בקרוב יוחלט? החרדים הם קבוצת מיעוט הזכאית לערים ושכונות נפרדות

אם היועמ"ש מנדלבליט אכן יכריע כי החרדים הם קבוצת מיעוט - זה עשוי להוות קרש הצלה משמעותי מול הרשויות המתחמקות מהקמת דיור נפרד לחרדים בתואנה של אי-חוקיות ו"אפליה" (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

האם האוכלוסייה החרדית מוגדרת חוקית כ'קבוצת מיעוט'? אצל היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, זה שכב זמן רב ללא החלטה, וכעת נראה שהיועץ הנוכחי, אביחי מנדלבליט, החליט לטפל בתפוח האדמה הלוהט הזה.

ההשלכה המשמעותית ביותר שעשויה לצמוח ממענה חיובי לשאלה הזו, היא האפשרות להקים שכונות או ערים ייעודיים לחרדים, מבלי שהדבר יחשב לאפליה האסורה על פי חוק. כיום, רק ארבע קבוצות נחשבות כמיעוטים לגביהם ניתן ומחויבעל פי חוק להנהיג אפליה מתקנת: נשים, המיעוט הלא יהודי (ערבים, דרוזים וצ'רקסים), קהילת יוצאי אתיופיה ואנשים עם מוגבלויות.

כבר כמה חודשים, נמשך הדיון הסוגיה זו במשרד המשפטים, והמטרה הסופית שלו היא כן לאפשר את ההקמה הזאת, כפי שמעוניינים גם במשרד השיכון. גורמים המעורבים בנושא מספרים הבוקר לגלי צה"ל, כי בסופו של דבר תהיה הכרה בחרדים כ'קבוצת מיעוט', כנראה בצירוף מספר הסתייגויות, והיא צפויה להסתמך על כך שבית המשפט העליון כבר הכיר בעבר בכך שלאוכלוסייה החרדית יש מספר מאפיינים של קבוצת מיעוט ושלעיתים יש מקום, למרות אותה "אפליה" לכאורה, לאפשר שיווק של אזורי דיור רק עבור החרדים.

כצפוי, כבר יש מי שמעלה את האפשרות, שאם - כפי שמסתמן - יכריע אביחי מנדלבליט לחיוב, צפויה להגיע לפתחו סוגיה מאוד דומה אבל יותר מסובכת: האם ניתן יהיה לעשות אותו דבר גם לגבי האוכלוסייה הדתית-לאומית. ספק רב אם בקרוב יראו החרדים את פירותיה החיוביים של ההחלטה המתקרבת, אבל כבר ברור שיהיו מי שינסו לקפוץ על העגלה ולבקש להכיר גם בהם כקבוצות מיעוט מסיבות כאלו או אחרות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר