שומן או סוכר? מה האויב האמיתי של השמנים

מחקר חדש של אוניברסיטת גלזגו הסקוטית קובע כי בניגוד לדעה הרווחת שסוכר הוא הסכנה הגדולה עבור אלו הסובלים מעודף משקל, הסיכון האמיתי הוא דווקא השומן הרווי (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
שומן או סוכר? (צילום: unsplash)

האם סוכר הוא באמת האויב הגדול ביותר של השמנים? מחקר חדש שנערך באוניברסיטת גלזגו שבסקוטלנד טוען כי "התמקדות בסוכר במאבק נגד ההשמנה העולמית יכול להיות מטעה". במחקר שפורסם בסוף השבוע בכתב העת הבינלאומי לאפידמיולוגיה נטען, כי "אנשים הסובלים מעודף משקל צריכים להפחית בעיקר את כמות הקלוריות שהם צורכים משומן". מדובר במזונות המכילים שומן רווי כמו צ'יפס, חטיפי עוף, בורקסים, פיצות וכדומה.

החוקרים בדקו את הרגלי התזונה של יותר מ־130 אלף תושבי בריטניה, שעברו גם סדרת בדיקות ומדידות רפואיות. המחקר גילה ששומן רווי תרם את התרומה הגדולה ביותר לצריכת הקלוריות של המשתתפים במחקר. "המסר החשוב ביותר הוא שאנשים צריכים להפחית את כמות הקלוריות הכוללת שלהם", הסביר ג'יל פל, מנהל המכון לבריאות ולרווחה ואחד ממחברי הדו"ח, "אבל אם אנשים יחליטו לשים את הפוקוס על צמצום צריכת הסוכר באמצעות פיצוי על ידי אכילת יתר של צ'יפס או מאכלים אחרים רווי שומן, אז נכשלנו. כדי להילחם בהשמנה צריך להפחית בעיקר את השומנים".

המחקר שפורסם גם ב"ידיעות אחרונות" מצא כי 66% מהגברים ו־52% מהנשים סבלו מעודף משקל או מהשמנת יתר. הגורם שהוביל הכי הרבה לעלייה במשקל היה סך הקלוריות הנצרכות ממזון רווי בשומן. אנשים בעלי עודף משקל או סובלים מהשמנה, כך גילה המחקר, צורכים באופן משמעותי יותר קלוריות של מזון המכיל שומן מאשר מזון המכיל סוכר - ובעיקר פחמימות.

ההשמנה נחשבת בכל קנה מידה כמחלה עולמית על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, יותר מ־1.9 מיליארד מבוגרים, בני 18 ומעלה, סבלו מעודף משקל. מתוכם יותר מ־600 מיליון סבלו מהשמנת יתר. עודף משקל או השמנת יתר עלולים לגרום למחלות לב ולשבץ, לסוכרת, לדלקת מפרקים ניוונית ואפילו לכמה סוגים של סרטן.

לא כולם נסערים כל כך מהמחקר החדש וטוענים כי המחקר לא בדק בצורה מעמיקה מה קורה למי שצורך באופן יזום יותר שומן רווי אלא רק שאותם שמנים צרכו יותר שומן רווי מאשר סוכר, זאת למרות שכל הרופאים מסכימים כי שלא מדובר במוצר בריא במיוחד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר