מבוכה באנקרה

רוה"מ טורקיה לשעבר הודה כי הורה על הפלת המטוס הרוסי

הטורקים שמנסים לשפר את יחסיהם עם מוסקבה יצטרכו להתמודד עם הודאתו של ראש הממשלה לשעבר, דאבוטולו כי הוא זה שהורה על הפלת המטוס הרוסי לפני כמעט שנה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אחמט דאבוטולו (צילום: נזר גונצ'ר, שאטרסטוק)

מבוכה לארדואן? ראש ממשלת טורקיה לשעבר, אחמט דאבוטולו, הודה כי הוא זה שנתן את ההוראה לביצוע הירי שהפיל את המטוס הרוסי בחודש נובמבר בשנה שעברה וערער מאד את היחסים בין המדינות. הוא הדגיש כי הצו לא היה עבור המטוס הספציפי אלא הנחיה כללית להגן של שמי טורקיה מכל מטוס זר.

"נתתי את ההוראה ב-10 באוקטובר", אמר דאבוטולו. בהוראה נכתב כי הוראות הפתיחה ייושמו "לא רק על מטוסים סוריים אלא על כל מי שיפרוץ את המרחב האווירי הטורקי". דאבוטולו אמר כי ההוראה ניתנה בעקבות חדירות רבות של מטוסים רוסיים לשטח הטורקי.

לטענת דאבוטולו לא הייתה שום בעיתיות ביישום הוראות הפתיחה באש במקרה הרוסי, כיוון שהיה מדובר בהגנת המרחב האווירי הטורקי. "הייתי לוקח את אותה אחריות פוליטית גם היום", אמר.

לפני כשבוע וחצי דווח בטורקיה כי שני הטייסים הטורקים שהפילו את המטוס הרוסי, נעצרו לאחר דיכוי ההפיכה נגד הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. בכיר טורקי אמר לעיתונאים כי השניים נעצרו בגלל קשריהם לניסיון ההפיכה, וכי הם מצויים במעצר. הוא לא הוסיף פרטים אחרים.

הרוסים עדיין זועמים מאד על התקרית, הפלת המטוס הרוסי, שבמהלכו נהרג אחד משני הטייסים, עוררה משבר חריף ביחסי רוסיה-טורקיה, ומשכה תשומת לב בינלאומית ניכרת. הנשיא ולדימיר פוטין כינה את המעשה "נעיצת סכין בגב", ודרש להעניש בחומרה את שני הטייסים ואף איים לתקוף את טורקיה.

בעת האחרונה החלו לשוב היחסים בין שתי המדינות למסלול תקין, לאחר שבחודש שעבר שיגר נשיא טורקיה ארדואן איגרת ברכה לרוסיה לכבוד יום העצמאות שלה ובה גם הביע התנצלות על התקרית. מאז הוא והנשיא פוטין שוחחו בטלפון, ואף קבעו להיפגש בקרוב, לראשונה מאז האירוע. האם דבריו של דאבוטולו יפגעו בפיוס בין שתי המדינות, ימים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר