לאחר 21 שנה

מע"צ תשלם כ-2.2 מיליון שקל לאדם ששטחו הופקע

זמן רב לאחר שהפקיעה את חלקתו לצורך הקמת כביש, נותרו בעל החלקה ומע"צ חלוקים בנוגע לגובה הפיצוי המגיע לו. לאחרונה, בית המשפט המחוזי מינה שמאית מטעמו והורה למע"צ לפצות אותו בהתאם. המסקנה: לפעמים כדאי לסרב למשא ומתן ולהגיע עד בית המשפט (משפט)

עו"ד קרן ראובן כהן | כיכר השבת |
המאבק על הפיצוי בהפקעת השטח עבור הכביש. אילוסטרציה (צילום: unsplash)

משא ומתן עלול להיות דבר מתיש, במיוחד מול גופים גדולים. למרות זאת, לעתים כדאי להתעקש ואפילו לסרב להצעות, במידה שאתם סבורים כי הצדק עמכם. המקרה הבא ממחיש זאת היטב.

לייעוץ בתחום:

עורך דין מקרקעין

בשנת 1995 פורסם צו להפקעת שטחים בגודל של 14,137 מ"ר במטרה להקים את מחלף סוקולוב בכביש 531, בחלקה הממוקמת בצפון מזרח הוד השרון.

מע"צ – החברה הלאומית לדרכים בישראל – ובעלי החלקות הרלוונטיות ניהלו משא ומתן על גובה הפיצוי המגיע להם עקב הפקעת שטחם.

ואולם, אחד מבעלי החלקות, הזכאי לפיצוי בגין 5,671 מ"ר מתוך השטח המופקע, לא הגיע להסכמות עם מע"צ לגבי השווי למ"ר של המקרקעין המופקעים.

בשנת 2010 הוא אף הגיש לבית המשפט המחוזי בלוד תביעה נגד מע"צ, בה דרש לקבל פיצויים על סמך חוות דעת לפיה השווי למ"ר עומד על 180 דולר, בהתחשב בעסקאות דומות שנערכו באזור.

מע"צ הגיבה בביטול והגישה חוות דעת משלה, לפיה שוויו של מ"ר מהחלקה שהופקעה עומד על 70 דולר בלבד, בטענה שביום ההפקעה, החלקה המופקעת הייתה קרקע חקלאית ללא פוטנציאל לשינוי ייעוד.

בעקבות המחלוקת בין הצדדים, מינה בית המשפט מומחית מטעמו, שקבעה את שוויו של מ"ר מהשטח המופקע על 130 דולר.

התובע סבר שהמומחית הייתה צריכה להגיע לתוצאה גבוהה יותר.

לעומתו, מע"צ התנגדה לתוצאה אליה הגיעה המומחית, וטענה למספר פגמים בחוות דעתה, בהם התעלמות מכך שדובר על חלקה בעלת ייעוד חקלאי ולא למגורים באותה עת.

חוות דעת יסודית

השופט יחזקאל קינר הבהיר כי בניגוד מוחלט לטענת מע"צ, בדיקה פשוטה בילקוט הפרסומים מטעם הממשלה גילתה כי עוד לפני ההפקעה, חלה על השטח תכנית תמ"א לפיה יש פוטנציאל ממשי וסביר לשינוי ייעודו משטח חקלאי לשטח המיועד למטרת מגורים.

משכך, השופט הבהיר כי שיטת ההשוואה בין עסקאות שונות שנערכו בשטחים שהופקעו, אותה ערכה המומחית כדי לקבוע את שווי המקרקעין, היא שיטה מקובלת וידועה.

לדברי השופט, המומחית שמונתה מטעם בית המשפט הכינה חוות דעת מפורטת ביותר, שסקרה ביסודיות רבה את כל הדרוש לצורך הכרעה בעניין.

לפיכך, השופט קבע כי שווי מ"ר של השטח המופקע מהחלקה ביום ההכרזה עמד על 130 דולר.

בהתאם לקביעתו, ובהתחשב בשער היציג של הדולר ביום ההכרזה על ההפקעה, השופט הורה למע"צ לפצות את התובע בסך של 2,185,150 מיליון שקל, בתוספת ריבית והצמדה, עבור השטחים שהופקעו מידו.

  • ב"כ התובע: עו"ד יפעת בן דוד-עמית
  • ב"כ הנתבעת: עו"ד אלימלך פלג

עורכי דין דיני נדל"ן • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבת: עורכת דין קרן ראובן כהן עוסקת בדיני מקרקעין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר