סוגרים ב-9

הסעודים רוצים לסגור מוקדם את החנויות

הממלכה הסעודית מוצפת בעובדים זרים שמוכנים לעבוד סביב השעון, בניגוד לעובדים הצעירים המקומיים. כדי ללחום באבטלה העלו הצעה לסגור את החנויות בשעה מוקדמת למרות התנגדות התושבים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הסועדים מנסים להתגבר על בעיית האבטלה שלהם בעיקר בקרב הצעירים ולשם כך הם... מפחיתים את שעות הפתיחה של החנויות ובעצם מקטינים את כמות העבודה הנדרשת. משרד העבודה בסעודיה העלה מחדש הצעה לסגור מוקדם את השווקים ומרכזי הקניות. כיום פתוחים השווקים ומרכזי הקניות לפחות עד חצות, ובמשרד הממשלתי רוצים לסגור אותם כבר בתשע בערב.

ההצעה לסגור את החנויות מוקדם עלתה בעקבות מחקר שערכו שישה גורמים ממשלתיים, בהם משרד העבודה והמסחר. על פי המחקר צעירים רבים אינם מוכנים לעבוד שעות רבות כל כך כמו שמוכנים העובדים הזרים שמציפים את המדינה. בסעודיה מקווים כי הפחתת שעות הפעילות תקל על עובדים מקומיים להצטרף לשוק העבודה, כך מדווח רועי קייס ב-ynet.

דובר משרד העבודה, חאלד אבא חיל, ניסה לרכך את הביקורת על ההצעה והבהיר כי מקומות בילוי, בתי קפה ומסעדות לא נכללות בה. אולם אף שההצעה עדיין לא אושרה על ידי הממשלה הסעודית, בציבור המקומי מתחו עליה ביקורת.

תומכי המהלך גם סבורים שהוא יתרום להפחתה בצריכת חשמל, יפנה זמן לחיזוק הקשרים המשפחתיים, יצמצם את כמות המרדפים של כוחות הביטחון אחרי פושעים למיניהם וייתן יותר שעות שינה לעובדים. חלק מהתומכים מודים שהמהלך יפגע בהכנסה של בעלי החנויות, בייחוד אלה הקטנות, אולם דבקים בעמדתם.

מתנגדי המהלך גם טוענים כי השווקים נחשבים למקום פורקן עבור משפחות רבות, ושעות הערב והלילה דווקא מועדפות עליהן לקניות בשל החום העז ששורר במדינה המדברית במהלך היום במרבית ימי השנה. הם גם טוענים שעובדים במגזר הציבורי יכולים לערוך קניות רק אחר הצהריים, בערב ובשעות הלילה וסגירת החנויות בשעה מוקדמת תפגע בהם קשות.

בין שההחלטה תצא לפועל ובין שלא, יש כבר מי שמזהיר שסגירת החנויות בשעה מוקדמת לא תפתור את משבר התעסוקה של הצעירים בסעודיה. ד"ר עבדאללה בן רביעאן, כלכלן סעודי מוכר, הסביר במאמר לעיתון "אל-חיאת" כי אם לא יפתרו במקביל את השכר הנמוך ואת הקושי להתנייד בממלכה, בייחוד עבור נשים שמשכורתן הנמוכה הולכת בין היתר לתחבורה ציבורית לעבודה, אז לא ייפתר שום דבר ויהיה מדובר בכישלון נוסף. לפני ארבע שנים חייב משרד העבודה הסעודי את הקניונים להעסיק נשים, אך הדבר לא צלח בגלל שעות העבודה הארוכות, השכר הנמוך והעלות הגבוהה של הנסיעות ממקום למקום.

קל להבין את ההתנגדות הציבורית בסעודיה לסגירה כפויה של החנויות בשעה מוקדמת המחיר אותו משלמים בסעודיה לעובדים זרים הוא כמעט מחיר עבדות, מה שמאפשר גם לבעלי חנויות קטנות להעסיק עובדים שעות ארוכות מאד מבלי שזה יכביד במיוחד על ההתנהלות הכלכלית בשונה מישראל שם בעלי העסקים הקטנים מעוניינים לסגור מוקדם יותר בשל העלויות הגבוהות של פתיחת חנות בשעות המאוחרות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר