סרטן הנשים

בדיקה חדשנית עשויה למנוע את סבל הכימותרפיה

הטיפולים הקשים שעוברות נשים שגילו אצלן את הסרטן הנפוץ, עשויים להיחסך במקרים מסוימים - בעזרת בדיקה חדשנית שמסובסדת דרך סל התרופות בחלק מקופות החולים (חדשות בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

לא כולם יודעים, אך גידולים ממאירים - שונים האחד מן השני במטען הגנטי שלהם, באופן שמשפיע על יכולתם לשלוח גרורות ועל תגובתם לטיפול כימותרפי. בדיקות מקובלות לגידולים הללו, נערכות כיום במעבדות השונות, ונועדות להתאים לכל גידול - טיפול ייעודי משלו.

בדיקה חדשנית יחסית, היא ה'ממפרינט'. מטרתה - להעריך את הסיכון להופעת גרורות לאחר הוצאת הגידול הראשוני בסרטן הנשים ולהישנות המחלה, וכך היא מסייעת לרופאים להחליט אם המטופלת זקוקה לכימותרפיה רק כטיפול משלים ולא להפנות אליה באופן אוטומטי. בדיקת ה'ממפרינט' יעילה עבור גידולים של חצי - עד חמישה - סנטימטר, מכיוון שלנשים עם גידולים קטנים מכך, בכל מקרה לא תינתן כימותרפיה, ואילו כשהגידולים הם יותר מחמישה סנטימטרים, די בוודאות תינתן הכימותרפיה.

לאחרונה פורסמו תוצאות מחקר שבחן את יעילות הבדיקה הזו, במסגרתו השתתפו כ-6,700 נשים במשך ארבע שנים. הן חולקו לכמה קבוצות, לפי רמת הסיכון להתפתחות גרורות ולהישנות המחלה. רמת סיכון זו נקבעה בשני כלים במקביל: מצד אחד - בדיקת ה'ממפרינט' המדוברת, ומצד שני - בדיקה רגילה המחשבת את הסיכון להישנות המחלה, על פי הקריטריונים הקליניים והפתולוגיים המקובלים, כגון גודל הגידול וגיל המטופלת.

תוצאות המחקר הראו כי בקרב 1,550 נשים (אלו מתוך כל הנסקרות שבדיקת ה'ממפרינט' סיווגה אותן כבעלות סיכון נמוך, ובבדיקה המקובלת סווגו כבעלות סיכון גבוה) - הבדיקה החדשנית הפחיתה את שיעורי הכימותרפיה. בנוסף, נמצא כי יותר מ-94% מ-1,550 הנשים, שרדו לאחר חמש שנים, גם אם לא קיבלו טיפול כימותרפי. מתוך סך כל הנשים, כ-46%, שאובחנו על פי ה'ממפרינט' כבעלות סיכון נמוך, נחסך לגמרי טיפול כימותרפי משלים.

תוצאות המחקר הזה, עשויות להשליך דרמטית על מהלך הטיפול בחולות סרטן הנשים. כידוע, לטיפולי הכימותרפיה ישנן השלכות ותופעות לוואי, לעתים קשות, הפוגעות באיכות החיים - שלא לדבר על הקושי בעצם הטיפול הממושך וההחלמה הארוכה ממנו. אף שישנן מקרים רבים בהם טיפולי הכימותרפיה הם מחויבי המציאות, בדיקת ה'ממפרינט' החדשנית מאפשרת החלטה טיפולית נכונה, שבשורה התחתונה עשויה להביא לאבחון רפואי שימנע את הצורך בכימותרפיה.

חשוב לציין, כי היום ה'ממפרינט' ניתנת בכיסוי מלא למבוטחות קופת חולים לאומית - למעט אלו אשר בוודאות זקוקות לכימותרפיה, כמובן - וניתנים עליה החזרים במרבית הביטוחים הפרטיים. הכללתן של הממפרינט בסל הבריאות חשובה כמו הכללת התרופות לסרטן. פרופ' תמר פרץ, מנהלת מכון שרת לאונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה, שמפרסמת את הסקירה החשובה הזו, מציינת כי בדיקת ה'ממפרינט' יכולה לחסוך משאבים כלכליים רבים למערכת הבריאות בשל הפחתת טיפולי הכימותרפיה, ובעיקר - לשפר את איכות חייהן של המטופלות לאין שיעור ולהחזיר אותן מהר לשגרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר