עצומה היסטורית

כשהרב אורי זהר לחם בעד "טוהר הנשק וזכויות האוכלוסיה הערבית"

בימים בהם סוערת המדינה סביב אלאור אזריה שפגם בכללי 'טוהר הנשק', כדאי להיזכר בקריאתם של האומנים ואנשי הרוח באותו נושא לאחר מלחמת ששת הימים: "בל ניתן נשק ביד אויבינו" (אנשים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הרב אורי זהר בימים אחרים (צילום: מתוך ערוץ ה-youtube של humusfetish)

על רקע פרשת 'החייל היורה' אלאור אזריה, שמטלטלת את המדינה כבר למעלה מארבעה חודשים, על השלכותיה הרבות (צבאיות, מדיניות ופוליטיות) - מענין להיזכר בעצומה שפורסמה כשבועיים בלבד לאחר מלחמת ששת הימים, ב-25 ביוני 1967, בעיתון דבר, עליה חתומים כמה וכמה מהאליטה התרבותית - 'אנשי רוח', כפי שהם אוהבים לכנות את עצמם - כשביניהם גם הרב אורי זהר וחברו ר' איקא ישראלי ז"ל.

העצומה קוראת להקפיד על "טוהר הנשק" ולשמור על התנהלות הומנית מול הערבים המתגוררים בשטחים הכבושים, אלו ששוחררו אז במלחמה ההיסטורית. זהר, היום תלמיד חכם וצדיק אמיתי, אז - מגדולי השחקנים ואנשי הבוהמה ("סלבס"), מאלו שלא חששו להיות מזוהים פוליטית, כשהמיינסטרים במשך עשרות שנים היה מפא"י ושמאלה.

בעצומה - עליה חתומים גם עמוס קינן, אייבי נתן, יגאל תומרקין, נתן ילין-מור, דני קרוון, נורית גרץ, הדה בושס ועוד - נכתב: "ממשלת ישראל וצבא הגנה לישראל הכריזו במפורש ובאורח חד משמעי, שלא תפגענה הזכויות האזרחיות של אוכלוסי השטחים המוחזקים על ידי צה"ל. הממשלה הבטיחה להחזיר את החיים למסלולם התקין, למנוע פגיעות בנפש וברכוש, וצה"ל ממונה על ביצוע מדיניות זו".

"עד עתה הצלחנו לעמוד בכבוד במשימה קשה זו - אם גם היו פה ושם חריגות מצערות".

"כאשר מדינתנו נתונה להתקפה ארסית של תעמולת זוועה שכמותה לא היתה לנו, מצד גורמים עוינים שאינם בוחלים בשום אמצעי, אף הפסול ביותר - חובה עלינו יותר מכל להקפיד על הוראות אלה, כדי לא לתת נשק בידי אויבינו".

"אנו קוראים לכל אזרח, לכל חייל, לכל ממלא תפקיד: להקפיד בתוקף על ההוראות של מדיניות הומנית, כפי שנוסחו בבירור על ידי הצבא והממשלה. תהיינה ידינו נקיות. לא אנו רצינו במלחמה, וכאשר נכפתה עלינו, עשינו הכל כדי לנהל אותה לפי עקרונות הצדק והמוסר".

"עד שיבוא השלום, נמשיך כולנו לנהוג לפי עקרונות אלה", מסיימים קבוצת האמנים את קריאתם. יצויין, כי לא מן הנמנע שהסופר עמוס קינן יזם את כתיבת העצומה ופרסומה, מאחר ובמלחמת ששת הימים הוא לחם בגדוד חי"ר באזור לטרון, והיה עד - לטענתו - לגירוש תושבי הכפרים הערביים עמואס, יאלו ובית נובא על ידי כוחות הביטחון, במקום בו מצוי כיום פארק קנדה.

מענין לציין, כי הרב איקא ישראלי ז"ל, אז אמן תל אביב מוכר, לא הסתפק בחתימה על המכתב ואף הגיע לשמעון פרס, שהיה אז חבר כנסת מטעם סיעת רפ"י שישבה באופוזיציה, ואמר לו: "חייבים להחזיר כל מה שכבשנו במלחמה המהירה, כי עתיד לצאת לנו בעולם שם של מדינה כובשת, וזה לא יהיה לנו טוב". שמעון פרס הגיב... בצחוק רועם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר