הבחירות בארה"ב

טראמפ בנאום החשוב של חייו: המורשת של קלינטון מוות והרס

המועמד הרפובליקני הסוער נשא הלילה נאום מלא אנרגיות והבטחות כשהוא מציב את ישראל כבת בריתה הטובה ביותר של ארה"ב באזור ותוקף בחריפות את קלינטון ואובמה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, נאם הלילה (ו') בוועידה הרפובליקנית בקליבלנד, את הנאום שלדעת כל המומחים הוא החשוב ביותר מתחילת הקריירה הפוליטית הקצרה שלו. ביום רביעי זכה טראמפ באופן רשמי במועמדות הרפובליקנית לנשיאות, ונאומו הלילה חתם ועידה רפובליקנית סוערת שבה מנסה המפלגה להתאחד סביב המועמד השנוי במחלוקת אך היחיד.

"יש לי הודעה בשביל כולכם", פתח טראמפ את נאומו. "הפשיעה והאלימות שמייסרות את האומה שלנו כיום יגיעו לסיומן בקרוב. החל מ-20 בינואר 2017, הביטחון יוחזר". בהמשך אמר: "כשאכנס לתפקיד בשנה הבאה, אני אשיב את החוק והסדר למדינה שלנו".

"החובה הבסיסית ביותר של ממשלה היא להגן על חייהם של אזרחיה שלה. כל ממשלה שנכשלת בכך היא ממשלה שלא ראויה להנהיג. עכשיו זה הזמן לבצע הערכה ישירה של מצב המדינה שלנו", הוסיף. "אני אציג את העובדות בפשטות ובכנות – אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות עוד פוליטיקלי-קורקטים", אמר טראמפ כשהוא מרמז לאירועים האחרונים של הירי בשוטרים.

טראמפ פירט נתונים על אודות המצב הכלכלי והחברתי בארצות הברית, והדגיש את אירועי האלימות האחרונים שידעה המדינה וכן את נתוני העוני. "ארבעה ילדים אפרו-אמריקנים מתוך עשרה חיים בעוני, בעוד 58% מהצעירים האפרו-אמריקנים הם מובטלים", אמר. "הכבישים והגשרים שלנו מתמוטטים, נמלי התעופה שלנו במצב תחזוקתי של מדינת עולם שלישי, ו-43 מיליון אמריקנים מתקיימים מתלושי מזון".

משם עבר טראמפ לסקור את יחסי החוץ של ארה"ב, ואמר כי "לא רק שאזרחינו סובלים מאסון מקומי, הם גם נאלצים לחוות השפלות בינלאומיות בזו אחר זו", תוך שהוא מזכיר את תקרית המלחים שנעצרו על ידי כוחות הביטחון האיראניים. "ולזה קדמה החתימה על הסכם הגרעין עם איראן, שהחזיר לה 150 מיליארד דולר בזמן שאנחנו לא ראינו מזה כלום – זה ייזכר בהיסטוריה כאחד מההסכמים הגרועים ביותר שנחתמו אי פעם", הוסיף.

"אמריקה היא הרבה פחות בטוחה – והעולם הרבה פחות יציב – מאשר שהיה לפני שאובמה החליט למנות את הילרי קלינטון לאחראית על מדיניות החוץ של ארצות הברית. אני בטוח שזו החלטה שהוא בהחלט מתחרט עליה", תקף טראמפ את יריבתו במרוץ לנשיאות. "זוהי המורשת של הילרי קלינטון: מוות, הרס, טרור וחולשה. אבל המורשת של הילרי קלינטון לא חייבת להיות המורשת של אמריקה". עוד אמר טראמפ כי בתקופתה של קלינטון, דאעש קם והתפשט, מצרים עברה הפיכה ואיראן הייתה בדרך לגרעין. הבעיות שאנו חווים כעת – עוני ואלימות בבית, מלחמות והרס בחוץ – יימשכו כל עוד נמשיך לסמוך על אותם הפוליטיקאים שיצרו אותן. שינוי מנהיגות הוא הכרחי כדי לשנות את התוצאות הללו", הוסיף.

"ההבדל החשוב ביותר בין התוכנית שלנו לבין זו של יריבינו הוא שהתוכנית שלנו שמה בראש ובראשונה את אמריקה. אמריקניזם ולא גלובאליזם, זה יהיה ה'אני מאמין' שלנו", אמר טראמפ. "העם האמריקני שוב יהיה בראש סדר העדיפויות. התוכנית שלי תתחיל בביטחון בבית – כלומר ביטחון בשכונות, גבולות מאובטחים והגנה מפני טרור. אושר לא יכול להתקיים בלי חוק וסדר".

טראמפ חזר על הבטחותיו להפעיל את ניסיונו האישי בתחום הכלכלי ולהוציא לפועל רפורמות שיביאו לתוספת של מיליוני משרות חדשות. "בכל יום אני מתעורר בבוקר נחוש לשרת את האנשים שאני פוגש לכל אורכה ורוחבה של המדינה הזו – אנשים שהוזנחו, שהתעלמו מהם ושנטשו אותם. פגשתי עובדי מפעלים שפוטרו, וקהילות שנמחצו בעקבות עסקאות סחר נוראיות ובלתי הוגנות. אלו הגברים והנשים הנשכחים של ארצנו. אנשים שעובדים קשה אבל כבר אין להם קול – אני הקול שלכם".

עוד אמר כי "חיבקתי אמהות בוכיות שאיבדו את בניהן בגלל שהפוליטיקאים שלנו שמו את קידום סדר היום האישי שלהם לפני התועלת הלאומית", והבטיח ש"אף אחד לא מכיר את המערכת טוב ממני, וזו הסיבה שאני לבדי יכול לתקן אותה. מיליוני דמוקרטים יצטרפו לתנועה שלנו, בגלל שאנחנו הולכים לתקן את המערכת כך שהיא תפעל לטובת כל האמריקנים".

טראמפ לא פסח גם על אזכור איום הטרור, ואמר כי "כדי להבטיח חיים בטוחים באמריקה, עלינו לטפל גם באיומים הגדלים שאנו מתמודדים עמם מחוץ לאמריקה – אנחנו נביס את הברברים של דאעש", הבטיח. "ההרס והחורבן שיכול להיגרם על ידי קיצוני האיסלאם הוכח פעם אחר פעם – במגדלי התאומים, בסן ברנרדינו, ורק לפני כמה שבועות באורלנדו כש-49 אמריקנים נפלאים נרצחו בפראות בידי טרוריסט איסלאמי".

"כדי להגן על עצמנו מפני טרור, עלינו להתמקד בשלושה דברים", המשיך טראמפ. "עלינו לבצע את איסוף המודיעין הטוב ביותר בעולם, ועלינו לנטוש את המדיניות הכושלת של בניית מדינות והחלפת משטרים שהילרי קלינטון דחפה ליישם בעיראק, בלוב, במצרים ובסוריה. במקום זאת, עלינו לפעול יחד עם בנות בריתנו ששותפות ליעד של השמדת דאעש ובלימת הטרור האיסלאמי. זה כולל שיתוף פעולה עם בת בריתנו הגדולה ביותר באזור, מדינת ישראל", אמר טראמפ בנאום שאמור למצוא חן בעיני ירושלים.

"לבסוף, עלינו לעצור באופן מידי את ההגירה מכל מדינה מוכת טרור עד שנדאג למנגנוני בידוק שיעילותם מוכחת", הוסיף. "נבנה חומה גדולה בגבול כדי לעצור את ההגירה הבלתי-חוקית, כדי לעצור את הכנופיות והאלימות, וכדי למנוע מסמים לזרום לקהילות שלנו".

לקראת סוף נאומו חזר טראמפ לעסוק במצב הכלכלי וחברתי, ואמר: "עשיתי מיליארדי דולרים בעסקים – ועכשיו אעשה גם את אמריקה עשירה שוב. אני אהפוך את הסכמי הסחר הגרועים שלנו למצוינים".

"בעוד הילרי קלינטון מתכננת העלאת מסים מסיבית, אני הצעתי את הפחתת המס הגדולה ביותר מבין כל המועמדים שהשתתפו במרוץ הזה לנשיאות. אמריקנים ממעמד הביניים יחושו הקלה גדולה, והמסים יהיו פשוטים יותר עבור כולם".

"אבל עכשיו, המשימה היחידה והבלעדית שלי היא ללכת לעבוד למען המדינה שלנו – לעבוד למען כולכם. זה הזמן להעניק ניצחון לעם האמריקני. אבל כדי לעשות את זה, עלינו להשתחרר מהפוליטיקה הקטנה של העבר", אמר לקראת סיום. "הלילה אני מבטיח לכל האמריקנים, בכל הערים והעיירות: אנחנו נעשה את אמריקה שוב חזקה, נעשה את אמריקה שוב גאה, נעשה את אמריקה שוב בטוחה, ואנחנו נעשה את אמריקה שוב מצוינת".

לקראת הנאום של טראמפ העריכו שטראמפ לא יתאפק וינצל את הבמה כדי ללעוג למועמד שהסיר את מועמדותו קרוז על החלטתו שלא לתמוך בו, אך טראמפ שמר על אחידות השורות ולא תקף את יריביו מבית.

מנהל מטה הבחירות של מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון הגיב הבוקר לנאומו של טראמפ ואמר: "טראמפ צייר תמונה קודרת של אמריקה הנמצאת בדעיכה והתשובה שהוא מציע היא עוד פחד, עוד שסעים בחברה, עוד כעס, עוד שנאה", נכתב בהודעה שפרסם מנהל המטה, ג'ון פודסטה. הוא הוסיף, כי טראמפ אינו מתאים לתפקיד הנשיא ואינו מציע פתרונות אמיתיים עבור אזרחי המדינה, אלא רק דעות קדומות ותחושות רדיפה.

בינתיים הסקרים מחייכים לטראמפ והוא סוגר בבטחה את הפער מול קלינטון. סקר שהתפרסם היום מראה שטראמפ סגר את הפער מקלינטון באוהיו. לקלינטון 44% תמיכה ולטראמפ 43.8%. מבין הנשאלים 11.4% עדיין לא החליטו מה שמלמד כי בהחלט טראמפ הטרי בפוליטיקה מסוגל להביס בקלפיות את המועמדת הוותיקה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר