אידיאולוגיה חלולה

הבלוף הגדול של לימודי הליבה בחינוך החרדי - נחשף

הדמגוגיה הריקה מתוכן וה"אידיאולוגיה" החלולה שמשמיעים כעת יאיר לפיד וחבריו מעל כל במה - נחשפות במלוא עליבותן כשקוראים את כל הנתונים בהקשר של לימודי הליבה במגזר החרדי (ארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
לפיד (צילום: Hadas Parush/Flash90)

מפלגת יש עתיד והעומד בראשה יאיר לפיד, שלא פוסקים מלהטיח בשר החינוך נפתלי בנט בעקבות ביטול חוק לימודי הליבה: "למה פתאום אתה מסכים שאחד מכל חמישה תלמידים לא ילמד מתמטיקה ואנגלית", תקף אותו לפיד. אלא שכעת צפה ועולה התרמית של הקמפיין הממוקד הזה שמנהל לפיד בימים האחרונים.

מתברר, כי אולי כדאי שלפיד עצמו, שחוקק את החוק יענה על השאלה הזו, מאחר והנתונים החד משמעיים שליקט ביסודיות העיתון "TheMarker" מורים בבירור, כי זהו סיבוב תקשורתי נטו - על גבם של 400 אלף תלמידים חרדים.

ולנתונים עצמם: כלל תלמידי החינוך החרדי מונים 370 אלף תלמידים. מתוכם - 236 אלף תלמידים בחינוך היסודי, 110 אלף בגילאי הגן ועוד כ-25 אלף הלומדים בישיבות קטנות. כמו כן, לפני כ-14 שנה, בשנת 2002, חוקק בכנסת חוק לימודי הליבה, ובפועל בחינוך החרדי הוא "מיושם" כך (בשקלול הזרמים והגילאים השונים): 'לימודי מקרא' נלמדים במלואם, לימודי מקצועות אנגלית; מולדת; חברה ואזרחות מיושמים רק ב-50 אחוז ולימודי המדע והטכנולוגיה קיימים ב-30 אחוז בלבד.

ולפילוח הפנים חרדי: ברשתות 'בני יוסף' (מעיין החינוך התורני) והחינוך העצמאי לומדים בהיקף חלקי את לימודי הליבה אך בבסיסן הן מתוקצבות באופן מלא. בישיבות קטנות לא לומדים ליבה כלל, כידוע, והתקצוב שלהן הוא בהיקף של 60 אחוז מהתיכונים הכלליים, מכוח 'חוק הישיבות הקטנות' שחוקק בתקופת ממשלת אולמרט לפני שמונה שנים. מוסדות ה'מוכר שאינו רשמי' (המוכש"ר) לומדות ליבה חלקית ומתוקצבים ב-75 אחוז. תלמידי מוסדות הפטור (החיידרים) לעומתם, לא מיישמים כלל את לימודי הליבה ונהנים מתקציב בשיעור של 55 אחוז מבני גילם החילונים.

התנהלותו של יאיר לפיד בעת שכיהן כשר האוצר בממשלה הקודמת, בין 2013 ל-2015 - מרתקת ומאירה את דבריו כעת בגוונים ברורים של צביעות בוטה. החל מכך שלא ביטל את 'חוק הישיבות הקטנות' ולא התנה את תקציבן בלימודי ליבה כלשהם. בהמשך, הוא החליט לקצץ באופן מיידי רבע מתקציב שאר הילדים החרדים - כ-240 אלף תלמידים - אך חזר בו בשל החלטת היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, כי זהו צעד לא חוקי מאחר ועוד לא הוקמה רשת חינוך ממלכתית חרדית שתהווה אלטרנטיבה לזו הקיימת, וניסה להפיל את הפארסה הזו על ח"כ אריה דרעי (ש"ס): "הוא עשה עלי סיבוב ולא אשתף איתו פעולה בעתיד", הצהיר לפיד. את "חוק הליבה" הקונס את מוסדות הפטור בלבד - בהם לומדים רק כ-50 אלף תלמידים - אם לא יקיימו את החוק ו"מצ'פר" את מי שכן, העביר לפיד כחלק מתקציב המדינה, אלא שאת יישום החוק הוא ביקש בחוק ההסדרים של 2015 לדחות לשנת 2018. בשל הבחירות באותה שנה, בהם נזרקה יש עתיד לאופוזיציה, לא עבר חוק ההסדרים הזה ועל כן הוא היה אמור להיכנס לתוקף בתחילת השנה הבאה.

הדיון על חוק הליב"ה, אמש (ערוץ הכנסת)

לסיכום: מי שזועק כעת על האסון בביטול חובת לימודי הליבה בחינוך החרדי, מדבר על כ-50 אלף תלמידים שלפי החוק שהוא תכנן גם כך היו מתחייבים בהם רק ב-2018, כשבשאר התלמידים החרדים - הרוב המוחלט - הוא לא נגע ובכך פטר אותם מהלימודים הכה חיוניים לדעתו.

היום (שלישי) הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק המדוברת - לביטול חובת לימודי ליבה במוסדות החרדיים המתוקצבים. 37 חברי כנסת הצביעו בעד ההצעה ו-33 התנגדו לו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר