ההפיכה הכושלת

טורקיה עדיין סוערת: פשיטה צבאית על האקדמיה לחיל האוויר

ההפיכה בסוף השבוע נגד הנשיא הטורקי אמנם כשלה אך הלחימה עדיין נמשכת בכמה מקומות במקביל לגל מעצרים גדול של המשטר באנקרה. דיווח שוטף (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בטורקיה מסרבים הרוחות להירגע למרות כישלונה הברור של ההפיכה בסוף השבוע. על פי הדיווחים החלה בשעות אלו פשיטה של כוחות מיוחדים למלחמה בטרור על האקדמיה של חיל האוויר הטורקי באיסטנבול שם היו חלק מהקושרים נגד ארדואן.

מאז דוכא ניסיון ההפיכה בטורקיה, נעצרו כ-6,000 בני אדם - מחציתם אנשי צבא ומחציתם שופטים. יותר מ-290 בני אדם נהרגו במהומות, בהם כמאה מורדים, ו-1,400 נפצעו.

על פי הדיווחים בטורקיה, השקט טרם שב לרחובות הערים באופן סופי ולצד הפגנות התמיכה בארדואן עדיין ישנם כיסי התנגדות של המורדים. בשעות הערב אתמול (א') דווח על חילופי אש בין הצדדים בשני נמלי תעופה במדינה - נמל התעופה סביהה גוקצ'ן - שדה התעופה השני של איסטנבול - ובשדה תעופה צבאי במרכז המדינה. כוחות הביטחון מסרו כי האירוע "נמצא תחת שליטה" וכי הם ביצעו מספר מעצרים.

טורקיה פנתה הלילה לסעודיה וביקשה ממנה להסגיר לידיה את הנספח הצבאי הטורקי בכוויית, בחשד שגם הוא היה מעורב בניסיון ההפיכה. הנספח נעצר אמש על ידי סעודיה אך על פי הדיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, הממלכה עדיין לא השיבה לדרישתה של טורקיה, אם כי ייתכן מאד והיא תענה בשל רצונה לחזק את היחסים עם טורקיה וליצור ציר סוני כנגד איראן השיעית.

בינתיים המנצח הגדול ומי שגם מאשימים אותו בביום ההפיכה הכושלת הוא הנשיא הטורקי הכל יכול, ה"סולטן", רג'יפ טאיפ ארדואן. הפגנות התמיכה בארדואן נמשכו גם הלילה והנשיא נשא דברים בפני קהל של תומכיו מחוץ למשכנו באיסטנבול. לקהל המשולהב שקרא לעונש מוות, אמר: "איני יכול להתעלם מהדרישה הזאת". ארדואן הבהיר כי לאחר ניסיון ההפיכה הכושל - "אסור להתעכב" בביצוע עונשי מוות לגורמים שלקחו חלק במהלך. הוא ציין כי מפלגתו תדון בנושא עם מפלגות האופוזיציה במדינה.

בזווית הישראלית גם בטורקיה מדגישים שהיחסים בין המדינות לא יפגעו, גורם טורקי בכיר, שהאזין לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, אמר כי "תהליך הפיוס עם ישראל ממשיך כרגיל".

בישראל מקווים שהיציבות באזור ובטורקיה תשמר שכן קריסת טורקיה הייתה יכולה להביא לכאוס רציני שהיה מדאיג את ישראל מאד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר