עסקת ענק

האקזיט הגדול של השנה - האחים שהתעשרו מפלסטיק

האחים סגול מכרו 80% מהחזקותיהם בחברת "כתר פלסטיק" שבבעלותם בסכום אסטרונומי של יותר מ-5 מיליארד שקל. כל הפרטים על האקזיט הגדול שיאפשר להם להתרווח על כיסא רחב (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מוצרי כתר פלסטיק (צילום: מתוך יוטיוב, Keter Plastic)

מסתבר שאפשר להיות מיליארדר מפלסטיק בלבד. אנו רגילים להצמיד במוחנו את המילה "אקזיט" למכירת סטרט-אפ חדשני או חברת הייטק פורצת גבולות אך מסתבר כי האקזיט הכי גדול השנה (ואחד הגדולים שהיו בישראל מאז ומעולם) שייך דווקא לחברת הכיסאות מפלסטיק – כתר פלסטיק.

האחים סמי ויצחק סגול מכרו את החברה המוכרת לקרן השקעות זרה - BC partners - לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד דולר. האחים סגול ימשיכו להחזיק בכ־20 אחוז ממניות החברה, כך שבפועל הם יקבלו 1.36 מיליארד דולר, שהם כ־5.25 מיליארד שקל.

מדובר בעסקה השנייה בגודלה בתולדות המשק הישראלי, ומקדימה אותה רק "עסקת העשור" שבמסגרתה מכרה משפחת ורטהיימר את חברת ישקר (גם היא רחוקה מלהיות חברת הייטק) למשקיע האמריקאי וורן באפט לפי שווי של חמישה מיליארד דולר. אפילו חברת ווייז שנחשבת להצלחה אדירה נמכרה לגוגל בסכום קטן יותר — מעט יותר ממיליארד דולר.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות' את ההחלטה למכור את כתר פלסטיק קיבל סמי סגול בלב כבד, וזאת לאחר שהתברר לו שילדיו והילדים של אחיו יצחק אינם מעוניינים להיכנס לנעליהם ולהחליף אותם בראש האימפריה. מחזור מכירותיה השנתי של החברה עומד על כמיליארד דולר, בבעלותה 18 מפעלים שמחציתם נמצאים בישראל, ובסך הכל היא מעסיקה 4,000 עובדים, בהם 1,500 בישראל. על רכישת יצרנית רהיטי הפלסטיק, שנחשבת מובילה עולמית בתחומה, התחרו חמש קרנות השקעות בינלאומיות שמנהלות כל אחת השקעות בשווי של יותר מ־100 מיליארד דולר.

כתר הוקמה ב־1948 על ידי אביהם של האחים סגול, יוסף, שעלה לארץ מטורקיה ופתח ביפו, יחד עם שותפים, בית־מלאכה קטן לכלי בית ולצעצועים מפלסטיק. בהמשך רכש האב את חלקם של השותפים, ולאחר מותו קיבלו הבנים סמי ויצחק ואחותם ויקי את השליטה בחברה. לאחר סכסוך משפטי רכשו האחים את חלקה של האחות בכתר. סמי סגול, שנחשב למוח האחראי להצלחה הבינלאומית של כתר, הכניס לחברה חדשנות יוצאת דופן לזמנה. כך, למשל, בשלב מסוים הוא הרכיב מחשבים על מכונות הייצור — ובסביבתו חשבו שהוא הזוי. הוא גם זה שהגה את הרעיון לייצר כיסא בחתיכה אחת בטכנולוגיה של הזרקת פלסטיק. התוצאה הייתה ייצור המוני של כיסאות, בפחות עלויות. כיסא הפלסטיק החדשני נמכר בחצי המחיר של הכיסאות המתחרים — וכתר כבשה מקום כמובילה עולמית בתחום ריהוט הגן. משנת 2004 החלה כתר לגדול גם באמצעות רכישות ומיזוגים בחו"ל.

האחים סגול מדורגים בקביעות בדירוג "פורבס" של עשירי ישראל, ובשנה שעברה הוערך הונם ב־4.9 מיליארד שקל. כעת, עם מכירת החברה, מתברר שהם אפילו עשירים יותר. ולאן יופנה הכסף? עיקר הסכום יעבור ליורשים, וסמי סגול סיפר למקורביו שחלק מהכסף ישמש לפעילות פילנתרופית שבה הוא עוסק רבות.

מדינת ישראל תרוויח לא מעט מעסקת הענק, מומחי הכלכלה מציינים כי בדיוק בשבוע שבו הודיע כחלון שיוריד את מס החברות ואת מס ההכנסה ליחידים בהיקף של ארבעה מיליארד שקל בשנה — הוא התבשר שהאוצר יזכה במעט יותר ממיליארד ורבע שקלים כתוצאה ממכירת כתר פלסטיק.

הסכום הסופי של המס המגיע למדינה מהעסקה ייקבע רק בעוד חודשים אחדים, לאחר שייעשו כל החישובים על מצב החברה ולאחר שהאחים סגול יוכלו לקזז הפסדים מהמס, אם יהיו כאלה. בכל מקרה מדינת ישראל שוב תרוויח לא מעט, כפי שהיה במכירות של חברות גדולות נוספות כמו ווייז, וייבר וישקר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר