הקרב על הייבוא

האם יצליחו האמריקאים לשכנע את ישראל לייבא מזון?

הממשל האמריקאי לוחץ על נתניהו — לייצא לישראל 80 פריטים חקלאיים נוספים. ברשימה: דגים קפואים, פירות, אגוזים ושמן זית. החקלאים בישראל חוששים לפרנסתם ומתנגדים נחרצות (צרכנות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
חקלאים ישראלים מפגינים (הדס פרוש, פלאש90)

ארצות־הברית מבקשת מישראל לפתוח מחדש את הסכמי הסחר בין המדינות ולאפשר יבוא אמריקאי מסיבי לישראל של יותר מ־80 פריטים חקלאיים ובהם פירות וירקות, אגוזים, דגים קפואים, בשר, שמן זית, שקדים, אגוזים, בוטנים ועוד החקלאים כמובן מתנגדים אך ייתכן והבקשה האמריקאית תענה לפחות חלקית.

משלחת בכירה מטעם נציבות הסחר של ארצות־הברית, הכפופה לנשיא ברק אובמה, תקיים היום ומחר שיחות עם נציגים של משרדי הממשלה בירושלים. הנציבות וגם שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, מבקשים מישראל להסכים לפתיחת הסכמי הסחר ולאפשר ייצוא אמריקאי מסיבי לישראל בשורה של תחומים, כך על פי הדיווח ב"ידיעות אחרונות".

שר החקלאות אורי אריאל אומנם כינס באחרונה את משרדו והורה לאנשיו להתנגד חד־משמעית לבקשה האמריקאית, אבל בכל זאת גורמים בכירים בענף החקלאות חוששים שנתניהו ייתן אור ירוק לייצוא אמריקאי מסיבי.

"אם יפתחו את הסכמי הסחר עם ארה"ב בצורה לא זהירה ומבוקרת כפי שמנסה להוביל משרד הכלכלה, אפשר לסגור את החקלאות הישראלית מיידית", טוען אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות החקלאים. "הכמויות האמריקאיות הן אדירות. כל הסכמי הסחר עד היום שמרו על המגדלים הישראלים, והכמויות שאושרו היו זניחות. זוהי גם עמדת משרד החקלאות. במקרה כזה אני מציע לרה"מ שיירשם בתור המדינה ה־51 של ארה"ב כי ויתרנו על עצמאותנו. כאשר מישהו מבקש להכניס משהו לארה"ב שיסכן את החקלאים שלהם, האמריקאים יותר קשוחים מכולם. קצת מוזר שהפקידות הבכירה בישראל אצה לחסל את נכסי צאן הברזל של החקלאות בארץ בלי שום תמורה ממשית".

בין היתר טוענים החקלאים שבמהלך מבצע צוק איתן לא הגיעו לישראל אוניות זרות במשך 51 ימים, והמדינה הייתה מנותקת לגמרי ולכן אסור לישראל להסתמך על ייבוא בדברים הכרחיים כדי לא למצוא את עצמה במחסור וללא גידול מקומי.

מבחינת הצרכנים, ייבוא מסיבי מארה"ב צפוי להוריד את המחירים ולהגדיל את התחרות בשוק המזון בישראל, דבר מבורך לכשעצמו במידה ויעשה בצורה מדודה ושקולה שלא תהפוך את ישראל תלויה לחלוטין באספקת מזון מארה"ב.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "הדיאלוג בין ישראל לארה"ב על הסכם סחר חופשי מנוהל על ידי משרד הכלכלה ומשרד רה"מ. באשר לאותם נושאים הקשורים לחקלאות פועל משרד החקלאות למציאת האיזונים הנכונים בין הדאגה לחיזוק החקלאות הישראלית ובין הגברת התחרות במשק. יש חופש הבעת עמדה לכל מי שנמצא בדיון, אבל מי שמסכם הוא השר, וכל העובדים פועלים על פי המדיניות שלו. יחד עם זאת, ראוי לציין כי ההסכם אינו מתקדם בשל עיכובים מהצד

ממשרד הכלכלה נמסר: "הסכם הסחר החופשי שנחתם בין ישראל וארה"ב פטר את מרבית הסחר ממכסים. הסחר הבילטראלי במוצרי מזון טרי ומעובד עובר ליברליזציה זה 20 שנה, כאשר העדכון האחרון של הסחר בחקלאות היה ב־2004. יתקיימו שיחות מקדימות לדיונים להגברת הסחר בין המדינות. השיחות והעבודה לקראתן נעשות ביחד עם משרד החקלאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר