לא רק שוחד

איש העסקים החרדי מוריי הברפלד חשוד גם בהונאה

התביעה הפדרלית בארה"ב בודקים חשדות למעשי הונאה ונוכלות בקרן פלטינום פרטנרס, שאחד העומדים בראשה הוא איש העסקים מורי הברפלד מעשירי יהודי ניו יורק הנחשד בפרשת שוחד (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
בקטן: מוריי הברפלד (צילום: שאטרסטוק, מתוך טוויטר)

האם איש העסקים והתורם הגדול למוסדות התורה וארגוני החסד מסתבך כלכלית ואולי אף נחשד בהונאה? העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי בימים האחרונים בודקים חוקרי התביעה הפדרלית בארה"ב חשדות למעשי הונאה ונוכלות בקרן פלטינום פרטנרס, לה הון מוצהר של 1.25 מיליארד דולר, שאחד העומדים בראשה עד לא מכבר (ועל פי החשד גם כיום) הוא איש העסקים מורי הברפלד מעשירי יהודי ניו יורק ומי שנחשב לתורם גדול לישיבות במגזר החרדי ובציונות הדתית בארץ ובחו"ל.

הפרשה נולדה כהשתלשלות של פרשת השוחד לקציני ניו יורק בה מעורבים אנשי העסקים החרדים יונה רכניץ וירמי רייכברג זאת בעקבות חשד למעורבותו לכאורה של הברפלד בניסיון לשחד את נורמן סיברוק מנהל איגוד מקצועי של המשטרה להשקיע 20 מיליון דולר מכספי פנסיות השוטרים בקרן פלטינום. בהמשך פשטו סוכנים פדרליים על משרדי הקרן בניו-יורק. התוצאה הייתה הרחבה של החקירה להונאה בקנה מידה גדול יותר.

על פי הדיווח ב"גלובס", פלטינום הניבה במשך יותר מעשר שנים תשואות שהיו מהטובות בעולם קרנות הגידור - שמנצלות מצבים מיוחדים ומשקיעות במכשירים פיננסיים מיוחדים בשוקי ההון. אבל בערך בשנת 2012, כאשר כמה משקיעים רצו לממש את כספם, פלטינום החלה ללוות סכומים גדולים - מאות מיליוני דולרים, חלקם בריביות דו-ספרתיות באחוזים, כך לפי מסמכים שהגיעו לידי ה"ג'ורנל".

באחד המקרים, הקרן שילמה ריבית למלווה בבעלות חלקית של בני משפחה של הברפלד ומארק נורדליכט, המייסד ומנהל ההשקעות הראשי של פלטינום.

ביוני, פלטינום השעתה את הפדיונות מהקרן העיקרית שלה והפסיקה לפרסם עדכוני ביצוע שלה. היא החלה לחסל את הקרן ודנה בתוכניות להחזיר למשקיעים את כספם, אך לא התחייבה להחזיר להם את מלוא הרווחים שהיא דיווחה עליהם.

ב"כיכר השבת" פורסם לפני מספר חודשים על תביעה בסך מיליוני דולרים אותם דורשים ראשי קרן ישיבת רבינו חיים ברלין בניו יורק מהברפלד ומראשי הקרן בטענה שהתחייבו להם לתשואה מסויימת ולא עמדו בה וכעת הם מסרבים להשיב את ההשקעה.

כעת מתמקדת החקירה בשאלה האם לפני השעיית פעילות קרן הדגל שלה, פלטינום שילמה רווחי השקעות למשקיעים שביקשו לממש את כספם מכספים של משקיעים חדשים - כמו תרגיל מיידוף הידוע, וליתר דיוק תרגיל פירמידה מסורתי. החוקרים בודקים גם את ספקי השירותים של פלטינום, בייחוד את רואי החשבון שאישרו את נתוניה.

פלטינום השקיעה בנכסים "אקזוטיים" שייתכן שקשה להעריך, כמו הלוואות לחברות במצוקה ותשלומים שנתיים שקשורים לחייהם של חולים. החוקרים בודקים גם אם החברה הזו ניפחה את ערך כמה מההחזקות שלה, לפי המקורות יודעי הדבר ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל".

הברפלד ושותפיו איתרו ישיבות ומוסדות לצד נדבנים יהודים והציעו להם להשקיע בקרן האטרקטיבית תמורת תשואה גבוהה.

אחד הנפגעים ככל הנראה שהשקיע בקרן הוא שלמה ורדיגר, איש עסקים מוכר בקהילה החרדית בניו-יורק. ומראשי תנועת אגודת ישראל באמריקה. "אני יודע מעט מאוד על העבודה הפנימית של פלטינום", אמר ורדיגר לעיתון, והביע חשש לגורל השקעותיו.

יצויין כי הברפלד היה מאורחי הכבוד באירוע תורני שנערך באיצטדיון מטלייף ובסוכות הוא נוהג לארח מכובדים חרדים בסוויטה הנשיאותית שלו במלון מצודת דוד בירושלים, ולארגן מסיבות ושמחות בית השואבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר