שמאלנים מתלוננים: למה השב"כ מעכב פלסטינים חולים מעזה

השיקול הביטחוני המוצק שמציג שירות הביטחון הכללי, ממש לא משכנע - כמה צפוי - את הרופאים ל"זכויות אדם", הדואגים למצבם הבריאותי של חולים מעזה שנכנסים לטיפול רפואי בישראל (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מעבר ארז. אילוסטרציה (צילום: לירית לבני להב, ynet)

עמותת השמאל הקיצוני 'רופאים למען זכויות אדם' מתלוננת, כי השב"כ החל לתחקר באחרונה חולים דחופים היוצאים מרצועת עזה, בתוך האמבולנס, ובכך הוא מעכב במשך כמה שעות את הגעתם לטיפול בבית החולים בישראל או במזרח ירושלים. גם בשבוע שעבר אירע מקרה שכזה.

לפני כחודשיים תוחקר חולה בן 48 הסובל מאי תפקוד בשריר הלב בתוך האמבולנס במשך כ–50 דקות, עד רבע לעשר בלילה, ואז הורשה להמשיך לבית החולים. לפי הפרטים שהגיעו לידי העמותה, החוקר שאל את אשתו של החולה אם הם או בניהם שייכים לארגון טרור כלשהו, לקח מהאשה את מספרי הטלפון של הבנים ותחקר גם את החולה עצמו. צוות האמבולנס הורשה להישאר בכלי הרכב בזמן החקירה.

כמה שבועות קודם, נחקר באמבולנס גבר בן 38 הסובל מגידול סרטני במעי הגס. החקירה ארכה כשעתיים והחולה הוסע לבית החולים בשמונה וחצי בערב. בתחילת אפריל תוחקר במשך כחמש שעות גבר בן 32 הסובל מגידול ממאיר בברך. הצוות הרפואי ומלווהו של החולה נדרשו להישאר מחוץ לאמבולנס שאליו נכנס החוקר. בתום החקירה אמר הקצין שהחולה הוא איש הג'יהאד האיסלאמי, ויציאתו לטיפול נאסרה.

הנוהל לגבי חולים שהצורך בטיפול בהם מוגדר 'דחוף', הוא שהם מובאים באמבולנס פלסטיני למחסום ארז, ומשם מועברים לאמבולנסים של הסהר האדום (הפלסטיני). החולים אינם רשאים לעבור יחד, ולכן בזמן החקירה באמבולנס, החולים האחרים נדרשים להמתין בצד הפלסטיני. עיכובם הממושך של האמבולנסים במחסום - טוענים בעמותת השמאל - מקטין את מספר האמבולנסים והצוותים הרפואיים של הסהר האדום העומדים לרשותו באותן שעות.

העמותה ל"זכויות אדם" פנתה בנושא לאלוף יואב (פולי) מרדכי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים. מור אפרת, ממחלקת "השטחים הכבושים" בעמותה, כתבה: "מלבד הבעיה האתית הבסיסית, חקירת חולים באמבולנסים פסולה מהטעם העיקרי שמצבם הרפואי של חולים המועברים באמבולנס מצריך טיפול דחוף, שכן אחרת לא היו מועברים באמבולנס - וכך כל עיכוב של האמבולנס, ובכלל זה חקירת שב"כ, פוגעות בטיפול הרפואי".

תגובת השב"כ: "החמאס מנסה פעם אחר פעם להעביר כספים ו/או הנחיות לגורמי טרור ביו"ש, באמצעות תושבי עזה הנכנסים לישראל, אפילו על ידי חולים במחלות קשות. גם גורמי רפואה בכירים בעזה היו מעורבים בהנפקת אישורים רפואיים כוזבים תמורת כסף ומניעים אחרים. בחלק מהמקרים מעברם של המתחזים לישראל נעשה באמבולנס, ולכן מערכת הביטחון הישראלית נאלצת לגלות חשדנות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר