סערת גידול הזקנים

חייל חרדי אולץ לגלח את זקנו ופרץ בבכי: 'איך אחזור לשכונה?'

סערת הזקנים בצה"ל מגיעה לציבור החרדי: חיילים מתלוננים שמאלצים אותם לגלח את הזקן בניגוד לפקודות. רבנים צבאיים מספרים לראשונה על החוויות הקשות של החיילים החרדים בעניין (חרדים)

נפתלי טרבלסי | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: שאטרסטוק)

גורמים ברבנות הצבאית ששוחחו עם "כיכר השבת" טוענים נחרצות: בכירי הצבא לקחו בשנים האחרונות מהרבנות הצבאית את כל הסמכות להעניק פטורי זקן - גם לחיילים חרדים.

הרב אבי שיש, רב צבאי במילואים, אומר כי סערת הזקנים ממש לא חלפה. הרבה חיילים מקבלים תשובות שאסור לגדל זקן. "זה אבסורד", טוען הרב שיש. "כמו שלהמלצת רופא יש גיבוי מהפיקוד הבכיר, כך גם צריך להיות לגבי המלצה מטעם הרבנים הצבאיים. כשהם ממליצים על חייל דתי וירא שמיים שראוי לו לגדל זקן - הציפייה היא שזו תהיה ההחלטה הסופית".

"צריך להבין", מדגיש הרב שיש, "גידול זקן לא מוריד מהמקצועיות של החייל. גם בצבא צרפת קיבלו את ההמלצה שזקן - בניגוד לנטען - לא מוריד את המשמעת של החייל. בעבר הייתי נותן לחייל פטור לאחר בדיקה ובחינה עם החייל. היום כבר קשה להשיג את הפטור".

לגבי הסערה האחרונה ברבנות הראשית עקב מינויו של הרב אייל קרים לרבצ"ר, מפתיע הרב שיש וטוען, כי ישנה אמירה חיובית בעצם מינויה של דמות בעל שיעור קומה הלכתית כמוהו והגיבוי שנתן לו לבסוף הרמטכ"ל.

אחד הרבנים שעדיין משרתים בצה"ל (שמו שמור במערכת), אומר ל"כיכר השבת": "יש פחד אצל גורמים בצבא לראות סביבם עוד ועוד דתיים בצבא. המצב כרגע הוא שאפילו לחיילים חרדים לפעמים אין אישור לגדל זקן. היום נפגשתי עם חייל חרדי כזה. הוא הגיע אלי ממש בוכה. 'איך אסתובב בשכונה שאני גר בה שנים רבות, איך אלך לבית הכנסת בשבת. זה הרי ייראה להם מוזר והם יחשבו שבצבא מתקלקלים' - תינה בפני החייל החרדי את דאגתו הכנה".

חבר הכנסת יעקב מרגי (ש"ס) שמודע לבעייתיות הקשה המתפתחת בנושא, אומר ל"כיכר השבת" בתגובה: "החמרת התנאים הללו בצבא נעשתה ללא תיאום. אני קורא לכל חייל חרדי או דתי שמחייבים אותו לגלח את הזקן, לפנות אלי ללשכה. רק לאחרונה טיפלתי בכמה סיפורים כאלו. אחד מהם היה של בחור שהתחזק בדת בתקופה האחרונה, והצבא לא אישר לו לגדל זקן, עד שטיפלתי אישית במקרה, ורק עכשיו נתנו לו אישור. בזמן הקרוב אכנס ישיבה דחופה בכנסת, בכדי לעשות לזה סוף. אני מקווה להיות איש בשורה בנושא".

תגובת דובר צה"ל; שינוי הפקודה נבע מהצורך בשיפור נראות חיילי צה"ל וכן באחידות, באשר להחלטות בנושא בכלל יחידות צהל. לכל חייל ישנה האפשרות להגיש בקשה להיתר חריג לגידול זקן מטעמים רפואים, מטעמים אישיים או מטעמים אישיים-דתיים. כלל הבקשות נשקלות לעומקן כאשר כל מקרה נשקל לגופו ונלקחת בחשבון גם המלצת רב. לכל חייל ישנה הזכות לערער על ההחלטה המתקבלת. דובר צה"ל חוזר ומדגיש כי חיילים דתיים שאורח חייהם הוא דתי המבקשים לגדל זקן יוכלו לעשות זאת כמו שעשו זאת עד היום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר