ניסיון ההפיכה

ארדואן מזהיר: אם ארה"ב לא תסגיר את יוזם ההפיכה - "זו תהיה טעות גדולה"

אחרי מסע הטיהורים בטורקיה, הכריז הנשיא ארדואן על 3 חודשי מצב חירום ופתח חזית עם הקהילה הבינלאומית. בראיון חריף ל"אל-ג'זירה" האשים את נשיא מצרים ב"מזימת הפיכות", הזהיר את ארה"ב שתעשה טעות מרה אם לא תסגיר את ראש הקושרים וגם אמר לצרפתים: "אל תתערבו" (בעולם)

רועי קייס, ynet | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ארדואן נגד העולם: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הזהיר הערב (יום ד') את וושינגטון שאם לא תסגיר את פתהוללה גולן, איש הדת הגולה, "זו תהיה טעות גדולה". ארדואן אמר בראיון לרשת "אל-ג'זירה" כי בחקירת ניסיון ההפיכה התברר עד כמה גולן מעורב וכי הטורקים העבירו את כל הראיות על כך לאמריקנים. בהמשך הכריז על שלושה חודשים של מצב חירום במדינה, שככל הנראה רק יגבירו את גל המעצרים שהחל עם כישלון ההפיכה.

אך את חיציו שילח ארדואן לעבר כל העולם ולא רק כלפי האמריקנים: הוא תקף את מדיניות החוץ הצרפתית, הצהיר שמקבילו המצרי "לא קשור בכלל לדמוקרטי", ולא פקפק לרגע במדיניות הטיהור הנוקשה שמנהיג במרץ כבר כמה ימים - גם נגד עשרות אלפי אנשי חינוך.

הנשיא הטורקי פנה בהמשך גם לצרפת, ואף שיגר אזהרה ספציפית לשר החוץ הצרפתי ז'אן-מארק איירו, לפיה על מדינתו "להתעסק בענייניה ולא להתערב" במדיניותו החריפה ומתקפתו הענקית נגד מוסדות השלטון. אך ארדואן לא הפסיק את ביקורתו במדינות המערב: הוא תקף גם את נשיא מצרים, עבד אל פתאח א-סיסי. "כיצד נוכל לכבד את התנהגותו של מי שקשר קשר בניסיון הפיכה?" שאל הנשיא הטורקי והוסיף: "לא-סיסי אין קשר לדמוקרטיה".

בראיון לרשת "אל-ג'זירה" התייחס הנשיא הטורקי לאפשרות השנויה במחלוקת של החזרת עונש המוות ואמר: "אם הפרלמנט יקבל החלטה כזו אני אאשר זאת. זה לא בידיים שלי אלא בידיים של העם".

בהמשך חידד ארדואן כי סיכול ניסיון ההפיכה אינו הסוף ו"ייתכן שיש עוד מזימות". הוא האשים כי ארגונו של פתהוללה גולן, איש הדת הגולה בארצות הברית, עומד מאחורי ניסיון ההפיכה: "עדיין לא סיימנו את המלחמה נגד ארגון הטרור של גולן". לדבריו, "ייתכן שהייתה פרצה במנגנון המודיעין שגרמה לכך שארגונו של גולן הצליח לחדור למנגנון". הוא הבהיר כי יפעל יחד עם כוחות הביטחון במדינתו "כדי להוציא את הווירוס הזה מהצבא".

ארדואן הוסיף כי מהחקירות החל להיחשף הקשר בין מבצעי ניסיון ההפיכה לארגונו של גולן: "את הידיעה הראשונית על ניסיון ההפיכה קיבלתי מגיסי. זה היה בזמן שהייתי במרמריס ואז עברתי לדלאמין. 12 שעות מתחילת ההפיכה שלטנו על המצב לחלוטין".

הוא אמר כי אינו יכול לקבוע את המספר המדויק של המעורבים בניסיון ההפיכה אולם קבע שמדובר במיעוט שמשתייך לארגונו של פתהוללה גולן, איש הדת הגולה בארצות הברית. בטורקיה מציינים כי בתי הספר שנסגרו שייכים לרשת גדולה שהקים גולן, המכחיש כל קשר להפיכה. בבתי הספר הללו, שבהם לימדו תכנים דתיים, גייסו גם כספים לתנועתו של גולן - כך לפי שלטונות טורקיה.

ארדואן התייחס גם לטענות הרבות ברחבי העולם כי הוא מצנזר את התקשורת המקומית ומבל את חופש הביטוי."לא בלמתי את התקשורת, אפילו ערוצים שעסקו בי ובמשפחתי באופן ביקורתי עמדו לצדי נגד ההפיכה", הצהיר. "התקשורת עמדה לצדי כי ידעה שהיא תיפגע מאוד אם ההפיכה תצליח. יש הבדל בין עלבון לבין חופש ביטוי".

230 בני אדם נהרגו בניסיון ההפיכה ומספר העצורים והמפוטרים ממשיך להאמיר. שלטונות טורקיה סגרו 626 בתי ספר ברחבי המדינה, רובם פרטיים, כחלק מדיכוי המהפכה שכשלה בסוף השבוע. כך הודיע משרד החינוך.

כ-60 אלף חיילים, שוטרים, שופטים (בהם שני שופטי בית המשפט החוקתי), עובדי ממשל ומורים הושעו ופוטרו. 21 אלף מורים הושעו עד כה ובנוסף להם עוד רבבות עובדי משרד החינוך. מועצת החינוך הגבוה בטורקיה השעתה ארבעה רקטורים ואתמול פיטרה 1,577 דיקנים באוניברסיטאות ממלכתיות ופרטיות ברחבי טורקיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר