מתוקים עם מאוחדת

כל מה שאתם צריכים לדעת על סוכר והשפעותיו

קפה בלי סוכר, אפשר להתרגל או מריר מדי? חטיפים לילדים, תנו להם ליהנות או חבל על השיניים? כיכר השבת בשיתוף שירלי גרינשטיין, דיאטנית קלינית, מאוחדת, בפרויקט מתוק במיוחד: כל מה שרציתם לדעת על סוכר ועל ההשפעות שלו. מדריך ב10 צעדים (בריאות)

סוכר. להתרחק לגמרי או יש בו טוב מסוים? (צילום: Calebe Miranda)

מצד אחד אומרים שהגוף צריך סוכרים, מצד שני אומרים שסוכר מזיק לגוף. אז מה נכון ומה לא? יצאנו לבדוק עם שירלי גרינשטיין, דיאטנית קלינית אחראית מחוז צפון בקופת חולים מאוחדת.

בפרויקט מיוחד של כיכר השבת בשיתוף קופת חולים מאוחדת, באנו לעשות סדר בבלגן - כל מה שצריך לדעת ב10 צעדים: על חטיפים, על סכרת ובעצם על הכל.

1. מה זה סוכר, מה זה גלוקוז, ואיך זה קשור אלינו?

כמו שרכב צריך דלק כדי להיות מונע, כך גופנו זקוק לאנרגיה כדי להתקיים. המזון מספק לגוף אנרגיה ממקורות שונים ואחד מהם הוא הסוכר, או בשמו האחר – גלוקוז, שמגיע דרך מערכת העיכול אל זרם הדם.

הסוכר שנמצא בדם משמש ליצירת אנרגיה מהירה, אך הוא מוגבל. לשם כך ישנם בגופינו מחסנים של גלוקוז, בצורת גליקוגן, והם נמצאים בכבד ובשרירים. בעת הצורך, הופך הגליקוגן במהירות לאנרגיה זמינה לגופינו.

הסוכר מופיע באופן טבעי במזונות שאנו אוכלים בצורת פחמימות פשוטות כמו דבש ופרות, או כפחמימות מורכבות כמו אורז, פסטה, עדשים, אפונה או כלקטוז בחלב. כאשר צורכים סוכרים יותר ממה שהגוף זקוק לו לטובת אנרגיה, הסוכר נאגר בצורת שומן הקרוי טריגלצרידים.

בחברת השפע של ימינו, יצרני המזון מוסיפים למוצרים סוכר, והוא נקרא בשמות רבים ברשימת רכיבי המזון, אז צריך לחפש אותו היטב: דבש, מולסה, סירופ מייפל, סירופ גלוקוז, סוכרוז, פרוקטוז, לקטוז, מלטוז, דקסטרין ומלטודקסטרין ועוד.

אחד המקורות העיקריים לצריכת סוכר הוא השתייה המתוקה, משקאות מוגזים או קלים, משקאות אנרגיה, מיצי פרות, משקאות חלביים, תרכיזים וגם מים בטעמים.

המקור העיקרי לצריכת סוכר נמצא בשתיה מתוקה. אילוסטרציה. צילום: Nati Shohat/Flash90

2. רגע, סוכר לא מזיק רק לשיניים?

כאשר לא מקפידים על היגיינת הפה ועל צחצוח השיניים לפחות פעמיים ביום, בוקר וערב, יכולה להתפתח עששת בשיניים. אבל ישנן השפעות נוספות.

הגוף זקוק לסוכר לטובת אנרגיה. אולם, צריכה עודפת של סוכר בשילוב עם אורח חיים ותורשה, יכולה להוביל למצב של השמנה שהיא מהגורמים העיקריים לתחלואה ותמותה ממחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת וכן סוגי מחלות סרטן מסוימים.

השמנה בגילאים צעירים היא גורם סיכון להשמנה בגיל המבוגר וגם לסוכרת מסוג 2.

3. אם כבר סוכרת, מה זה בכלל? ואיך היא קשורה לסוכר?

אפשר לתאר זאת באופן ציורי של מטבוליזם הסוכר בגוף: כאשר אנו אוכלים מזון המכיל פחמימות, פשוטות או מורכבות, הן מתקבלות במעי הדק כגלוקוז. מהמעי הדק הגלוקוז עובר לזרם הדם לטובת אספקת אנרגיה לתאי הגוף השונים.

על מנת שהגלוקוז יכנס לתאים, הוא זקוק למתווך וזהו הורמון האינסולין המופרש מהלבלב. תפקיד האינסולין הוא לסייע לגלוקוז להיכנס אל תוך תאי הגוף.

סוכרת היא למעשה מחלה המתבטאת ביתר גלוקוז בדם - היפרגלקימיה, וישנם שני סוגים של סוכרת:

סוכרת מסוג 1, המוכרת גם בשם "סוכרת נעורים" ומאופיינת בחוסר מוחלט של הורמון האינסולין בגוף. סוכרת מסוג 2, המוכרת בשמה הקודם "סוכרת מבוגרים", מאופיינת בליקוי הולך ומחמיר בכושר הייצור וההפרשה של האינסולין הקיים בגוף וכן מתנגודת התאים לאינסולין. הגורמים למחלה זו הם שילוב בין גורמים תורשתיים וגורמים סביבתיים כגון השמנה ואורח חיים יושבני.

מצב מתמשך כזה של היפרגליקמיה יכול לגרום לפגיעה בכלי דם קטנים וגדולים בגוף ולהופעת מחלות לב וכלי דם, מחלות כליה ופגיעה באיברים שונים כגון העיניים והמח. אצל נשים הרות, סוכרת שאינה מאוזנת מגבירה את הסיכון למוות עוברי, מומים מולדים ולסוכרת סוג 2 ביילוד.

לסדנה לליווי בניהול מחלת הסכרת והתמודדות עמה >>לחץ כאן<<

4. אז גם אצל ילדים יכולה להיות בעיות סוכרת?

התשובה לכך היא פשוטה: כן.

10% מחולי הסוכרת, חולים בסוכרת מסוג 1 והיא מופיעה בשכיחות גבוהה יותר לפני גיל 25, אך יכולה להופיע גם אצל מבוגרים. הטיפול בסוכרת מסוג 1 הינו מתן אינסולין חוץ גופי בשילוב תפריט מותאם אישי.

סוכרת מסוג 2, פוגעת ב 80-90% מחולי הסוכרת, מופיעה בדרך כלל אחרי גיל 40. אולם כיום, עקב עליה בשיעור ההשמנה הגבוה בקרב צעירים, עולה שכיחותה גם בגיל הילדות וההתבגרות.

הטיפול בסוכרת מסוג 2 מתחיל במניעת המחלה על ידי אורח חיים בריא ותזונה נבונה. אצל ילדים הכוונה היא לביצוע פעילות גופנית יומית למשך 60 דקות מצטברות ותזונה נבונה למניעת השמנה או לירידה במשקל. התאמת התזונה מתבצעת על ידי דיאטנית קלינית.

ממתקים הם חלק מהכייף בלהיות ילדים. אילוסטרציה. צילום: Nati Shohat/Flash90

5. אז להוציא מהילדים במידי את הממתקים והחטיפים?!

ממתקים וחטיפים הם חלק מהכייף בלהיות ילדים ולא מומלץ להימנע מהם לחלוטין. מניעה מוחלטת של ממתקים עלולה לגרום לילדים תוצאה הפוכה: לרצות יותר. בטוח נתקלתם בסיפורים על ילדים שבבית של חברים או בימי הולדת לא יודעים גבולות ואוכלים ממתקים וחטיפים ללא שליטה.

לכן מומלץ שכל המשפחה תחליט מראש בבחירה משותפת עם הילדים, איך לשלב ממתק או חטיף אחד ביום. בנוסף, כל משפחה צריכה להחליט אילו ממתקים או חטיפים היא מכניסה לביתה ואילו לא.

6. אפשר להשקיט את הרצון לסוכר ושוקלד אצל הילדים?

טעמו המתוק של הסוכר יכול להיות ממכר, ולכן מראש החשיפה אליו צריכה להיות מוגבלת. החשק למשהו מתוק, אצל ילדים ומבוגרים, מופיע לעתים כביטוי לרעב.

תפקיד ההורה לכוון את הילד בשאלות לגבי המקור לתחושת הרעב שלו. ייתכן שהסיבה היא שעמום או שלא אכל ארוחה עיקרית.

מומלץ לעצור לרגע ולשאול שאלות: מתי אכלתי ארוחה לאחרונה? האם אכלתי מספיק בארוחה? אולי בכלל אני צמא? הפעלת חשיבה ושאילת שאלות, במקום הפעולה האוטומטית של האכילה, הינה באחריות ההורה ויכולה להילמד כבר בגיל צעיר, ולרוב מונעת אכילה מיותרת של מתוקים.

7. עדיף לאכול פרות מתוקים? הרי גם בהם יש סוכר...

בפירות ישנו סוכר הנקרא פרוקטוז וכאשר נצרך בעת אכילת פרי הוא אינו מהווה בעיה, אבל כאשר הוא מוסף למזונות מעובדים הוא נקשר במחלות שונות.

פירות עדיפים מאוד על פני חטיפים וממתקים שכן הן מזון טבעי, המכיל גם שפע של ויטמינים ומינרלים ואינם מכילים תוספים מלאכותיים אחרים כגון שומנים מוקשים, מלחים, מייצבים צבעי מאכל וכו', ומומלץ לאכול 3 מנות פרי ביום.

בנוסף, מומלץ להורים לזהות במהלך היום מתי קיימת הנטייה של הילדים "לחפש" משהו מתוק, ואז, 5 דקות לפני אותו הזמן, להגיש לילדים קערה עם 1-2 פירות חתוכים. הילדים לא יסרבו ורוב הסיכויים שלא יבקשו חטיף או ממתק לאחר מכן.

פירות חתוכים כתחליף לחטיפים. צילום: שאטרסטוק

8. אוקיי, אז אם הסוכר כזה בעייתי, כדאי משקאות נטולי סוכר וממתיקים מלאכותיים?

הממתיקים המלאכותיים פותחו על מנת לתת פתרון חלופי לבני האדם המעדיפים שתיה מתוקה ללא התוספת של הסוכר. מתיקותם גבוהה מאוד ולכן יש להוסיף אותם לשתיה בכמות מזערית.

הממתיקים המאושרים במדינת ישראל הם: סכרין, אסולפיים K, אספרטיים, ציקלמט, סוכרלוז, תאומטין, נאוטיים, נאוהספרידין וסטיביול. לממתיקים אלו נקבעה צריכה יומית מקובלת לכל ק"ג משקל גוף והם מהווים חלופה טובה ללא השפעה על איזון הסוכר.

ישנם ממתיקים נוספים מסוג "רב-כהלים" אשר תורמים מחצית מכמות האנרגיה שתורמות הפחמימות, ולכן יש לקחת אותם בחשבון מבחינת תרומה פחמימתית לגוף. בארץ מאושרים על ידי משרד הבריאות: קסיליטול, סורביטול, מניטול, מלטיטול, איזומלט, לקטיטול ואיתריטול. חומרים אלה בטוחים לשימוש אך כאשר צורכים אותם בכמות גדולה יכולים לגרום לשלשול במיוחד בילדים.

ההמלצה הכללית היא לא להשתמש בממתיקים אלה בקרב ילדים, וזאת מכיוון שהם עדיין נמצאים בתהליכי התפתחות של מנגנוני הטעם ואין ברצוננו לפגוע בהתפתחות מערכת זו.

9. אז בכל זאת אפשר להיגמל מסוכר? קשה לוותר בקפה, הוא נהיה מר...

בלוטות הטעם הינן בעלות יכולת הסתגלות נפלאה. נכון שקשה להתרגל לטעמים חדשים או שונים אך זה אינו בלתי אפשרי.

על מנת להתרגל לטעם פחות מתוק ניתן לפעול ב 2 אופנים: א) בהדרגה להפחית את כמויות הסוכר, כל כמה ימים להוריד 1/4 כפית, ואם מדובר בקפה אפשר במקביל להפחית 1/4 כפית אבקת קפה. אם מדובר בתה, ניתן להכין תה "חלש" יותר או לעבור לתה צמחים בעל טעם מתקתק יותר.

ב) הפסקה מידית של הסוכר – תוך מספר ימים, בלוטות הטעם יתרגלו לטעמו החדש של הקפה או התה ואם נעשה נסיון לאחר כשבועיים, וננסה לשתות במתכונת הישנה, כלומר עם אותה כמות סוכר בעבר, זה ירגיש לנו מתוק מידי.

גם בתה אפשר להוריד את כמות הסוכר. אילוסטרציה. צילום: David Vaaknin/ Flash 90

10. רגע, משהו מתוק לסיום!

תזונה נבונה היא כזו אשר גורמת לאדם להרגיש טוב וחיוני. סוכר, הקיים גם בפחמימות פשוטות וגם בפחמימות מורכבות, הינו חלק בלתי נפרד מאבות המזון שלנו ומהווה מקור אנרגיה עיקרי לגופינו.

תפקיד ההורה להחליט אילו מזונות נקנים הביתה ומתאימים למשפחתו וללמד את ילדו לזהות תחושות רעב ושובע, לבחור נכון את המזון שיאכל ואת הכמויות המשביעות אותו.

כמו כן, תפקיד ההורה לעודד את ילדו לבצע בכל יום 60 דקות של פעילות גופנית מהנה ובריאה, וגם כאן, אין כמו דוגמא אישית.

לסדנה לליווי בניהול מחלת הסכרת והתמודדות עמה >>לחץ כאן<<

חשוב להתכונן ולחשוב מראש על דרכים לתזונה נכונה ובריאה עבור ילדינו. אפשר לגשת לתזונאית בקופת החולים לקבלת תפריט מומלץ ואישי עבור כל ילד והזמנים שלו. תכנון מחושב יביא לתוצאות גבוהות ואורח חיים בריא, מסודר ושליו שיביא לו את האנרגיה שהוא צריך להתפתחות ולגדול הכי טוב שאפשר.

במאוחדת, ישנה תכנית מיוחדת המאפשרת בחינה מעמיקה של בריאות הילד והתפתחותו, לצד מענה לכל מה שמטריד ומעסיקה הורים הנקראת - "ביקור בריא". מטרת התכנית: מעקב אחר התפתחות הילד בכל התחומים: חברתית, מוטורית, תזונתית, גדילה ועוד. ההתפתחות התקינה של ילדינו משתנה מיום ליום, ולכן חשוב לעקוב ולשים לב. בשירות "ביקור בריא" של מאוחדת, תוכלו לקבל מענה לכל השאלות על ההתפתחות התקינה, עם מיטב המומחים בארץ.

הכתבה נעשתה בשיתוף עם מערך התזונה והדיאטה של מאוחדת. החומר בכתבה באדיבותה של שירלי גרינשטיין, דיאטנית קלינית אחראית מחוז צפון בקופת חולים מאוחדת.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר