מפגש נדיר

נתניהו: לא מתחרט שהתקשרתי לאביו של אזריה

ראש הממשלה נפגש הערב באופן חריג עם תא הכתבים הצבאיים ודיבר על נושא החייל היורה, צוק איתן והחשש מפני הדרישה לוועדת חקירה, יחסי החוץ של ישראל והיחסים עם הציבור הדתי (צבא)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (ב') בשיחה נדירה עם כתבים צבאיים לנושא החייל היורה, אלאור אזריה ואמר כי הוא עומד מאחורי הדברים שאמר בשעתו בשיחה עם צ'רלי, אביו של אזריה: "אמרתי אז לאבא שישים יהבו בצבא כי אני מאמין בחיילים, במפקדים, במערכת השיפוט הצבאית וברמטכ"ל. מבררים כעת מה קרה שם ואולי נגלה דברים חדשים. זה לא הרמטי".

לדברי נתניהו, "יש הרבה אבות ואימהות לחיילים בקו האש ואנשים שואלים מה יהיה עם הבן שלהם אם יהיה מול איום או חגורת נפץ. לכן התקשרתי לאב לומר לו שיסמוך על הצבא. אני עומד מאחורי כל מילה שאמרתי לאב".

כזכור, מיד אחרי התקרית בחברון, שבה ירה אזריה למוות במחבל, אמר נתניהו כי "מה שהתרחש בחברון אינו מייצג את ערכי צה"ל", אולם כמה ימים לאחר מכן התקשר אישית לאביו של אזריה ואמר לו: "אני מבין את המצוקה שאתם מצויים בה. אני משוכנע שהבדיקה שנערכת תהיה מקצועית והוגנת כלפי הבן שלך. אני סומך על צה"ל, על הרמטכ"ל ועל הבדיקה ב-100% ואני חושב שגם אתה צריך לסמוך על המפקדים ועל הבדיקה. רציתי לומר לך את זה מלב אל לב".

נתניהו הדף את הביקורת המסתמנת מדו"ח מבקר המדינה שעתיד להתפרסם בקרוב על ניהול מבצע צוק איתן, המגיב לדרישה מהיממה האחרונות של משפחות שכולות להקים ועדת שתחקור את ניהול המערכה. נתניהו אמר שבשנה וחצי שקדמו למבצע הוא קיים שמונה דיונים ביטחוניים, גם בקבינט, שבהם עלה איום עשרות המנהרות ההתקפיות על ידו והופצו הנחיות שלו לצבא לפעול לאיתורן וסיכולן.

לדברי ראש הממשלה, הוא אף דרש מהצבא לשפר את תכניותיו נגד המנהור ההתקפי של חמאס, חודשים לפני המלחמה: "צוק איתן היא לא לבנון השנייה. הטענה כי לא נערכנו ולא ידענו על המנהרות היא ההיפך מהאמת". ראש הממשלה נקב בתאריכי דיונים ביטחוניים שקיים בנושא מנהרות חמאס, עוד בינואר ובאוקטובר 2013, שבהם הנחה לדבריו גם למצוא פתרונות טכנולוגיים לאיתור המנהרות. לפי נתניהו, הוא הבין מראש את מערך המנהור של חמאס שעתיד היה לפרוץ במקביל על-ידי חמאס בתוך שטחנו, אך מנע זאת לפני ובמהלך צוק איתן.

בנוגע למצב ברצועת עזה ציין ראש הממשלה כי דיון על הקמת נמל לעזתים מתקיים בימים אלה והתנאי הוא שיהיה עליו פיקוח ישראלי שימנע העברת אמצעי לחימה דרכו. נתניהו החמיא לתפקודו של שר הביטחון אביגדור ליברמן בחודשים האחרונים מאז נכנס לתפקידו: "הוא עושה עבודה מצוינת. הוא מרענן ואני מעריך זאת. כמובן שהוא עוד ייבחן על עבודתו, כמו כולנו".

נתניהו התייחס בדבריו גם לחיזוק בריתות של ישראל עם מעצמות כמו רוסיה, סין והודו וציין כי "יש לישראל מודיעין עוצמתי ומשובח. הרבה ראשי מדינות התקשרו אלי והודו לנו על סיכול פעולות טרור בשטחן". על הקרבה למדינות באיזור אמר: "יש הידוק יחסים מול מדינות שמאוימות על-ידי דאעש ואיראן וזה יכול לעזור לנו מול הנושא הפלסטיני. ישראל תמנע התחמשות איראן בנשק גרעיני. הבעיה היא לא אם איראן תפר את ההסכם אלא אם היא תממשו".

על המצב בסוריה אמר נתניהו כי אמר לנשיא הרוסי פוטין ש"רק איחוד כוחות עם האמריקנים יביס את דאעש אבל אני מקווה שזה לא יביא להשתלטות איראנית בעיראק".

על המתחים בשבועות האחרונים בין החברה הדתית לאומית לצה"ל וחשש לסרבנות אמר נתניהו: "טוב מאוד שתאיר קמינר הלכה לכלא. גם הבן של גיסי הלך לכלא. כשיש סרבנות משני הכיוונים אפשר לסגור את הבאסטה. עם כל הכבוד לרבנים, יש לכבד את פקודות המפקדים כי בלי זה אין צבא. צה"ל הוא צבא העם ומשקף את התהליכים שמתרחשים בחברה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר