מיעוט שולי או טרנד גובר?

חרדים מתפקדים ל'העבודה': "ביבי ובנט - האסון הגדול ביותר"

"הימין המשיחי הוא אסון", אומר דניאל, צעיר חסידי שעומד מאחורי היוזמה לפקוד חרדים ל"העבודה". אלדד יניב: "רוצים חיבורים חדשים". החרדים בליכוד פחות מרוצים: "בזים למסורת ישראל" (חרדים)

נפתלי טרבלסי | כיכר השבת |
(צילום: מרים אלסטר ותומר נויברג, פלאש 90)

אחרי ההתפקדות החרדית ל"הליכוד", יש מי שמנסה להוביל התפקדות דומה גם ל"העבודה":
בשנים האחרונות עלו לכותרות לא מעט מקרים של התפקדות חרדים למפלגות חילוניות, ב"קדימה" זה נגמר בחקירה פלילית וב"הליכוד" חרדים כבר זכו לתפקידים במפלגה. כעת מתברר, כי יש מי שמנסה להוביל התפקדות של חרדים גם ל"העבודה".

בתקופה האחרונה נעשו לא מעט ניסיונות לשכנע אברכים להתפקד למפלגת העבודה, דבר שכרוך בתשלום שנתי. כנס ראשון בנושא המיועד לחרדים, ייערך הערב (חמישי) ברמת גן. אלדד יניב, שישתתף באירוע, אמר בשיחה ל"כיכר השבת" כי "מפלגת העבודה צריכה להתחדש, ובדומה למפלגה הדמוקרטית בארה"ב היא צריכה להיות בית לכל הקבוצות בחברה הישראלית. זה יחייב לייצר שיחה חדשה, הקשבה חדשה וחיבור חדש". לדבריו: "החברה הישראלית משוועת ליותר חיבורים ופחות שנאות ודעות קדומות. אני רואה ביצירת החיבור הזה המשימה הכי חשובה של מנהיגים בני דורי".

"הדור שלי לא מחוייב לחשבונות העבר, לקטטות העבר ולשנאות העבר", אומר יניב, "הגיע הזמן להפוך דף". בהתייחסו להנחה הרווחת לפיה הציבור החרדי נמצא בעיקר בצד הימני של המפה, אומר יניב כי "הדור שלי רוצה חיבורים חדשים, וכן, אולי לעזוב את הימין".

יעקב וידר, מי שעומד בראש המטה החרדי בליכוד, מתייחס לניסיון לפקוד חרדים להעבודה ואומר: "ראשית כל אני שמח בכל פעם לראות כיצד המסר שלנו מחלחל עוד ועוד. שתי מפלגות זה טוב לא רק למדינת ישראל אלא במיוחד לציבור החרדי, בדיוק כמו בארצות הברית, אנגליה וצרפת בהן נמצא רוב רובו של הציבור החרדי".

"יחד עם זאת" הוא משנה את הטון, "חשוב להזכיר לאותם חרדים השוקלים להצטרף למפלגת העבודה, שמדובר בתנועה העוינת בבסיסה את מסורת ישראל, תנועה שנוסדה כהתרסה למסורת ישראל סבא, ופעלה כל השנים במטרה להפוך את העם היהודי לעם ככל העמים. ממשיכיה ממשיכים באדיקות עם אותו קו ופועלים למען הפיכתה של ישראל למדינת כל אזרחיה ולמען מסירת חבלי ארץ ישראל לידי אוייבינו".

"אין ספק שמדובר בקבוצת מיעוט שולית" אומר וידר, "מרבית הציבור החרדי מזוהה עם המחנה הלאומי, מתנגד להשקפותיה של מירב מיכאלי, סתיו שפיו וציפי לבני. בבחירות האחרונות הבאנו לליכוד קרוב למנדט מקרב הציבור החרדי והמספר רק יעלה בעזרת ה'" טוען וידר.

"אין ליהודים חרדים מה לחפש בחברתם של חברות וחברי כנסת הבזים לקודשי ישראל" ממשיך וידר בדבריו נגד "העבודה", "הם בזים למסורת ישראל ובזים לערכים שחשובים לכולנו. דיי להגיע בראש חודש הקרוב לכותל המערבי ולהביט מי מוביל את צעדת נשות הכותל. מפלגת העבודה אינה יכולה להוות בית עבור יהודי שומר תורה ומצוות".

דניאל יתיב (27), צעיר חסידי וסטודנט לתואר שני במינהל עסקים במכללה למינהל, הוא אחד מאלו שעומדים מאחורי היוזמה לפקוד חרדים ל"העבודה". בשיחה עם "כיכר השבת" הוא אומר כי "מפלגת העבודה אינה מפלגה אנטי דתית בינתיים מי שפגע הכי קשה בציבור החרדי הוא הליכוד בראשות בנימין נתניהו בקדנציה הקודמת ובראשות אריאל שרון ב-2003".

דניאל יתיב. פוקד חרדים למפלגה (באדיבות המצלם)

"יש כיום יותר ויותר חרדים שרוצים לבנות גשרים עם הציבור הישראלי. בא נראה מה הולך במוסדות האקדמיה החרדיים, בצה"ל - והכי חשוב במקומות העבודה. אחת הדרכים המרכזיות להשפעה היא בפוליטיקה הארצית, בכל המפלגות. ראה ערך ארה"ב".

יתיב אומר כי "זה לא סוד שההשקפה החרדית המסורתית בהקשר המדיני הייתה מאוד מתונה, אם לא גובלת בשמאל. למרות מה שנראה, כיום ישנם הרבה מאוד חרדים האוחזים בדעות של מרכז-שמאל. הצוות החרדי במשמרת הצעירה של מפלגת העבודה קוראים לכל מי שמאמין בדעות הללו ורוצה להשפיע - שיגיע, יתפקד וישפיע".

"המכנה המשותף כיום בין תנועת העבודה לחרדים גדול בהרבה מהמפריד" טוען יתיב. "סוציאליזם הוא רק דוגמה קטנה. חלק מהמטרה שלנו היא לחזק את המחבר. ישנם חילוקי דעות עליהם צריך לשבת ולדבר".

אתה מרגיש שהבית של החרדים דווקא בשמאל? "אם היינו מרגישים שהשמאל לא טוב לחרדים לא היינו שם. שוב, בין הימין המשיחי והמסוכן שמציגים ביבי-בנט והשמאל, לציבור החרדי יש דברים יותר משותפים עם השמאל".

"אני יודע מה הרב שך, מרן הרב עובדיה וגדולי הרבנים אמרו על הימין המשיחי" ממשיך יתיב, "הימין המשיחי המיוצג בגאווה ע"י הצמד חמד ביבי-בנט הוא האסון הגדול ביותר שקיים לחברה הישראלית בכלל ולהשקפה החרדית בפרט".

"כיום זה לא מה שהיה בתקופת הקמת המדינה. אף אחד בשמאל ובמפלגת העבודה לא מעוניין לגזוז פיאות ולחלן. ההיפך הוא הנכון, ישנם המון צעירים במפלגה שרוצים להושיט יד לחברה החרדית, כי בסופו של יום עם אחד אנחנו".

אלדד יניב. רוצה חרדים בעבודה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר