לוחמה ברשת: כשאירופה מבקשת עזרה ממדינת ישראל

היה מענין להקשיב היום לבכיר בטחוני מטעם האיחוד האירופי שביקר פה וניסה להסביר כמה הם, האירופים, זקוקים לעזרתנו כדי להילחם טוב יותר ב'מפגעים בודדים' - מושג חדש עבורם (מדיני)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

בכיר ביטחוני באיחוד האירופי דיווח היום (שלישי), כי הן מבקשות להשתמש בטכנולוגיה שפיתחה ישראל, לשם אתר תוקפים מסוג "זאב בודד" עוד לפני המתקפות, וזאת באמצעות ניטור הפעילות שלהם ברשת.

פיגוע הגרזן אתמול בלילה ברכבת בגרמניה ומסע הקטל של נהג המשאית בסוף השבוע שעבר בצרפת, העלו את החשש באירופה מפני תוקפים שעברו הקצנה, ושיש להם מעט קשרים עם ארגוני טרור: "כיצד אתה מוצא סימנים של מחבל כאשר אין לו קשר עם ארגון כלשהו, והוא רק מושפע ממנו או מתחיל להביע סוג של נאמנות? אני לא יודע. זה אתגר", אומר מתאם המלחמה בטרור של האיחוד האירופי ג'יל דה-קרשוב, שדיבר בועידת המודיעין שנערכת בתל-אביב.

חברות האינטרנט שהתבקשו לעקוב אחרי התוכן בפלטפורמות שלהם כדי למצוא חומרים שעשויים "לסמן" פעילי טרור, התנערו מאחריותן - לדבריו. הוא הוסיף כי הן טענו שהמידע נרחב מדי בשביל לעבור עליו מבחינת התוכן. לכן, הסביר דה-קרשוב, "אולי יש צורך בהתערבות אנושית, ואי אפשר להניח למכונה לעשות זאת". עם זאת, הוא הביע תקווה "שבקרוב נמצא דרכים הרבה יותר אוטומטיות" לסריקת הרשתות החברתיות.

"לכן אני כאן", הוא אמר על ביקורו בישראל, "אנו יודעים שישראל פיתחה הרבה יכולות סייבר". כוחות הביטחון הישראליים, רגילים לעמוד בפני מתקפות טרור ברחוב על ידי פלסטינים, לעתים קרובות על ידי צעירים בודדים שהשתמשו בנשקים הבאים ליד וללא קשר לפלגי הטרור הפלסטיניים - ולכן מתמקדים בתקשורת החברתית בתקווה לקבל התרעות מוקדמות על ידי קריאת פוסטים פרטיים. אף שבכירים בישראל לא מוכנים לחשוף עד כמה התקדמה הטכנולוגיה שלהם, מומחים פרטיים טוענים כי אין די בשיטות הללו כדי לספק התראות בסיסיות על תוקפים בודדים, ואז להמשיך בחקירות על אודותיהם.

היום בתל אביב, היה חשוב לנציג האיחוד האירופי להבהיר שוב ושוב, אמות המידה האירופיות לזכויות האזרח, ובהן גם ערך השמירה על הפרטיות, הופכות את האפשרות להשתמש בטכנולוגיות איסוף מידע חודרניות במרחב הציבור, לקשה במיוחד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר