פיתוח בבן גוריון

רובוט חדש יכול לשחות או לבצע ניתוח | צפו

הרובוט הוא פיתוח חדש באוניברסיטת בן גוריון וביכולתו לעבור במשטחים מסוגים שונים כולל שחיה במים וטיפוס על מכשולים. הרובוט ייוצר בגדלים שונים מסנטימטר אחד בלבד (דיגיטל)

בני סלומון | כיכר השבת |
(צילום מסך, באדיבות בן גוריון)

באוניברסיטת בן-גוריון בנגב פותח הרובוט הראשון בעולם המייצר תנועה גלית טהורה על ידי שימוש במנוע אחד בלבד. הרובוט שמזכיר נחש, מיועד למטרות רפואיות, תחזוקה, חיפוש והצלה וביטחון. ממצאי הפיתוח פורסמו השבוע בכתבי עת מובילים בתחום המדע בעולם.

הרובוט הייחודי פותח על ידי ד"ר דוד זרוק, חוקר בכיר במחלקה להנדסת מכונות וראש המעבדה לביו רובוטיקה ורובוטיקה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ד"ר זרוק חוקר את התנועה של הרובוט ביחד עם שני מאסטרנטים - אילנית וקסמן שחוקרת את הנושא של שחייה בנוזלים צמיגים המדמה תנועה של אורגניזמים ביולוגיים קטנים בשחיה - וניר דגני, החוקר את התנועה של הרובוט על משטחים גמישים במטרה להפעילו בתוך גוף האדם.

הרובוט מושפע מתנועת הנחשים בטבע, אולם תנועתו הגלית מתבצעת בכוון אנכי. התנועה הגלית מאפשרת לרובוט לזחול על משטחים שונים, לטפס וגם לשחות, כאשר הגלגלים הם עבור ההיגוי בלבד. הרובוט מפתח מהירות שיא של 57 ס"מ לשנייה, מהיר פי 5 מיתר הרובוטים מאותו הסוג. הרובוט שמכונה SAW מסוגל לטפס על גבי מכשולים ולזחול על פני משטחים קשים כמו חול, עשבים וחצץ. הרובוט יכול גם לטפס בתוך תעלות, כאשר הוא נוגע בשני צידי התעלה ומצליח לטפס במהירות 8 ס"מ לשנייה. בנוסף לכך, נבנתה גרסה העמידה בפני מים, אשר יכולה לשחות במהירות של 6 ס"מ לשנייה.

ד"ר זרוק מסביר: "למרות שחוקרים בכל העולם מנסים לייצר תנועה גלית מזה כ-90 שנה, הצלחנו למצוא פתרון ייחודי ופשוט המאפשר לייצר את הרובוט בגדלים שונים למטרות שונות. לדוגמה, אפשר להגדיל אותו למטרות חיפוש והצלה, בחדירה לאזורים מורכבים ובעייתיים, כגון צנרת מנהרות והריסות או להקטין אותו לקוטר של כ-1 כס"מ או אף פחות מכך, כדי להניע אותו בתוך גוף האדם למטרות רפואיות, כגון צילום או לקיחת ביופסיות בתוך מערכת העיכול". ד"ר זרוק הוסיף: "קיבלנו רובוט חזק, קל לייצור, אמין ובעל צריכת אנרגיה נמוכה אשר מאפשרת לו לנוע לטווח רחוק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר