הונאה בכשרות

האם צהלות הניצחון של הרבנות הראשית היו מוקדמות מידי?

בית המשפט העליון פסק כי אין להציג מצג שווא של כשרות אך מתברר כי גם בד"צים פרטיים מוצאים דרך לעקוף את החוק על ידי תעודות שונות ומשונות שכותבות הכל מלבד "כשר" (חדשות, בארץ)

נפתלי טרבלסי | כיכר השבת |
(נתי שוחט, פלאש90)

חשיפה • הונאת הכשרות ממשיכה: בג"ץ אימץ את עמדת הרבנות הראשית לישראל בדבר פרשנות לחוק איסור הונאה בכשרות, וקבע כי על פי החוק, בית עסק מנוע מלהציג כל מצג כשרותי בכתב, בין תוך שימוש במילים כשר ובין אם לאו, אלא אם ניתנה לו תעודת הכשר מטעם הגורם המוסמך על פי חוק.

פסק הדין ניתן ברוב של שניים, השופט רובינשטיין והשופט סולברג נגד דעתו החולקת של השופט שוהם שתמך בעמדת היועץ המשפטי לממשלה. את הדיון מטעם הרבנות ניהל היועץ המשפטי של הרבנות עו"ד הראל גולדברג עפ"י הרבנים הראשיים והגורמים המקצועיים.

ברבנות הראשית צהלו ואפילו הרב הראשי, הגר"ד לאו, שיבח את החלטת בג"ץ ואמר כי "כל החלטה שהייתה מאפשרת מתן תעודות הכשר אלטרנטיביות, שבחלקן אף פיקטיביות, הייתה מובילה להטעיה קשה כלפי הציבור הרחב ואני מברך על כך שעמדתנו התקבלה והדבר נמנע".

כמה שבועות מאוחר יותר נראה שצהלות הניצחון של הרבנות הראשית היו מוקדמות מידי. כדי לעקוף את החלטת בג"ץ האוסרת על השימוש במילה "כשר" מנפיקים חלק מהבד"צים הפרטיים תעודה שאומרת שבית העסק "עומד תחת הוראת רבני הבד"צ ובהתאם להלכות הדת המחמירות בכל נושא ההלכה בשמירת השבת והמקום סגור בשבת".

אחד מהבד"צים שעוקף את החלטת הבג"ץ הוא בד"ץ חוג הרבנים שעובד בעיקר בצפון הארץ. רפאל מאיר ביטון אומר בתגובה ל"כיכר השבת" כי "אנו באמת נותנים הכשר רק על שמירת השבת ולא על כשרות האוכל והמוצרים".

לדבריו: "כתוב בתעודה רק שמירת השבת אבל שמתקשרים אלי לקוחות של המסעדה כי לברר את משמעות התעודה אני אומר שיש הכשר גם לאוכל. כל הבעיה רק שמציגים בכתב אבל בעל פה זכותנו להגיד מה שאנחנו רוצים וזו הדרך שלנו לעקוף את החלטת הבג"ץ".

לטענתו של ביטון הרבנות אינה מוכנה לתת לו לעבוד ככשרות נוספת במקומות בהן יש כבר כשרות של הרבנות ולכן הם נאלצים לפעול בצורה עוקפת חוק.

הרב רפי יוחאי, מנהל היחידה להונאה בכשרות, מסר בתגובה ל"כיכר השבת" כי "התפיסה של הכשרות של הרבנות הראשית שצריך בסיס לכשרות יציבה, ממלכתית, שנשענת על יסודות הלכתיות ובכלל זה הפיקוח על נושא של בישולי עכו"ם, הפרדת בשר וחלב וחומרי גלם ועוד".

"ברגע שכל אדם רוצה לכנות את עצמו בד"ץ ולהשתמש עם שמו למתן כשרות יש כאן מרמה ושקר על הציבור. בית המשפט החליט שזה אסור והוא מנסה לרמות את בית המשפט ואת הציבור", מאשים הרב יוחאי ומוסיף, "אנחנו לא יודעים אם יש משגיחים בכלל במקום הנותן תעודה וכיצד הוא משגיח בשבת כפי שמתיימר להיות. מבחינתנו, כמו שהשקר גלוי לעניין השבת, כך גם מבחינתנו על הכשרות".

הרב יוחאי מסכים כי על פי מה שכתוב בהחלטת בגץ זה חל בכתב, אך הוא סבור כי גם בעל פה אסור להגיד. "אנו נפעל להטלת קנסות על בעלי המסעדות ופרסומות שלא לאכול אצלן, וכמובן נפעל גם בבית המשפט כדי ללחום בתופעה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר