אחרי שנה וחצי

תוגש הצעת החוק הממשלתית לביטול "חוק הליבה" של פירון

בחינוך החרדי יוכלו לחייך השבוע לרווחה עם הצעת החוק הממשלתית שמבטלת את חוק הליבה של שר החינוך לשעבר, שי פירון ומצמצמת את שליטת משרד החינוך במוסדות הפטור (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
החרדים על הראש של בנט? (יונתן זינדל, פלאש90)

מוחקים את נזקי יש עתיד: הקואליציה צפויה להשלים בהליך בזק את חקיקת החוק לביטול חובת לימודי הליבה במוסדות "הפטור" בחינוך החרדי עד לסוף השבוע הבא, בלחץ המפלגות החרדיות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התחייב כבר בהסכם הקואליציוני עם יהדות התורה לפני כשנה וחצי להשיב את התמיכה למוסדות החינוך החרדיים כפי שהייתה ערב כניסת יש עתיד לקואליציה ב–2013. היום יביא משרד החינוך את הצעת החוק הממשלתית לאישור ועדת השרים לחקיקה, והיא צפויה לעלות להצבעה בקריאה ראשונה כבר בהמשך השבוע.

מבחינת החרדים כאמור אין פה בשורה גדולה מידי. מדובר בהבטחה שנחתמה על ידי נתניהו כבר בהסכמים הקואליציוניים והעובדה שעד עתה לא קוימה היא מבחינתם בעייתית.

מדובר בפועל בביטול סעיף 10א בחוק חינוך חובה שבפועל לא נכנס עדיין לתוקף אלא היה אמור לחול רק בשנת 2018. הסעיף במתכונתו הנוכחית קובע כי תקצוב מוסדות הפטור ייעשה רק בתנאי שיילמדו בהם 10–11 שעות לימודי ליבה (אנגלית, מתמטיקה ומדעים) שייבחנו בבחינות המיצ"ב והמבחנים הבינלאומיים, ושתיאסר בהם אפליית תלמידים על פי מוצאם. הסעיף החדש קובע רק כי "השר רשאי לקבוע בתקנות, סדרים ותנאים למתן הוראת פטור למוסד חינוך לפי סעיף 5(א), להפעלת מוסד כאמור ולהשתתפות המדינה בתקציבו". משמעות הדבר היא שכעת יוטל על שר החינוך לקבוע תקנות שיהוו את התנאים למתן תקצוב למוסדות הפטור, שעומד על 55% מתקצוב מוסד רגיל.

ככל הידוע, התקנות הנלוות לחוק סוכמו ברובן במגעים בין יהדות התורה לשר החינוך - והן כוללות חיוב חלקי בלימודי ליבה של תלמודי התורה המשתייכים למוסדות הפטור המתוקצבים חלקית על ידי המדינה. גם החוק החדש זוכה לביקורת רבה בעיקר בקרב חוגי החרדים הקיצוניים יותר שטוענים כי עצם נתינת ההגה לידיו של שר החינוך היא בעייתית ומותירה לו מקום להתערב בחינוך החרדי.

בינתיים, משרד החינוך משתף פעולה לחלוטין עם המהלך והוא פועל לקדם באופן מהיר וזריז את הצעת החוק החדשה על כל פרטיה.

הסיבה להזדרזות: מאחורי הקלעים עומד איום שהשמיע ח"כ גפני בשבוע שעבר. יו"ר ועדת הכספים איים להעלות מחדש את הצעת החוק הפרטית — שעליה חתומים חברי יהדות התורה וש"ס — בעניין ביטול החקיקה של שר החינוך הקודם, שי פירון (יש עתיד), שנועדה לחייב בלימודי ליבה את תלמודי תורה המשתייכים למוסדות הפטור. הצעת החוק הפרטית ירדה מסדר היום לבקשתו של השר בנט, במטרה להכין את הצעת החוק הממשלתית שהיא זהה לחלוטין לזו הפרטית.

בנט שספג ביקורת מיאיר לפיד על שיתוף הפעולה שלו לביטול תקנת 10א הגיב לדברים בדף הפייסבוק שלו ואמר: "החוק שאתה בונה עליו כל כך הרבה ריק מתוכן. ראש הממשלה חתם על ביטולו כבר בהסכמים הקואליציוניים ואני נאלץ ללכת עם ההסכמים. האם אני הייתי מבטל את החוק? לא יודע. כן או לא, זה לא כל כך משנה". לדברי השר, "חוק לימודי ליבה של יאיר לפיד מעולם לא נכנס לתוקף, והיה אמור להיכנס לתוקף רק ב–2018, כי הוא ידע שאף ילד לא ירצה להצטרף והוא לא רצה להיתקע עם זה". בנט גם הבהיר כי על פי הנתונים לא מדובר ב–20% מתלמידי ישראל שנכללים תחת החוק החדש, אלא ב–1.8% מהם, שהם 39 אלף תלמידים בלבד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר