מחקר חדש

קנאביס רפואי מפחית משמעותית את הצורך במשככי כאבים

מחקר חדש שנערך ב-17 מדינות בארה"ב בהן הותר קנאביס רפואי על ידי חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה הראה על ירידה משמעותית בצורך בשימוש במשככי כאבים בזכות השימוש בקנאביס (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הוויכוח סביב הקנאביס הרפואי חוצה מדינות, אך לפי נתונים חדשים שנחשפים עתה, נראה כי במדינות בארה"ב בהן אושר הקנאביס הרפואי, חלה ירידה תלולה במספר המרשמים לתרופות שיכוך כאבים, פסיכיאטריות ונוירולוגיות.

המחקר החדש שפורסם בכתב העת Health Affairs אותו ערכו חוקרי אוניברסיטת ג'ורג'יה, סקר את הנתונים של כל תרופות המרשם שנופקו בין השנים 2010 עד 2013. החוקרים מצאו כי ב-17 המדינות בהן אושר קנאביס רפואי, חלה ירידה משמעותית במרשמי תרופות: נרשמו 265 פחות מנות של תרופות נוגדות דיכאון בכל שנה, 486 פחות תרופות להתקפי אפילפסיה, 541 פחות תרופות נגד בחילה ו-562 פחות תרופות נוגדות חרדה, כך מדווח בYnet.

הנתון המרשים ביותר שבלט היה זה של מרשמי תרופות לשיכוך כאבים: 1,826 פחות תרופות כאלה נרשמו שם, מאז אושר הקנאביס לשימושם של החולים הסובלים.

החוקרים המשיכו ובדקו מה המצב באשר לתרופות אחרות, ומצאו כי מרשמים לתרופות כמו מדללי דם, תרופות אנטיביוטיקה ותרופות נוגדות נגיפים נותרו באותו שיעור, גם לאחר אישור המריחואנה הרפואית.

מכאן הסיקו החוקרים כי לא מדובר בצניחה כוללת של ניפוק מרשמים, אלא רק הפחתה במרשמי תרופות פסיכיאטריות, נוירולוגיות הקשורות בדרך כלל לתחושות גופניות ונפשיות שלהן נותן הקנאביס הרפואי מענה.

ממצאים אלה עשויים להטריד לא מעט את תעשיית התרופות הבינלאומית. הירידה במרשמי תרופות לטובת הקנאביס הרפואי, גרמה להפסד של כ-165 מיליון דולר בשנה באותן 17 מדינות בהן התבצע המחקר. החוקרים העריכו, כי אם הקנאביס הרפואי היה מאושר גם במדינות נוספות, היה מגיע הפסד התרופות לכמעט חצי מיליארד דולר בשנה.

על פי נתוני משרד הבריאות, כ-23 אלף ישראלים הם בעלי רישיון בתוקף לשימוש בקנאביס רפואי. מדובר בעלייה של פי 12 משנת 2009, אז קיבלו רק 1,800 ישראלים רישיון לשימוש בסם. מרבית המטופלים חולים בסרטן, כאב כרוני נוירופטי, מחלות דרכי עיכול או חולים פסיכיאטריים.

משרד הבריאות ובראשו השר יעקב ליצמן, הודיע לאחרונה כי מהלך מכירת הקנאביס הרפואי בבתי מרקחת יצא לדרך, לאחר שהממשלה אישרה את התקנה בישיבת הממשלה. בכוונת שר הבריאות גם לאפשר לרופאי משפחה לרשום את הקנאביס, מהלך שעורר התנגדות של איגודי הרופאים בישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר