מסע טורונטו

בתוך 12 שעות גוייסו שלושה מיליון דולר • תיעוד ענק

מסע טורונטו בן 12 השעות, של האדמו"ר מסאטמר, הגר"מ קוטלר והגר"ד פיינשטיין, בא אל קיצו, והוכתר בהצלחה עם גיוסם של שלושה מיליון דולר עבור ילדי העולים מצרפת • תיעוד (חרדים בעולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
משלחת המסע (באדיבות המצלם)

מסע טורונטו בן 12 השעות בא אל קיצו, והוכתר בהצלחה כשהיעד המרכזי נכבש: שלושה מיליון דולר גויסו בתוך שעות ספורות עבור ילדי העולים מצרפת.

במסע המיוחד השתתפו כ"ק האדמו"ר מסאטמר, הגאון רבי מלכיאל קוטלר ראש ישיבת ליקווד והגאון רבי דוד פיינשטיין ראש ישיבת 'תפארת ירושלים' שטסו במיוחד לטורונטו למסע חרום להצלת ילדי צרפת.

כזכור, לאחר הפיגוע בטולוז לפני כארבע שנים בהם נהרגו על קידוש השם כמה יהודים הי"ד, בחרו יהודים רבים לעזוב את צרפת ולעלות לישראל. כאן בארץ הקליטה הייתה קשה ומוסדות החינוך מאנו לקלוט את התלמידים הצרפתים. בנוסף, גם הנותרים בצרפת לא שבעו נחת והרישומים למוסדות החינוך התורניים הראו את אותותיהם.

אל הוואקום הזה נכנס כ"ק האדמו"ר מקאלוב, העוסק שנים רבות בחיזוק יהודי צרפת וכונן אסיפה רבתית בראשות חברי מועצת גדולי התורה בארה"ב וכ"ק האדמו"רים מסקולען ומסאטמר. הבשורה שיצאה מהאסיפה הייתה כי יש לייסד קרן להצלת ילדי צרפת.

האדמו"ר מהרי"י מסאטמר הכריז כי בדעתו לצאת לגיוס הכסף הנצרך עבור פתיחת שנת הלימודים. אל האדמו"ר הצטרפו כאמור ראשי הישיבות הגר"מ קוטלר והגר"ד פיינשטיין כשאת הוצאות מימון הנסיעה כמו החכרת מטוס הפרטי מימן הנגיד ר' ראובן וולף.

עם בואם של חברי המשלחת לטורונטו קיבלו את פניהם רבנים ודיינים וראשי הקהילות בעיר, שהביעו את שמחתם על ביקור הבזק בעירם. המשלחת יצאה למעונם של גדולי נגידי טורונטו - ביניהם משפחות רייכמן, הופשטטר, טננבוים וביסטריצר - שהביעו רצונם לנדב תרומה גדולה למען הצלת הילדים.

בדבריו, בדינר המיוחד שנערך בבית הנגיד ר' אברהם שמואל גרוס, סיפר האדמו"ר מסאטמר: "בשנת תשכ"ח, הרבי זכותו יגן עלינו (ה'ויואל משה'), קיבל שיתוק, קשתה עליו הדיבור, בפעם הראשונה כשחזר לעצמו ואבי (ה'ברך משה') נכנס אליו לאחר ששב לביתו שאל הרבי: 'מה קורה עם הילדים?'. אבי סבר שהוא מתעניין על ילדיו שלו, 'ברוך השם' ענה אבי, והרבי שואל שוב ושוב.

"ואז שאלו אם הרבי מתכוון לילדי העלייה ממרוקו, הרבי באותם שנים סייע לילדי העולים בכל מחיר, ואכן לזה התכוון. הרבי אמר אז: 'איני יודע אם לא אתן דין וחשבון שלא עשיתי מספיק עבור ילדי העולים'. בוודאי שאנחנו צריכים לדעת מה עלינו לעשות. מה התפקיד שלנו, לתקן את מה שלא יכולנו לעשות אז ואפשר לעשות היום".

"חסידות סאטמר הדוגלת בקנאות ובבדלנות", אומר אחד החסידים שהשתתף במסע, "חברה באורח פלא למוסדות החינוך העצמאי כדי להעניק מענה ופתרון הולם לילדי העולים, כי הצלת נפשות קודמת לאידיאולוגיה". זאת ועוד, בימים אלו עושה משלחת מטעם הקרן בצרפת מוכת הגורל ומנהלת רישומים למוסדות תורניים חינוכיים לפתיחת שנת הלימודים הקרובה.

לסיומו של המסע שהוכתר בהצלחה גויס סכום של למעלה משלושה מיליון דולר תוך שעות ספורות במבצע הרואי שייחקק בדברי הימים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר