות ביניהם לא ניתנות לפתרון וכי דרכיהם הפוליטיות יתפצלו בקרוב.

גורמים במערכת הפוליטית אומרים לעיתון כלכליסט שמפרסם את הידיעה, כי כבר זמן רב ברור לגלנט שהוא לא ייכלל ברשימת כולנו לבחירות הבאות, וכי ייתכן שהוא רואה בוואקום הביטחוני שנוצר בליכוד עם פרישתו של יעלון הזדמנות פוליטית משמעותית.

תגובת לשכת שר האוצר משה כחלון: "בניגוד לפרסומים בתקשורת, ראש הממשלה ושר האוצר לא סיכמו על שינויים בתיקים של כולנו. בניגוד למה שמנסים לצייר גורמים אינטרסנטיים, כחלון וגלנט עובדים בשיתוף פעולה מלא ומצויים ביחסי עבודה מצוינים. שינויים באיוש התיקים של כולנו ייעשו רק בהסכמה מלאה בין כחלון לגלנט".

ככל הנראה, עוד לפני עריקתו המסתמנת של גלנט לליכוד, הוא ייאלץ להיפרד ממשרד השיכון. סבב התיקים המסתמן לאחרונה, כולל את מעברו של גלנט למשרד הכלכלה, שחלק מסמכויותיו — אלו הנוגעות לתעסוקה — יעברו למשרד הרווחה שבראשו עומד חיים כץ. כץ מעוניין להשיב את משרד הרווחה לימים שבהם היה משרד העבודה והרווחה, והוא קיבל הבטחה מראש הממשלה שכך יהיה כבר לפני כמה חודשים.

אחד המועמדים להחלפת גלנט בתפקיד שר הבינוי והשיכון הוא ח"כ אלי כהן מכולנו, אולם גורמים המעורים בנושא אמרו אתמול כי ייתכן שכחלון יבחר לא למנות כרגע מחליף לגלנט מכמה טעמים. ראשית, כחלון מעוניין שאביגדור יצחקי - ראש קבינט הדיור במשרדו - יוביל את מהלכי הדיור. לפי אותם גורמים, כחלון אף בוחן את האפשרות למנות את יצחקי לשר הבינוי והשיכון. אולם ההערכה היא שאם כחלון יחליט לא למנות שר, הוא ישמור את התיק בידיו ויצחקי יוביל את המהלכים בפועל. שנית, מינויו של כהן לתפקיד עלול לצור תסיסה פנימית בכולנו, בעוד שכחלון זקוק לכך שסיעתו תהיה מגובשת ויעילה כדי שתוכל לסייע בהעברת התקציב וחוק ההסדרים הנלווה לו בכנסת.

התנעת סבב התיקים תלויה גם בכך שנתניהו יצליח לפתור תסבוכת בתוך מפלגתו שלו, שנוגעת בין היתר למאבקי כוח בין שר התחבורה ישראל כץ והשר לענייני ירושלים זאב אלקין, כמו גם למציאת תיק לצחי הנגבי. אחת האפשרויות המסתמנות הן, שאלקין יקבל לידו את המשרד להגנת הסביבה, שמוחזק כעת בידי כחלון שלקח אותו לידיו לאחר שאבי גבאי התפטר מהממשלה. אלקין ציפה לקבל לידיו תיק משמעותי יותר, אך בשל יחסיו הרעועים לאחרונה עם נתניהו ציפייתו כנראה לא תתממש. כזכור, היחסים בין השניים הפכו למתוחים במהלך המשא ומתן להכנסת ישראל ביתנו לקואליציה והחריפו לאחרונה כשאלקין התבטא נגד בנייה בירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר