התכנית המלאה

בקרוב: גדר ביטחון חדשה בגבול עם ירדן

רק אתמול נודע כי כוחות הביטחון לכדו בבקעת הירדן שני פלסטינים בעת הברחת נשק, וכעת נחשפת תכנית הענק של בניית גדר ביטחון חדשה בגבול - שיוצאת לדרך כבר בשבועות הקרובים (ביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
חלק מכלי הנשק שנתפסו אתמול בהברחה בגבול (צילום: דו"צ וארכיון כיכר השבת)

זה כבר כמה שנים על הפרק, ורק לאחרונה נסגרו פרטי התכנית המלאה: ישראל יוצאת בשבועות הקרובים לפרויקט הקמת גדר נוספת בגבולה המזרחי, שתחצוץ בין ישראל לירדן. לפי התוכניות במשרד הביטחון, שהוצגו לבכירי המשרד ואושרו על ידם, תיבנה גדר דרומית לאזור "משולש הגבולות". הקמת הגדר נעשית על רקע חשש מחדירת פעילי ג'יהאד עולמי והתבססות ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) בירדן, או ארגונים המזוהים עמו. הגדר תיבנה כך שתוכל לעמוד אל מול תרחיש למתקפה כמו פיגוע שבו מכוניות ממולכדות ידהרו לכיוון הגבול, או ירי באזור. הגדר כוללת גם מערכת תצפית שמסייעת להתמודד עם חדירות בגבול.

הקמת הגדר נחשבת לרגישה ביחסים בין שתי המדינות, ובעת ההודעה על הקמת הגדר בשנה שעברה, הודיעו בלשכת ראש הממשלה באופן חריג כי זו תוקם בצד הישראלי של הגבול, ו"לא תפגע בריבונותה של הממלכה הירדנית ההאשמית ובאינטרסים הלאומיים שלה שיכובדו".

את הקמתה של הגדר המאסיבית ברמת הגולן - דומה באופיה לזו שבגבול ישראל-מצרים - לאורך 90 הקילומטרים שבין חמת גדר לחרמון, השלים משרד הביטחון כבר בשנת 2013. היא מורכבת מלוחות מתכת בגובה כחמישה מטרים ומעליהן גדר תיל. כעת מתכוננים במשרד להשלים את הקמתה גם מדרום לחמת גדר, לאורך כמה קילומטרים.

זוהי כבר הגדר השנייה שתוקם בגבול בין ישראל לירדן. בשנה שעברה החלו העבודות להקמת גדר בגבול בחלק הסמוך לשדה התעופה הבינלאומי החדש בתמנע. לדברי מקור במערכת הביטחון, אורכה של הגדר שאושרה כעת הוא כמה קילומטרים ספורים, ועלותה 27 מיליון שקלים. תוכנית להקמת גדר ביתר הגבול טרם אושרה.

עלות התוכנית, הכוללת את התקציב להקמת הקטעים באזור תמנע וחמת גדר, נאמדת בשלושה מיליארד שקלים. בגבול ישראל-מצרים, שם החלה להיבנות הגדר עוד בשנת 2010, מספר המסתננים שחצו דרך הגבול ירד דרמטית - מלמעלה מ-10,000 איש בשנה, לכמה מאות או עשרות. גם בגבול המזרחי נערכים בצה"ל לאפשרות של חדירות בגבול, כאשר רק לפני עשרה ימים חצה אזרח ירדני לשטח ישראל ובאזור הערבה נרשמו כמה מקרים דומים.

סיור שערכה כתבת 'הארץ' שפרסם את הידיעה, באזור שבהם כבר נבנתה בשנים האחרונות גדר, בדרום הגולן, מגלה כי גם לצד לוחות מתכת בגובה של כחמישה מטרים, החקלאות באזור ממשיכה להתקיים. בשדה הסמוך לגדר מגדלים באחת החלקות תירס, ובצה"ל רוצים שהחקלאים ימשיכו בעבודתם, גם כאשר זו "חקלאות סמוכת גדר - מול המדינה האיסלאמית", כפי שסיפר אחד הקצינים המשרתים באזור. פעילות דאעש באזור זה מטרידה לא רק את צה"ל, אלא גם את הצבא הירדני הסמוך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר